بومی‌سازی قوانین بالادستی حوزه کشاورزی در مازندران ضروری است

ساری- ایرنا- رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی مازندران گفت: بومی سازی قوانین بالادستی حوزه کشاورزی به ویژه در کشت محصول راهبردی برنج در این خطه از شمال کشور ضروری است.

احمد زیار لاریمی روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در آمل با اشاره به اینکه هویت مازندران کشاورزی است، افزود: ذات این مردم کشاورزی است و نمی توان برای کشاورز دستور العمل و آیین نامه کشاورزی واحد تدوین کرد. دستورالعملی که در وزارتخانه تدوین می شود، باید در استان اختیار بومی سازی این قوانین را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دریافت سند محصول، رصدخانه کشاورزی و تدوین اطلس سرمایه گذاری در مازندران در دستور کار سازمان مهندسی کشاورزی است، عنوان کرد: این استان ظرفیت بالایی دارد چراکه به لحاظ اقلیمی تنها استان در خاورمیانه هستیم که همه مواهب و شاخصه های تولید و پیشرفت را باهم داریم.

رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران ادامه داد: متاسفانه بهره لازم از ظرفیت کشاورزی و طبیعی استان نبردیم و نمونه آن اقتصاد دریا محور است که رهبر معظم انقلاب بسیار بر روی آن تاکید کردند.

بومی‌سازی قوانین بالادستی حوزه کشاورزی در مازندران ضروری است

وی از راه اندازی دبیرخانه اقتصاد دریاپایه ساحلی کشور در مازندران خبر داد و افزود: از مجموع استان های کشور، هفت استان ساحلی است و استان های دیگر توانستند به خوبی از این ظرفیت استفاده کنند و خوشبختانه در ۱۴۰۳، ۱۷۰ هزار میلیارد ریال برای اقتصاد دریامحور در سطح ملی اعتبار در نظر گرفته شد.

زیارلاریمی بر تاکید اینکه سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران به لحاظ آمار کمی رتبه چهارم در کشور را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: در این سازمان هشت هزار و ۱۸۷ هزار نفر عضو حقیقی و ۱۰۱ عضو حقوقی حضور دارند. هرچند به طور کل ۱۶ هزار نفر عضو هستند که هشت هزار نفر هنوز در سامانه جدید ثبت‌نام نکردند.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر کل امور الکترونیکی این سازمان انجام می‌شود و سامانه "سانتا و سماک" و مجوزهای الکترونیکی کشاورزی و درگاه مجوز ها در حال ارائه خدمات هستند.

زیارلایمی وظیفه اصلی این سازمان را سازماندهی، نظامندی و مهارت آموزی و توان افزایی اعضا دانست و اظهار کرد: در کنار بسترسازی اشتغال خواهیم داشت، "طرح تام، طرح سداد، سهم بری از دانش و کد کیبار" به منظور صادرات محصول و اصالت سنجی یک محصول است و مختص این سازمان است.

این مقام مسوول افزود: سال گذشته هدف‌گذاری روی کیوی انجام شده و ۳۰ هزار تن کد دریافت و با قیمت ۶ برابر به کشور هند صادر شد.

بومی‌سازی قوانین بالادستی حوزه کشاورزی در مازندران ضروری است

وی با اشاره به اینکه صدور مجوزها از سال ۱۳۹۱ در حوزه کشاورزی به سازمان واگذار شد، گفت: تا به امروز کل فرایند و تشریفات صدور مجوز از جمله دام، طیور آبزی پروری، گلخانه، کلینک ها و داروخانه‌های دامپزشکی با این سازمان است.

زیارلاریمی ادامه داد: ۱۶ هزار و ۳۱۶ مجوز برای دام، یک هزار و ۸۶۰ مجوز واحد مرغداری، ۲۶۰ مجوز واحد مرغ مادر، سه هزار و ۹۰۰ مجوز واحد آبزی پروری، ۲ هزار و ۳۳۶ مجوز گلخانه، یک هزار و ۲۱۴ پروانه بهره وری و تعداد داروخانه‌های گیاه پزشکی یک هزار و ۲۷۰ واحد انجام شد.

رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی مازندران یکی از مشکلات در سازمان را بحث مقاومت در امور تصدی‌گری خواند و تاکید کرد: ۸۰۰ امور قابل تصدی‌گری وجود دارد که می‌تواند به سازمان واگذار شود، اما به دلیل مقاومت برخی امور دولتی اجازه این کار داده نشده و از این تعداد زیر ۱۰ مورد به این استان واگذار شده است، در امر برون سپاری امور مازندران برخلاف سایر امورات در جایگاه آخر قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha