رئیس شبکه بهداشت دماوند: رعایت موارد بهداشتی مانع ابتلا به بیماری تب دنگی می شود

دماوند- ایرنا- رئیس شبکه بهداشت و درمان دماوند گفت: ابتلا به بیماری تب دِنگی در ماههای اخیر در ایران افزایش یافته و تاکنون بیش از ۴۰ شهر درگیر گزیدگی پشه آئدس هستند و تب دنگی در یک قدمی شهر دماوند است که پیشگیری و رعایت موارد بهداشتی توسط مردم قطعا مفید خواهد بود .

به گزارش ایرنا، مجتبی بنداد کرمانی روز پنج شنبه اظهار داشت: طبق آخرین آمار ۱۵۱ مورد ابتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده است که این افراد اغلب مسافران خارج از کشور مخصوصا کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس بودند.

وی ادامه داد: بیماری تب دانگ یا دِنگی یک بیماری ویروسی است که از گزش پشه آئدس ایجاد می شود وبه شرطی که این پشه قبلا فردی را که ویروس این بیماری را داشته نیش زده باشد و بر اثر گزش افراد، ویروس این بیماری را به فرد دیگر منتقل کند؛ در غیر این صورت گزش این پشه به تنهایی خطری ندارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دماوند همچنین بیان کرد: یکی از مهمترین علائم این بیماری تب شدید است به همین علت به این بیماری تب استخوان شکن هم می گویند، این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیر و استوایی دیده می‌شود، اما انتقال پشه آئدس به کشورهای دیگر باعث گسترش این بیماری به بیش از ۱۱۰ کشور در دنیا از جمله در اروپا شده است؛ تب، سردرد، کمردرد، درد در پشت چشم، جوش و حساسیت های پوستی و در مواردی خونریزی به خصوص از لثه از جمله علائم اصلی این بیماری است اما گاهی اشتراک علائم آن با برخی بیماریهای تنفسی مثل کرونا و آنفلوانزا کار شناسایی آن را سخت می کند.

بنداد کرمانی ادامه داد: بیماری تب دنگ علائم اختصاصی ندارد، اما علائم آن تا حدود دوهفته بعد از گزش پشه آئدس در صورتی که ناقل ویروس این بیماری باشد در فرد بروز می کند اما بیش از ۸۰ درصد موارد علائم بسیار خفیف و در مواردی بدون علامت است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند گفت: از آنجا که این ویروس انتقال انسان به انسان ندارد لذا مهمترین راه برای کنترل این بیماری جلوگیری از تخم گذاری پشه آئدس است، این پشه در آبهای کوچک راکد مثل ظرف گلدان‌ها یا در داخل تایر خودروها تخمگذاری می کند و در شرایط سخت نیز تخم این پشه زنده می‌ماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha