اعتماد آمریکایی‌ها به موسسه‌های آموزش عالی در سراشیبی

تهران- ایرنا- یافته‌های یک نظرسنجی انجام شده در آمریکا نشان می‌دهد، اعتماد عموم شهروندان این کشور به آموزش عالی به پایین‌ترین سطح خود در چند سال اخیر رسیده ‌است؛ به‌گونه‌ای که نزدیک به یک‌سوم از بزرگسالان ایالات متحده گفته‌اند، به موسسه‌های آموزش عالی این کشور اعتماد ندارند.

براساس گزارشی که موسسه گالوپ در هشتم جولای ۲۰۲۴ (۱۸ تیر) منتشر کرد، ۳۲ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند به موسسه‌های آموزش عالی شامل دانشگاه‌ها (University) و کالج‌ها (College) بی‌اعتمادند. این در حالی است که وقتی گالوپ برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۵ از آمریکایی‌ها درباره اعتماد به این موسسه‌ها، نظرسنجی کرده بود، ۵۷ درصد پاسخ‌گویان اعتماد داشتند و فقط ۱۰ درصد بی‌اعتماد بودند.

اعتماد آمریکایی‌ها به موسسه‌های آموزش عالی در سراشیبی شدید


بررسی روند سالانه نشان می‌دهد این سیر نزولی اعتماد از سال ۲۰۱۵ در میان حامیان همه احزاب سیاسی ایالات متحده (جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها و مستقل‌ها) دیده شده است. اگرچه در ۹ سال گذشته، بی‌اعتمادی در میان پاسخ‌دهندگان حامی حزب «جمهوری‌خواه» بسیار بیشتر (۳۹ درصد) شده است.

اعتماد آمریکایی‌ها به موسسه‌های آموزش عالی در سراشیبی شدید



سیاست،‌ در صدر عامل بی‌اعتمادی
از دلایل اصلی کاهش چشمگیر اعتماد احزاب به آموزش عالی، پیش‌برد برنامه‌های سیاسی، آموزش ندادن مهارت‌های مرتبط و هزینه‌های بیش از حد اعلام شده استبرای درک بهتر نگرش آمریکایی‌هایی که نسبت به آموزش عالی کشورشان بی‌اعتمادند، دلایل آنها پرسیده شده است؛ بیشتر این پاسخ‌گویان دلایل سیاسی را مطرح کرده‌اند و گفته‌اند به تصور آنها، موسسه‌های آموزش عالی در آمریکا برنامه‌های سیاسی خاصی را پیش می‌برند. بر اساس این ارزیابی «بیش از حد لیبرال بودن»، «تلاش برای تلقین یا شست‌وشوی مغزی دانشجویان»، یا «اجازه ندادن به دانشجویان برای فکرکردن به خودشان» از جمله دلایل بی‌اعتمادی اعلام شده است.

دسته‌ای دیگر از بی‌اعتمادها نیز به جنبه‌های آموزشی این موسسه‌ها انتقاد کرده‌اند. «عدم آموزش مهارت‌های مربوطه»، «کم‌اهمیت بودن مدارک دانشگاهی» و «نیافتن شغل بعد از فارغ‌التحصیلی» دلایل مورد اشاره آنها بوده است.
بخش دیگری از نگرانی‌ها نیز معطوف به هزینه‌ها مانند، قیمت تحصیلات دانشگاهی یا سطوح بالای بدهی دانشجویان بوده است.

به تفکیک احزاب سیاسی، بیشتر جمهوری‌خواهانی که به آموزش عالی اعتماد ندارند، برنامه‌های سیاسی را مهم‌ترین نگرانی خود بیان کرده‌اند. دموکرات‌هایی که به آموزش عالی اعتماد ندارند، در ابتدا هزینه‌ها را در نظر قرار می‌دهند، در حالی که میزان نگرانی احزاب مستقل، به طور مساوی بین هزینه‌ها، برنامه‌های سیاسی و تمرکز نادرست تدریس در موسسه‌های آموزش عالی ایالات متحده تقسیم می‌شود.

بخش دیگری از یافته‌های این پژوهش بیانگر درست یا نادرست بودن مسیر آموزش عالی در آینده است؛ ۶۸ درصد آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که آموزش عالی کشورشان در مسیر درستی قرار ندارد و در مقابل ۳۱ درصد می‌گویند آموزش عالی در مسیر درستی قرار دارد.

اعتماد آمریکایی‌ها به موسسه‌های آموزش عالی در سراشیبی شدید

جامعه آماری این نظرسنجی، افراد ۱۸ سال به بالا ساکن در سراسر ایالات متحده و ناحیه کلمبیاست. حجم نمونه نیز ۱۰۰۵ نفر است که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده‌ است. این پیمایش در بازه زمانی ۳ تا ۲۳ ژوئن ۲۰۲۴ (۱۴خرداد تا ۳ تیرماه ۱۴۰۳) انجام شده است.


https://news.gallup.com/poll/۶۴۶۸۸۰/confidence-higher-education-closely-divided.aspx

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha