احداث کمربندی گامی بلند برای گره‌گشایی از ترافیک مهاباد

مهاباد- ایرنا- معضل چندین ساله ترافیک در خیابان های مهاباد با راه اندازی پنج پروژه کمربندی در دستور کار قرار گرفته که با بهره برداری از آنها می توان تا حد زیادی ترافیک شهری را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ترافیک یکی از چالش های مهم پیش روی مدیریت شهری بوده که برای حل آن شهرداری ها ناگزیر به انجام فعالیت های متعددی از جمله اعمال طرح محدودیت های تردد خودرو، ساخت تقاطع ها و کمربندی ها هستند، با این حال یکی از شیوه های موثر برای حل این چالش در شهرها ایجاد حلقه ارتباطی دور شهر است که موجب می شود تا خودروها از تردد در بافت مرکزی شهر دور شوند.

در سال های اخیر شلوغی میادین و خیابان های مرکزی مهاباد به ویژه در ایام برپایی مدارس و ساعت تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات ضمن معطلی شهروندان رضایت عمومی را تا حدودی از عملکرد شهرداری کاهش داده است.

موقعیت خاص شهر مهاباد به گونه ای بوده که امکان توسعه آن با توجه به محصور بودن در بین کوه های اطراف با محدودیت مواجه است و از این رو با افزایش تعداد خودروها معضل ترافیکی خیابان های این شهر را خسته کرده است.

شهروندان مهاباد: برای رفع مشکل ترافیک چاره اندیشی شود

یکی از شهروندان با اشاره به بالا بودن میزان ترافیک در ساعات مختلف روز در این شهر به خصوص زمان بازگشایی و تعطیل شدن مدارس گفت: نبود زیرساخت‌های لازم از جمله پارکینگ در این شهر از مهمترین دلایل افزایش ترافیک در هسته مرکزی شهر است.

کریم داوودی افزود: زیرساخت‌های شهری در این شهر، توان حجم بالای خودرو، موتورسیکلت و وسایل نقلیه عمومی را ندارد.

به گفته وی، نبود کمربندی در سطح شهرستان باعث شده که در تمام روز با ترافیک بالا در سطح شهر مهاباد به خصوص در میادین مهم از جمله چهارراه آزادی، شهرداری، میدان آرد و میدان بلال حبشی مواجه باشیم.

وی افزود: با احداث و تکمیل کمربندی به خصوص در اطراف شهر، حجم بسیاری از ترافیک در این شهر برطرف خواهد شد.

کمال بابان یکی دیگر از شهروندان در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: استقرار مجتمع پزشکان و اغلب خدمات رفاهی و فروشگاه در شلوغ‌ترین نقطه شهر، وجود و استقرار مدارس در مرکز شهر باعث بالا رفتن تردد و افزایش ترافیک در هسته مرکزی شهر شده است.

وی بر اجرای طرح مدیریت جامع ترافیک در شهر تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون ساختمان پزشکان، شعبه های بانکی، مراکز خدماتی و فروشگاهی در هسته مرکزی شهر مستقر بوده که نیاز به بازنگری دارد.

در این بین شهرداری مهاباد با اجرای پروژه های عمرانی به ویژه در بخش احداث کمربندی روند جدیدی را برای مرکز زدایی و هدایت وسایل نقلیه به بیرون شهر آغاز کرده و سعی در کاهش معضل ترافیک را دارد که می تواند راه حل مناسبی نیز باشد.

پنج پروژه کمربندی شهر مهاباد در حال اجراست

شهردار مهاباد گفت: پنج پروژه احداث کمربندی با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه در سطح شهر و با هدف کاهش بار ترافیکی درحال احداث است.

احداث کمربندی گامی بلند برای گره‌گشایی از ترافیک مهاباد

بابک رستم پور اظهار کرد: حدود ۷.۵ کیلومتر در قالب این پروژه ها مسیرهای جدید ارتباطی تعریف شده که به ساماندهی و توزیع ترافیک سطح شهر کمک قابل توجهی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه ها در حدود ۴۰ درصد است، اضافه کرد: تلاش می کنیم با تسریع در عملیات خاکبرداری، جدول گذاری و آسفالت تعدادی از آنها را برای هفته دولت افتتاح کنیم.

شهردار مهاباد بیان کرد: قیر مورد نظر پروژه ها نیز از محل ستاد بازآفرینی شهری و سازمان شهرداری ها تامین خواهد شد.

رستم پور همچنین از تعریف پروژه جدید کمربندی نزدیک بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی مهاباد در سال جاری خبر داد و گفت: این طرح نیز به طول ۳.۲ کیلومتر در شورای ترافیک شهرستان مصوب شده و به زودی وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

وی یادآور شد: اجرای این طرح نیز مسیر دسترسی به بیمارستان، روستای اسوکند و محور پسوه را هموار کرده و تسریع خواهد داد.

فرماندار مهاباد: خیابان های پرترافیک مهاباد به دوربین مجهز می‌شود

فرماندار ویژه مهاباد با اشاره به اینکه اعمال قانون و جلوگیری از بروز گره های ترافیکی با استفاده از ابزار هوشمند دوربین در معابر شهری به عنوان امری مهم در شهرهای بزرگ دنیا و کشور اجرایی شده است، گفت: خیابان های پرترافیک این شهر نیز به دوربین مجهز می شود.

حسن عباسی اظهار کرد: در کنار این امر، باید زمینه کاهش ترافیک شهری با انتقال برخی مشاغل پرتردد فراهم شود.

احداث کمربندی گامی بلند برای گره‌گشایی از ترافیک مهاباد

وی با تاکید بر تسریع و تکمیل پروژه های احداث پارکینگ اضافه کرد: بخش عمده شهر طی ۲ ماه آینده تحت پوشش دوربین های ترافیکی قرار خواهد گرفت.

عباسی با بیان اینکه پارسال ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از بودجه شهرداری برای اجرای طرح هوشمندسازی ترافیک شهری اختصاص یافته اظهار کرد: هم اکنون نصب دوربین های هوشمند در سه تقاطع چهارراه نبوت، چهارراه هواشناسی و سه راهی بیمارستان در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه با اتمام این سه طرح مجموع دوربین های هوشمند سطح شهر به ۶ تقاطع خواهد رسید، اضافه کرد: این دوربین‌ها تردد شمار بوده و بصورت اتوماتیک و بصری ترافیک و رفت و آمد خودروها را کنترل و بر اساس آن فاز چراغ راهنمایی و رانندگی را تغییر می دهند ضمن اینکه کنترل و ثبت تخلفات نیز از این طریق براحتی امکانپذیر است.

تلاش مدیریت شهری مهاباد حل و یا کاهش بار ترافیکی بوده که اتمام طرح های در دست اقدام می تواند به روند کم شدن حجم ترافیک شهری امیدوار بود.

به گزارش ایرنا، شهر ۱۸۰ نفری مهاباد با ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع مساحت، از سال ۱۳۰۶ بلدیه یا شهرداری در آن راه اندازی شده است.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و طی سال های گذشته نبود طرح های ترافیکی گلایه شهروندان را در پی داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha