۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۹
کد خبرنگار: 2296
کد خبر: 85547932
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت کنشگری‌ هیات‌ها در «حماسه هیات»

۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۹
کد خبر: 85547932
روایت کنشگری‌ هیات‌ها در «حماسه هیات»

تهران- ایرنا- سازمان هیات و تشکل‌های دینی، همزمان با ایام ماه محرم و صفر، رویداد «حماسه هیات» را برگزار می‌کند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان هیات و تشکل‌های دینی، هیات‌های مذهبی، اتفاقات بزرگی را در کشور رقم می‌زنند که متأسفانه در جامعه تنها برگزاری مراسم‌ مذهبی هیات‌ها مدنظر قرار گرفته است. بنای سازمان هیات و تشکل‌های دینی این است که نگاه مردم به هیات‌ها را تغییر دهد و این گزاره را هم به هیات‌ها برساند که باید برای تمام اقشار مردم برنامه و اقدام داشته باشند.

سازمان هیات و تشکل‌های دینی ابتدا بنا دارد در طرح «حماسه هیات»، اتفاقات خوب و رویدادهای اجتماعی فرهنگی هیات‌ها را بشناسد، یعنی در اصل کنش اجتماعی هیات‌های مذهبی را داشته باشد. در گام دوم این اتفاقات داوری و ارزیابی می‌شود و برگزیده‌ها در سطح ملی حمایت می‌شوند. در نهایت در سومین گام روایت اقدامات هیات‌ها در دستور کارقرار دارد تا به عنوان الگویی جریان‌ساز باقی هیات‌ها باشد.

هیات‌های عزاداری در ایام محرم و صفر، به غیر از برگزاری مناسک عزاداری که رسالت اصلی آنهاست، برنامه‌های تربیتی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارند. محوریت موضوعی رویداد حماسه هیات، موضوع اندیشه مقاومت اسلامی و آیات مرتبط با آن است. در طرح حماسه هیات ایده‌هایی از قبیل زیر به هیات‌ها پیشنهاد شده است:

۱. استفاده از شعار «آزادگان عالم در خیمه حسین اند» در فضای هیات

۲. برگزاری مسابقات و پویش از آیات و فرازهای منتخب با موضوع مقاومت

۳. راه‌اندازی محفل قرآنی و جلسات قرآن تدبری با محوریت آیات مقاومت

۴. برگزاری مسابقات قرآنی براساس ۱۰ آیه انتخابی

۵. جایگزینی کرسی قرائت تدبیر محور به جای کرسی تلاوت مجلسی

روایت کنشگری‌ هیات‌ها در «حماسه هیات»

۶. برپایی نمایشگاه «روایت مقاومت» در محیط هیات

۷. برگزاری مسابقات محتوایی با خط روایی مقاومت

۸. تولید و انتشار محتوا براساس موضوع مقاومت

۹. طراحی پوسترهای گرافیکی آیات منتخب موضوع مقاومت

۱۰. استفاده از راویان مقاومت در جلسات هیات

۱۱. مشارکت جدی در پشتیبانی محتوایی از روضه‌های خانگی

۱۲. ایده‌های خلاقانه در جهت گسترش روضه های خانگی در محل

در این طرح قرار است تمرکز ویژه‌ای بر نشر خوبی‌ها و فعالیت‌های این چنینی صورت گیرد. در همین راستا تیم‌های استانی سازمان هیات در سطح کشور مشغول شناسایی این اقداماتی هستند که با رویکرد ایستادگی و مقاومت در حال اجراست.

در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین وبگاهی با عنوان «حماسه هیات» و همچنین سایر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، قرار است این اقدامات روایت ‌شود. اقدامات هیات‌ها در ماه محرم و صفر عملیاتی می‌شود. هیات‌ها با مراجعه به نشانی https://hamaseheyatha.ir می‌توانند اقدامات و تلاش‌های خود در این رویداد را ثبت کنند.

این ترویج و روایت اقدامات برای این است که هیات‌های شاخص برای دیگر هیات‌ها الگو شوند. تجلیل از برگزیدگان این برنامه، همان حمایت‌هایی است که از آنان صورت می‌گیرد. هدیه برگزیده‌ها، حمایت‌ها و کمک‌هایی است که برای اجرای بهتر برنامه‌ها رقم می‌خورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha