مدیرکل ثبت اسناد کرمانشاه: مردم قولنامه‌های خود را می‌توانند ثبت رسمی کنند

کرمانشاه- ایرنا - مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه با اشاره به اجرای قانون «الزام ثبت رسمی اسناد املاک» از سوم تیرماه در کشور در راستای شفاف سازی این موضوع گفت: مردم نگران نباشند زیرا سامانه‌هایی در دست طراحی است که مردم بتوانند قولنامه‌های خود را در آن ثبت رسمی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سجاد حسن‌پور روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع تببین و شفاف سازی قانون «الزام ثبت رسمی اسناد املاک» در سرسرای اداره کل ثبت و اسناد و املاک استان کرمانشاه، افزود: طبق این قانون از سوم تیرماه ۱۴۰۳؛ تمام انتقال املاک که حدنگاری شده و سند رسمی دارد باید از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام شود تا در مراجع قضایی قابل پیگیری باشد.

وی اظهار کرد: اما مردمی که اسناد عادی و قولنامه ای در دست دارند به هیچ وجه نگران نباشند چرا که سامانه هایی در دست طراحی است که آنها نیز بتوانند این قولنامه ها و قراردادهای خود را ثبت رسمی کنند و برای این کار به آنها فرصت کافی داده خواهد شد.

حسن‌پور در ادامه به ۲ اپلی کیشن «ثبت من» و «کاتب» این سازمان اشاره کرد و گفت: همین الان نیز تمام اسناد و قرار دادهای رسمی که افراد با بانک ها و جاهایی دیگر منعقد دارند در این سامانه ها ثبت است و با نصب این ۲ اپلیکیشن از نرم افزار "بازار" روی گوشی های هوشمند هر شخصی می تواند اسناد خود را ببینند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه، فلسفه قانون الزام ثبت اسناد رسمی را سوق دادن مردم به طرف رسمی کردن تمام قرار دادهای نقل و انتقالات بیان کرد و گفت: بخش زیادی از پرونده هایی که در مراجع قضایی است به خاطر جعل اسناد، کلاهبرداری از قرار دادهای فی ما بین افراد، فروش قولنامه ای به غیر، شکایت وارثان و دعواهایی برسر اختلافات زمین و ملک است که با این قانون این معضلات به حداقل ممکن می رسد.

مدیرکل ثبت اسناد کرمانشاه: مردم قولنامه‌های خود را می‌توانند ثبت رسمی کنند

حسن‌پور تاکید کرد: حتی املاکی هم که مقروض‌اند مانند عدم پرداخت ماده ۱۰۰ شهرداری یا در رهن بانک بودن ملک و دیگر موارد با قید شرط باید از طریق دفاتر رسمی منتقل شود و خارج از آن غیر قانونی است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای مشاوره‌های املاک نیز سامانه جامع پیش نویس الکترونیکی از توافق حاصل بین افراد طراحی شده است که بنگاه های املاک فقط می توانند آن را پر و به دفاتر رسمی ارجاع دهند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا؛ که آیا با حذف اسناد فیزیکی و الکترونیکی شدن تمام فرایند نقل و انتقالات اسناد؛ اگر سامانه های این سازمان هک و یا مورد حمله سایبری قرار گرفت؛ تکلیف دارایی مردم چه می شود؟ گفت: سرورهایی این سازمان در بالاترین لایه های امنیتی است و همچنین در چند جا و طرق مختلف بانک اطلاعات و اسناد مردم نگهداری و بروزرسانی می شود که کوچکترین نگرانی را برطرف می سازد.

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایرنا که هزینه نقل و انتقال اسناد در دفاتر رسمی چگونه تعیین می شود گفت: تمام تعرفه های انتقال اسناد در دفاتر رسمی دولتی و براساس جداول مختلف تعیین می شود و اما مطمئنا بسیار پایین تر از قرار دادهایی است که مردم برای کمیسیون به مشاوره های املاک پرداخت می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha