۵۰ میلیارد ریال، هزینه آبیاری نهال‌های جوان جنگل‌های هیرکانی گلستان است

گرگان - ایرنا - رییس اداره جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی، منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۵۰ میلیارد ریال برای آبیاری نهال‌های جوان زیرپوشش طرح کاشت یک میلیارد درخت در جنگل‌های هیرکانی این استان نیاز است.

رسول مقسم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این اعتبار برای پوشش ۵۰۰ هکتار عرصه جنگلی احیا شده استان است که باید هرچه زودتر برای آبیاری نهال کاشته شده عرصه‌های جنگلی در فصل تابستان جذب شود.

به گفته وی مراقبت و آبیاری نهال‌های کاشته شده در عرصه‌های جنگلی استان برعهده منابع طبیعی و آبخیزداری است.

۵۰ میلیارد ریال، هزینه آبیاری نهال‌های جوان جنگل‌های هیرکانی گلستان است

وی خاطرنشان کرد: در نخستین سال اجرای طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت در کشور، سهم نهالکاری در عرصه‌های جنگلی استان در قالب احیا و غنی سازی جنگل‌های هیرکانی، ۳۸۷ هکتار نهالکاری از گونه‌های پهن و سوزنی برگ بود که تاکنون ۷۰ درصد آن زیر پوشش طرح نهالکاری از گونه‌های پهن برگ شامل «بلوط، ون و افرا» رفته است.

مقسم گفت: مناطق اجرا شده طرح احیا و غنی سازی جنگل‌های هیرکانی استان گلستان شامل «قربان‌دره» مراوه‌تپه، « عرب‌کلو و خسروآباد» گالیکش، «قلعه قافه» مینودشت و « جوزچال» رامیان است.

وی یادآور شد: ۳۰ درصد باقی مانده از طرح جنگل‌کاری در جنگل‌های هیرکانی استان گلستان در فصل زمستان سال ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد.

عملیات احیا و توسعه جنگل های کم بازده گلستان در نیمه دوم سال پیگیری و انجام می‌شود.

پیشتر «جهان بخش صادقیان» معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به ایرنا اعلام کرده بود که در نخستین سال اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، این اداره کل با استفاده از ظرفیت ۶۰ نهالستان بخش خصوصی و هفت نهالستان دولتی توانست هفت میلیون و ۶۰۰ هزار نهال گونه‌های جنگلی تولید کند که علاوه بر نیاز استان به سایر استان ها ارسال شد.

طرح مردمی «کاشت یک میلیارد درخت» از سال ۱۴۰۲ در کشور به اجرا درآمده است.

به اعتقاد کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، تخریب جنگل در این استان شمالی به لحاظ آماری کم است ولی وجود خشکسالی، آفات و بیماری درختان، آتش سوزی، فشردگی خاک به خاطر حضور زیاد انسان در طبیعت و نیز حضور دام در بخشی از جنگل ها از جمله عوامل اصلی تخریب کیفی جنگل در گلستان به شمار می‌رود.

گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت، ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار از جنگل های هیرکانی کشور را در خود جای داده که از نوکنده در غرب استان شروع و تا گلیداغ در شرق استان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha