آیا دورکاری راهکاری اثربخش برای کاهش مصرف برق در خوزستان است؟

اهواز - ایرنا -  موضوع دورکاری ادارات دولتی به علت افزایش دما از جمله تصمیماتی است که برای مدیریت مصرف انرژی و به منظور جلوگیری از قطعی برق اتخاذ می‌شود اما همین تصمیم از سوی کارشناسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی مخالفان و موافقانی را به همراه دارد؛ همچنین باید توجه داشت با در نظر گرفتن تعطیلی پنجشنبه‌ها، خوزستان ۵۳ روز بیشتر از دیگر استان‌های کشور تعطیلی دارد.

به گزارش ایرنا، خوزستان از جمله استان‌های گرم کشور به شمار می‌رود که براساس گزارش‌های هواشناسی در سال‌های گذشته تا به امروز در گرمای بسیار شدید تابستان، دمای برخی شهرهای این استان به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد نیز رسیده است گرمای طاقت فرسا و سوزانی که شهروندان برای مدیریت مصرف و جلوگیری از خاموشی ها باید همکاری تنگاتنگی با تصمیم گیران داشته باشند.

به گفته محمد سبزه‌زاری، مدیر کل هواشناسی خوزستان در هفته‌ای که گذشت، ۱۵ شهر استان دمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد را تجربه کرده‌اند که همین امر در خوزستانِ داغ، با وجود صنایع بزرگ و بیش از یک میلیون و ۱۱۲ هزار مشترک، مصرف زیادی را به ثبت می‌رساند.

حسن ذبیحی، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر نیز روز گذشته از افزایش مصرف برق به دلیل گرمتر شدن هوا خبر داده و اعلام کرده است: بررسی‌ها نشانگر آن است که برخی استان‌ها از جمله خوزستان بیشترین رشد مصرف را داشته اند که ارتباط مستقیمی با نحوه مصرف و آب و هوای استان دارد.

وی از همه مشترکان در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، خانگی و.. خواست برای استفاده صحیح از برق و مصرف بهینه همکاری بیشتری کنند.

مصرف بی‌سابقه برق در خوزستان در تابستان ۱۴۰۳

به گفته علی‌اکبر حسینی‌محراب، استاندار خوزستان هفته گذشته در حاشیه بازدیدی از مرکز دیسپاچینگ شرکت توزیع برق خوزستان اعلام کرد که مصرف برق استان به هشت هزار مگاوات رسیده است.

محراب این رقم را بی‌سابقه عنوان کرده و تاکید داشته است که نیاز مصرف برق استان بیش از میزان تولید برق در ایام پیک مصرف است به همین دلیل صرفه‌جویی در بخش مصارف خانگی و صنعتی ضرورت دارد.

استاندار خوزستان همچنین اعلام کرده است: در مواقعی که دمای هوا از استانداردهای اعلامی گذر کند با هماهنگی مرکز، تصمیم‌های لازم برای اعمال دورکاری و یا کاهش ساعت‌های اداری اتخاذ خواهد شد.

ضرورت همکاری مشترکان برای مدیریت مصرف برق

بر اساس اعلام مدیر شرکت توزیع برق اهواز، افزایش هر درجه گرما در اهواز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مگاوات ساعت بار مصرف برق شبکه را به علت استفاده از کولرهای بیشتر افزایش می‌دهد که به علت همکاری نکردن مشترکان، تجهیزات شبکه آسیب می‌بینند.

خوزستان پر تعطیلات‌تر از استان‌های دیگر

با وجود وضعیت برقی استان همچنان برخی معتقدند با توجه به اینکه خوزستانی استانی تولید است تعطیلی این استان بر سراسر کشور اثرگذار خواهد بود از سوی دیگر با در نظر گرفتن تعطیلی پنجشنبه‌ها، خوزستان ۵۳ روز بیشتر از دیگر استان‌های کشور تعطیلی دارد؛ ضمن اینکه در طول سال به دلیل گرما، گرد و غبار و آلودگی هوا در برخی موارد کاهش ساعات کاری اداری و آموزشی یا تعطیلی اعمال می‌شود.

به نظر می‌رسد تعطیلی و دورکاری ادارات و اختلال در سیستم اداری و فعالیت‌های مختلف استان راهکار منطقی برای کاهش مصرف برق در خوزستان نیست چرا که هزینه اختلال و توقف فعالیت‌های اداری بسیار هنگفت است اما از آن سو، مصرف بالای برق و احتمال خاموشی‌ها موجب می‌شود که مدیران و تصمیم‌گیران به تنها راهکار باقی مانده یعنی دورکاری کارکنان دستگاه های اجرایی برای مدیریت مصرف تن بدهند.

تاثیر کاهش ساعت اداری بر مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان، در خصوص تاثیر کاهش ساعات اداری بر کاهش میزان مصرف برق در استان به خبرنگار ایرنا گفت: برابر با مصوبه هیات دولت و همچنین ابلاغ استانداری خوزستان، قطعا کاهش ساعت اداری بر میزان مصرف برق تاثیرگذار است.

علی خدری افزود: با توجه به اینکه اوج پیک بار در استان از ساعت ۱۳ تا ۱۷ است پس وقتی ادارات از ساعت ۱۳ تعطیل می‌شوند و وسایل سرمایشی را خاموش می‌کنند مصرف اداری روی پیک خانگی نمی‌رود و به همان نسبت بار کل شبکه کم خواهد شد.

وی تاکید کرد: همواره از مشترکان خواسته می شود تا به موضوع مدیریت مصرف در محدوده زندگی خود بیش از پیش توجه کنند.

بخشنامه سازمان اداری کشور چه می‌گوید؟

مطابق بخشنامه ابلاغی سازمان اداری و استخدامی کشور در تیر ماه ۱۴۰۲ به دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی، ساعت کار خدمت حضوری تمامی کارکنان و سایر افراد شاغل (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و...) از ساعت ۶ صبح قرار داده و ساعت پایان را حداکثر تا ساعت ۱۳ قرار دهند و مابقی ساعات کار موظفی را از طریق دورکاری (با تمهیدات لازم) جبران کنند.

این بخشنامه سال گذشته در راستای حفظ پایداری شبکه سراسری برق و کاهش ناترازی تولید و مصرف برق، با هدف آسایش شهروندان و عدم وقفه در خدمت‌رسانی، در اجرای بند چهار اصلاحی تصویب‌نامه شماره ۲۴۳۱۸۷‏/ت۶۱۰۱۱هـ مورخ ۲۸‏/۱۲‏/۱۴۰۱ هیات وزیران صادر شده بود و امسال نیز روال خدمت حضوری کارکنان یاد شده را بر همین منوال اعلام کرده است.

این بخشنامه تاکید دارد که تمامی دستگاه‌های سرمایشی از ساعت ۱۲ ظهر خاموش شود و بر همین اساس دستگاه‌های مشمول، تا ۱۵ شهریورماه مکلف هستند ضمن برنامه‌ریزی مناسب برای تداوم خدمت‌رسانی و حفظ رضایت‌مندی ارباب رجوع، پایان ساعت کار خدمت حضوری تمامی کارکنان خود را حداکثر تا ساعت ۱۳:۰۰ قرار دهند و مابقی ساعات کار موظفی را از طریق دورکاری (با تمهیدات لازم) جبران کنند.

در این بخشنامه ساعت آغاز به کار مادران شاغل دارای فرزند زیر ۶ سال، افراد دارای معلولیت و افراد ساکن در حومه شهرهای محل خدمت، با انجام تمهیدات لازم به‌منظور حفظ تداوم خدمت‌رسانی دستگاه، به مدت یک‌ساعت شناور تعیین شده است. رؤسای دستگاه‌های مشمول این بخشنامه می‌توانند به تشخیص خود، سایر مصادیق نظیر را در همین چهارچوب تدبیر کنند.

بر اساس آخرین تحلیل داده‌های ایستگاهی هواشناسی، میانگین دمای کشور در تیر ۱۴۰۳ به ۳۰.۷ درجه سلسیوس رسید که ۱.۳ درجه گرمتر از حالت طبیعی در این ماه است و میانگین دمای هوا در ۳۰ استان کشور در تیرماه گرمتر از نرمال بوده است.

برآوردهای سازمان هواشناسی کشور نیز نشان می‌دهد که دمای کشور طی ۵۰ سال اخیر با آهنگ ۰.۴ درجه در هر دهه افزایش یافته که عدد بسیار بزرگی است؛ این مقدار حتی از میانگین افزایش دمای جهانی نیز بیشتر است.

بر اساس اعلام سرویس تغییر اقلیم اتحادیه اروپا میانگین دمای کره زمین در ۱۲ ماه گذشته به ۱.۶۳ درجه سانتی گراد بالاتر از دوران پیش از صنعتی شدن رسیده و این موضوع نشان می دهد که فرکانس افزایش دما به طور موقت از ۱.۵ درجه فراتر رفته است.

بدیهی است در چنین شرایطی مشارکت مردم برای مدیریت مصرف برق و پیشگیری از خاموشی ها همواره ضروری است و تعطیلی یا دورکاری ادارات در چنین شرایطی ساده‌ترین راهکار است چراکه تعطیلی ها باعث نارضایتی ارباب رجوع و همچنین تضعیف اشتغال پایدار در بخش های مختلف بخصوص واحدهای تولیدی خواهد شد.

امسال برای مشترکانی که مصارف برق را کاهش دهند علاوه بر صدور قبض برق رایگان، با ثبت نام در برنامه تلفن همراه " با انرژی" و کاهش ۱۵ درصدی مصرف برق از جوایز در نظر گرفته شده بهره‌مند خواهند شد.

همانطور که با مشارکت مردم، مشکلات بخش‌های مختلف مرتفع شدند انتظار می‌رود اکنون نیز مردم با مصرف بهینه برق در راستای کاهش مصرف مشارکت داشته باشند تا تابستانی بدون خاموشی و بی دغدغه سپری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha