۲۴۰ بیمار «اچ.آی.وی» بوشهری تحت مراقبت و درمان هستند

بوشهر - ایرنا - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تعداد ۲۴۰ بیمار ایدز مبتلا به ویروس «اچ.آی .وی» در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان بر اساس آمارهای ثبت‌شده تحت مراقبت و درمان هستند.

«قاسم برجویی‌فرد» روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: از شناسایی اولین فرد مبتلا به بیماری «ایدز» در استان تاکنون ۵۵۷ نفر شناسایی شده‌اند که ۲۳۱ نفر آنان جانشان را از دست داده‌اند.

وی افزود: از تعداد افراد شناسایی شده ۴۴۴ نفر مرد و ۱۱۳ نفر زن بوده که ۲۱۳ مرد و ۱۸ زن جانشان را از دست داده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: فوت بخشی از این افراد به صرف داشتن ویروس «اچ. آی. وی» نبوده و گاهی بدون هیچ علائم بیماری و در رخدادهایی مانند تصادفات جاده‌ای و مرگ طبیعی جانشان را از دست داده‌اند.

تاکنون ۵۵۷ نفر شناسایی شده‌اند که ۲۳۱ نفر آنان جان باخته‌اند و از تعداد افراد شناسایی شده ۴۴۴ نفر مرد و ۱۱۳ نفر زن بودند که ۲۱۳ مرد و ۱۸ زن جانشان را از دست داده اند

برجویی‌فرد ادامه داد: شناسایی هرچه سریع‌تر افراد آلوده به ویروس «اچ.آی.وی» منجر به درمان سریع و مؤثر خواهد شد.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۳ نفر، در سال گذشته ۲۲ نفر و در سه ماه اول امسال سه نفر شامل ۲ زن و یک مرد با بیماری «اچ.آی.وی» مثبت شناسایی شده که نشان از اهمیت نقش شاخص های تشخیص برای شروع درمان این افراد است.

بیشتر بخوانید

بیش از ۱۱هزار نفر در استان بوشهر تست ایدز دادند

۵۹۵ بیمار مبتلا به اچ آی وی/ ایدز در استان بوشهر شناسایی شدند

۳۴۰ نفر از بیماران ایدزی استان بوشهر در قید حیات هستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: از ۳۲۵ نفر مبتلا به بیماری «اچ.آی.وی» مثبت در استان، ۲۴۰ نفر تحت مراقبت های بهداشتی و درمانی قرار دارند.

برجویی‌فرد گفت: لازم است با تشویق افراد دارای رفتارهای پرخطر به حضور در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری برای دریافت مشاوره و آزمایش‌های لازم، اقدامات لازم و موثر در شناسایی به‌موقع بیماران و کاهش گردش ویروس در جامعه انجام شود.

وی عنوان کرد: در استان بوشهر هر دو شاخص بقای بر درمان و پوشش بار ویروسی کنترل شده ۹۳ درصد است بدین معنی که ۹۳ درصد از افرادی که درمان خود را آغاز کرده اند همچنان مصمم به ادامه هستند.

بررسی ها نشان می دهد راه‌های انتقال بیماری «ایدز» و ویروس «اچ‌.آی.وی» در استان، ۵۶.۳ درصد از راه تزریقی، ۲۶.۲ درصد از طریق رابطه جنسی، ۲.۵ درصد از مادر آلوده به کودک و ۱۵ درصد نیز نامشخص بوده است

برجویی‌فرد گفت: پیش از این آماری در قالب ۶۳۵ بیمار مبتلا به ایدز و ویروس «اچ.آی.وی» در استان بوشهر منتشر شده بود که این آمار خالص سازی شده و پس از تعیین دقیق محل زندگی این افراد توسط نرم‌افزارهای پیشرفته وزارت بهداشت، اکنون به ۵۵۷ نفر رسیده است.

اولین بیمار ایدز در استان بوشهر در سال ۱۳۷۲ در یک مرد مصرف‌کننده تزریقی موادمخدر به ثبت رسیده است.

ایدز چیست؟

ایدز یک بیماری آسیب رسان به سیستم ایمنی فرد مبتلا است که عملکرد آن کاهش سلول های دستگاه ایمنی بدن می باشد. این بیماری درمان ندارد ولی می تواند با داروهای ضد ویروسی کنترل شود.

ایدز یک ویروس آسیب رسان به سیستم ایمنی بدن است، که سلول های CD4 که از نوع سلول های ایمنی دسته T هستند را تحت تاثیر قرار داده و از بین می برد. از بین بردن سلول های T فرد مبتلا، با گذشت زمان افزایش پیدا می کند و بدن فرد بیمار، مستعد ابتلا به انواع بیماری های از جمله، انواع سرطان ها، می شود.

با کاهش تعداد سلول های CD4، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، به طور طبیعی در افراد بزرگسال تعداد CD4 معمولا از ۵۰۰ تا ۱۵۰۰در یک میلی متر مکعب است، ولی فردی که ایدز مبتلا است این مقدار به زیر ۲۰۰ عدد می رسد.

راه های انتقال ایدز

یکی از راه های انتقال ایدز از بدن فرد مبتلا شده به بدن سایر افراد، مایعات بدن فرد مبتلا هستند. از جمله این مایعات می توان به مایع منی، خون بدن فرد مبتلا، ترشحات واژن و رکتوم و شیر مادر اشاره کرد. ویروس ایدز از طریق آب یا هوا و همچنین تماس های گاه به گاه قابل انتقال نمی باشد.

چه ارتباطی بین اچ. آی.وی و ایدز وجود دارد؟

برای اینکه فردی به بیماری ایدز مبتلا شود باید ویروس اچ. آی.وی داشته باشد، اما داشتن ویروس اچ. آی.وی به معنی مبتلا بودن به ایدز نیست.

مراحل پیشرفت اچ. آی.وی در سه مرحله رخ می دهد که در مرحله اول که مرحله حاد است در چند هفته اول پس از دریافت ویروس اچ. آی.وی ایجاد می شود. مرحله دوم مزمن یا تاخیر بالینی نامیده و در مرحله سوم بیماری ایدز نمایان می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha