کاهش هزینه‌های حفر چاه نفتی با اعتماد به دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- کارشناس انرژی با بیان اینکه در زمینه جمع‌آوری گازهای فلر اقدامات خوبی در دولت سیزدهم انجام شده است، گفت: احیای چاه‌های بسته یا کم بازده و حمایت از تولیدات بار اول کارهای بزرگی بود که در حوزه دانش بنیانی توسط دولت سیزدهم اجرایی شد.

محمدصادق مهرجو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در حوزه انرژی اظهار داشت: در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ با توجه به نامگذاری سال از طرف رهبر معظم انقلاب با عنوان اقتصاد دانش‌بنیان، استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی در احیای چاه‌های بسته و کم بازده صورت گرفت و این طرح برای اولین بار در کشور انجام شد که نتایج مثبت زیادی برایمان داشت.

وی ادامه داد: به جای اینکه حفاری مجدد چاه‌ها را داشته باشیم و برای هر چاه بین ۷ تا ۱۰ میلیون دلار هزینه کنیم، به احیای چاه‌هایی که قبلاً حفر شده بود و قابلیت احیا داشت، پرداختیم. در این راستا، پروژه‌هایی برای احیای چاه‌های نفت در شرکت‌های مختلف تعریف و توسط شرکت‌های دانش‌بنیانی اجرایی و عملیاتی شد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: در دولت سیزدهم به جای اینکه مشکلات کشور را به شرکت‌های دانش‌بنیان بگوییم، ظرفیت‌ها را به آنها معرفی کردیم و از این ظرفیت بهره بردیم؛ بنابراین، از یک طرف بستری برای آزمون دانش بنیان‌ها فراهم شده و از طرف دیگر، قابلیت‌های فنی دانش‌بنیان‌ها در راستای تولید بیشتر از چاه‌های متروکه، کم بازده و بسته به کار گرفته شد.

مهرجو گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های سرویس کمپانی مرتبط شدند تا بتوانند عملیات موردنظرشان را بر روی چاه مورد نظر انجام دهند. این کار برای اولین بار در دولت سیزدهم انجام شد.

وی ادامه داد: طرح تولید بار اول نیز توسط بخش پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران پیش رفت. نیازهای عملیاتی و کاربردی حوزه انرژی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفت و با توجه به پیشنهادهای خوبی که از طرف دانش‌بنیان‌ها دریافت شد، طرح تولید بار اول را شروع کردیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: هدف این بود که بتوانیم گلوگاه‌ها را شناسایی کنیم، اهمیتی نداشت که آن محصول مورد نظر مشابه خارجی دارد یا نه. بر روی چیزی که برای اولین بار در کشور تولید می‌شد، سرمایه‌گذاری کردیم.

مهرجو گفت: احیای چاه‌های بسته یا کم بازده و حمایت از تولیدات بار اول کارهای بزرگی بود که در حوزه دانش‌بنیانی توسط دولت سیزدهم انجام شد.

وی با بیان اینکه در زمینه جمع‌آوری گازهای فلر نیز اقدامات خوبی در دولت سیزدهم انجام شد، ادامه داد: در این راستا، از پیمانکاران استفاده شد تا کمپرسورهای متناسب با این گازها را به لحاظ حجم و فشارافزایی لازم در اختیار داشته باشند و به جمع‌آوری گازها بپردازند. این گازها به سمت فرآیندهای ان‌جی‌ال سوق داده می‌شوند و یا از آنها با فشار افزایی برای تزریق گاز استفاده می‌شود. همچنین این گازها به سمت پالایشگاه‌ها فرستاده می‌شوند تا شیرین‌سازی شوند و در شبکه سراسری مورد استفاده قرار بگیرند.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: گازهای همراه ارزش ذاتی زیادی دارند و جمع‌آوری آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی به کشور به لحاظ رفع ناترازی گازی بکند. بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز اقدام مثبت دیگری بود که در دولت سیزدهم انجام شد و به لحاظ افزایش ظرفیت تولید گاز کشور حائز اهمیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha