بندرخشک آپرین اسلامشهر دروازه تجارت آسیا و اروپا

اسلامشهر - ایرنا - بندر خشک آپرین اسلامشهر در جنوب غرب استان تهران بعنوان کریدور ریلی چین- ایران- اروپا، منجر به ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت پایتخت و بهبود پیشتیبانی از بازار بزرگ عرضه و تقاضای کالا شده است.

به گزارش ایرنا ، بندر خشک، بندری چند منظوره است که به طور مستقیم توسط جاده یا راه آهن به بندر دریایی وصل می شود؛ در واقع بندر خشک مرکزی برای دپو و انتقال کالاها به مقاصد دیگر است.

این در حالی است که قطار کانتینری دو سربار ایران- چین در مراسمی روز ۳۱ تیرماه جاری با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شد.

 این مراسم در بندر خشک ریلی آپرین برگزار شد، همچنین فاز نخست کریدور ریلی چین- ایران- اروپا به بهره‌برداری رسید.

بندر خشک آپرین در اسلامشهر شروع بکار کرده و براساس تفاهم‌نامه منعقده بین رئیس کل گمرک کشور با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ عملیات احداث آن در زمینی به مساحت یک‌هزار هکتار آغاز شد و قادر است بیش از ۶۰ درصد از کالاهای ورودی کشور را دریافت و به صاحبان کالا تحویل دهد.

البته کار احداث و تجهیز بندر آپرین با اهمال مسئولان قبلی و مشکلات زیاد به دولت سیزدهم رسید و با دستور مستقیم شهید آیت الله رئیسی روند اجرای آن سرعت گرفت؛ از سوی دیگر کاهش حمل و نقل جاده‌ای و تصادفات، آلودگی هوا، سوخت و افزایش سرعت انتقال کالا از مزایای بندر خشک آپرین اعلام شده است.

بندرخشک آپرین اسلامشهر دروازه تجارت آسیا و اروپا

بندری به وسعت ۷۰۰ هکتار

این بندر در ۲۰ کیلومتری جنوب‌غربی تهران(اسلامشهر) در منطقه‌ای به وسعت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و شاهراه ریلی چهار استان همجوار است.

بندرخشک آپرین ظرفیت پذیرش ۳۰ قطار، ۱۸ خط و یک هزار واگن در روز را دارد و در حال حاضر برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی کرده که این میزان با راه‌اندازی کامل بندرخشک آپرین به ۵ هزار نفر خواهد رسید.

افتتاح این پروژه منجر به ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت تهران و بهبود پیشتیبانی از بازار بزرگ عرضه و تقاضای هاب تهران شده است.

این بندر،‌ دسترسی صنایع و مراکز تولیدی منطقه به کالاها و مواد اولیه مورد نیاز ارتقا داده و همچنین این پروژه مشاغل مستقیم و غیر مستقیم زیادی برای شهرستان اسلامشهر ایجاد خواهد کرد.

برآورد مالی انجام شده برای این پروژه در سال ۱۳۹۵ معادل ۸۷۴ هزار و ۶۱۸ میلیون ریال بوده است.

صالحی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه مبنی بر اولویت ‌بخش ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و توسعه حمل و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی بویژه کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار، می‌گوید، افتتاح بندر خشک ریلی آپرین موجب ثبت رکوردهای دیگری در حمل و نقل باری ریلی خواهد شد.

بهره برداری از فاز نخست کریدور ریلی چین- ایران- اروپا

قطار کانتینری دو سربار ایران- چین در مراسمی روز ۳۱ تیرماه جاری با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شد.

در این مراسم در بندر خشک ریلی آپرین برگزار شد، همچنین فاز نخست کریدور ریلی چین- ایران- اروپا به بهره‌برداری رسید.

«مرتضی جعفری» معاون بازرگانی و بهره‌برداری راه آهن در این مراسم اظهار داشت: در فاز نخست قطار ایران به چین راه‌اندازی شد و هفته گذشته نیز قطار چین- ایران حرکت خودرو آغاز کرد که تا دو روز دیگر به ایران خواهد رسید و در اینچه‌برون قطار تبادل می‌شوند.

بندرخشک آپرین اسلامشهر دروازه تجارت آسیا و اروپا

وی بیان داشت: برنامه ما این است که در فاز نخست هفته‌ای یک قطار از طرفین به صورت دو سربار سیر داشته باشد.

جعفری خاطرنشان کرد: زمان سیر این قطار تقریباً نیمی از زمان سیری است که کالا از طریق دریا جابه‌جا شود و از نظر تعرفه نیز با حمل و نقل دریایی قابل رقابت است.

وی با بیان اینکه این قطار می‌تواند مستمر باشد، ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک به صورت روزانه شاهد سیر این قطار باشیم.

معاون سفیر چین، سفیر قزاقستان و کاردار ترکمنستان نیز در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم «لی‌هوآ فو» (Lihua Fu) معاون سفیر چین اظهار داشت: همکاری دوجانبه ایران و چین در سال‌های گذشته نتایج خوبی به دنبال داشته است.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این قطار کانتینری ضمن اتصال چین به آسیای مرکزی و غربی، کانالی برای توسعه همکاری‌های چین و ایران و فرصتی برای همکاری‌های تجاری، صنعتی و فرهنگی دو کشور است.

بندرخشک آپرین اسلامشهر دروازه تجارت آسیا و اروپا

معاون سفیر چین ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک تقویت همکاری‌های دو کشور را در قالب طرح "یک کمربند- یک جاده" شاهد باشیم.

همچنین سفیر قزاقستان در این مراسم ابراز امیدواری کرد در آینده این مسیر ریلی به ترکیه و اتحادیه اروپا متصل شود.

وی خاطرنشان کرد: قزاقستان با ایران از طریق دریای خزر همسایه است و پروژه‌های زیربنایی را در بنادر انزلی، امیرآباد و کاسپین دنبال می‌کند.

سفیر قزاقستان ابراز امیدواری کرد: خط جدید راه‌اندازی شده که نشانه همکاری و دوستی دیرینه این کشورهاست، برای کشورها و دولت‌های منطقه آینده درخشانی به همراه داشته باشد و روابط و همکاری‌های این کشورهای دوست در منطقه، هر روز گسترش یافته و محکم‌تر شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha