گفتمان دکتر پزشکیان نیاز همیشگی و فوری جامعه ایران است

ساری- ایرنا- عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان این‌که توجه به «سیاست اخلاقی» به جای «سیاست زیستی» وجه تمایز دکتر پزشکیان نسبت به سایر رقبای او در انتخابات بود، گفت: جامعه کنونی ایران به وفاق، مصالحه و سازش نیاز دارد و گفتمانی که دکتر پزشکیان مطرح کرده و در حال پایه‌ریزی آن است نیاز همیشگی و فوری امروز و فردای جامعه ایران است.

به گزارش ایرنا، دکتر علی کریمی مله شامگاه جمعه در مراسم تقدیر از اعضا و همراهان کمیته سلامت ستاد انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان در مازندران اظهار کرد: همانطور که پزشکان در آسیب‌شناسی رشد و حرکت فیزیکال به بررسی می‌پردازند و تشخیص‌هایی دارند، همین امر در حوزه سیاست، سیاستگذاری و سیاستمداری وجود دارد.

وی افزود: این نشان می‌دهد ارگانیزم سیاسی مانند ارگانیزم بیولوژیک دارای مختصاتی است که مراحلی از تولد و تکامل و ترقی را طی می‌کند. اندیشه‌ورزان و صاحب‌نظران علم سیاست از عهد افلاطون تا کنون با همین نگرش مملکت را به بدن تشبیه می‌کردند و فرمانروا را به سان طبیب می‌دانستند.

استادتمام علوم سیاسی دانشگاه مازندران با اشاره به مقالبه‌ای با عنوان «از سیاست زیستی به سوی سیاست اخلاق» که سال ۱۹۹۹ توسط نیکلاس رز نظریه‌پرداز و جامعه‌شناس بریتانیایی نوشته شد، خاطرنشان کرد: تمام جهت‌گیری‌هایی که بشر از عهد رنسانس و پیش از آن در دوره کلاسیک و حتی دوره مدرن داشت معطوف به پاسداشت بدن بود. اما از پایان هزاره دوم و در آغاز هزاره سوم بشر به اینجا رسید که صرف توجه به biopolitics یا «سیاست زیستی» کافی نیست. بلکه باید به بُعد مکمل سیاست نیز توجه شود و آن هم بُعد «سیاست اخلاق» بود. یعنی سیاستی که ناظر به رفتار اخلاقی، کیفیت زندگی و رفتار درست است.

دکتر علی کریمی مله: حرف آقای پزشکیان و گفتمانی که او پایه‌ریزی می‌کند نیاز همیشگی، فوری، امروز و فردای جامعه ایران است.

کریمی مله اظهار کرد: «سیاست زیستی» یعنی مساله روزمره شهروندان مسائلی مانند مسکن، ازدواج، سلامت، بیمه، بیکاری، ناامنی و امثال این موارد است. در «سیاست زیستی» اگر مواردی مانند رفاه، خوشبختی، تولید ثروت و تولید درآمد به هر شیوه‌ای حتی با دیکتاتورمآبانه‌ترین روش و توتالیتریستی‌ترین شیوه تامین شود مورد تایید است. اما در «سیاست اخلاقی» فقط به تامین رفاه و امنیت فکر نمی‌شود. بلکه کیفیت زندگی، درست زندگی‌ کردن و اخلاقی زندگی کردن مورد توجه است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران در دولت اصلاحات تصریح کرد: اگر یک حکومت بتواند امنیت را با اخراج، برون‌رانی، حذف، تهدید، سرکوب و شکنجه تحقق ببخشد امنیتی که ایجاد کرده پایدار نیست. چون از روش‌های اخلاقی به دست نیامده است.

گفتمان دکتر پزشکیان نیاز همیشگی و فوری جامعه ایران است

کریمی مله افزود: در «سیاست اخلاقی» امنیتی که از طریق سیاست‌های دربرگیری، مشارکت داوطلبانه و حماسه حضور آگاهانه شکل بگیرد موضوعیت دارد؛ نه تامین امنیت به هر شیوه ممکن. یعنی امنیتی که مبتنی بر اقتدار باشد، نه متکی بر اعمال قدرت و اجبار. فرق «زیست‌سیاست یا سیاست زیستی» با «سیاست اخلاقی» اینجاست.

مرز ممیز رئیس‌جمهور منتخب و رقبا

وی با بیان این‌که biopolitics / «سیاست زیستی» مرز ممیز دکتر پزشکیان با همه رقبایش در انتخابات اخیر بود، گفت: دکتر پزشکیان چه در دوره دوم که رقیب سرسختی داشت و چه در دوره اول که با پنج رقیب وارد رقابت انتخاباتی شده بود، نگاه، جهت‌گیری و سیاستی را دنبال کرد که از موضع «سیاست زیستی» نسبت به رقبایش بسیار متفاوت بود.

کریمی مله: ما نسبت به دکتر پزشکیان باید دوستی مسئولانه نشان دهیم و در این دوستی مسئولانه حتما باید از خودگذشتگی کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران افزود: جهت‌گیری سیاست اخلاقی دکتر پزشکیان از روز نخست حضورش در انتخابات تا کنون روشن و قابل استخراج است. این سیاست و جهت‌گیری مورد نیاز امروز ما هم هست. زیرا ما با یک ایران زخم‌دیده و تروما زده سر و کار داریم که رنج‌های زیادی دیده است. جامعه اینچنینی نیازمند پزشک حاذقی است که بتواند تشخیص درست بدهد و بعد هم تجویز مناسب داشته باشد.

کریمی مله خاطرنشان کرد: ممکن است دکتر پزشکیان بنا بر تخصص علمی‌اش از ظرایف و مبانی تئوریکی که در رشته‌های دانش سیاسی وجود دارد بهره‌مند نباشد که امری کاملا عادی است. اما رفتارها، گفتار و جهت‌گیری او دقیقا همان یافته‌ای است که اندیشه‌وران بزرگی مانند «داگلاس نورث» و دیگرانی که برنده جایزه نوبل هستند روی آن‌ها دست گذاشته‌اند. اگر قرار است جامعه‌ رنجوری مثل ایران بتواند از این مرحله عبور کند باید دست به تجویزهایی بزند که دکتر پزشکیان از آن حرف می‌زند.

ضرورت حل مساله و حل مناظره

وی با اشاره به مسیر پیش روی رئیس‌جمهور منتخب و همراهانش اظهار کرد: از نکاتی که برای دولت‌مداری و حکمرانی برشمردند ۲ کار بسیار مهم است که به نظر من دکتر پزشکیان ورودی خوبی در این ۲ مساله داشت. در درجه نخست باید حل مساله شود و دوم این‌که حل مناظره انجام شود.

گفتمان دکتر پزشکیان نیاز همیشگی و فوری جامعه ایران است

استادتمام علوم سیاسی دانشگاه مازندران با بیان این‌که حل مساله صورت نمی‌گیرد مگر این‌که حل مناظره انجام شود، تصریح کرد: ستیزه‌ها و زخم‌خوردگی‌ها و رنج‌دیدگی‌های موجود در این جامعه محصول چند دهه تجربه حکمرانان مختلف است که شکل گرفته و نهادینه شد. به گونه‌ای که بیش از ۵۰ درصد شهروندان دارای حق رای جامعه حاضر نشدند با همه آبروگذاری‌هایی که قشر پیشرو انجام دادند پای صندوق رای بروند. این یعنی جامعه رنجور و ناامید است.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران در دولت هشتم گفت: محصول بیش از ۲ دهه تجربه و دانش‌آموزی‌ام امروز من را به اینجا رسانده که حرف آقای پزشکیان و گفتمانی که او پایه‌ریزی می‌کند نیاز همیشگی، فوری، امروز و فردای جامعه ایران است.

کریمی مله: اگر قرار است جامعه‌ رنجوری مثل ایران بتواند از این مرحله عبور کند باید دست به تجویزهایی بزند که دکتر پزشکیان از آن حرف می‌زند.

کریمی مله اظهار کرد: این جامعه به وفاق، مصالحه و سازش نیاز دارد. اگر قرار است جامعه ما از این وضعیت بحرانی خارج شود چاره‌ای جز این نیست که با مشارکت همه ایران‌دوستان و کسانی که دل‌شان برای بقا و ارتقای ایران می‌تپد، هم در شناخت مساله و هم در راه‌های عبور از مساله به دکتر پزشکیان کمک شود.

لزوم توجه به واقعیت‌های راهبردی ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: ما اگر به عنوان طرفداران دکتر پزشکیان بخواهیم انتظارات فوق‌تحمل داشته باشیم مطمئنا ظرفیت‌های اجتماعی، ظرفیت‌های سیاسی امنیتی و تجارب گذشته به ما کمک نمی‌کند که همراه رئیس‌جمهور منتخب باشیم. اسم این نگاه محافظه‌کاری و عقب‌نشینی و تسلیم شدن نیست، بلکه توجه به واقعیت‌های راهبردی ایران است.

وی افزود: کاری که دکتر پزشکیان باید انجام دهد در همین ۲ مساله خلاصه می‌شود که البته مسائل بزرگی هستند. اگر این ۲ مساله به درستی انجام شود یک حکومت‌مندی متمایزی صورت می‌گیرد که خروجی آن بهره‌مندی حداکثری جامعه ایران است. یعنی بهره‌مندی همه اعم از موافقان و مخالفان دکتر پزشکیان و حتی افرادی که در انتخابات شرکت نکردند.

گفتمان دکتر پزشکیان نیاز همیشگی و فوری جامعه ایران است

استادتمام علوم سیاسی دانشگاه مازندران با بیان این‌که در مسیر بهبود شرایط کشور و تحقق اهداف دولت چهاردهم به شکیبایی راهبردی نیاز است، گفت: مطمئنا فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم که منتشر شود همه ما نقدهایی خواهیم داشت. شاید افرادی در این فهرست دیده شوند که با اولویت‌های ما متفاوت باشند. این نباید اسباب رنجش، دلخوری و عقب‌گرد شود. چون مساله ایران و بقای ایران به اندازه‌ای اهمیت دارد که این صبر راهبردی را انجام دهیم.

دوستی مسئولانه با رئیس‌جمهور

کریمی مله خاطرنشان کرد: ما نسبت به دکتر پزشکیان باید دوستی مسئولانه نشان دهیم. یعنی بر کنش‌های دکتر پزشکیان کاملا بازاندیشانه و متأملانه نظارت و کنترل داشته باشیم و ایشان را به پاسخگویی وادار کنیم. این رفتار اصلا با دوستی منافاتی ندارد.

وی افزود: در این دوستی مسئولانه حتما باید از خودگذشتگی کنیم و فداکاری از همه ما باید بر بیاید. این‌که من نوعی متوقع باشم فلان مسئولیت و جایگاه به من داده شود و بر آن اصرار و پافشاری کنم نوعی فردمحوری و خودمحوری است که نسبتی با دوستی مسئولانه ندارد.

گفتمان دکتر پزشکیان نیاز همیشگی و فوری جامعه ایران است

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران در دولت اصلاحات تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر همراهی و پشتیبانی مستمر از دکتر پزشکیان را حفظ کنیم و در عین حال رفتارهایش را کاملا متأملانه زیر نظر بگیریم و نقدهای سازنده را در موقعیت‌های مقتضی به ایشان منتقل کنیم کمک کرده‌ایم. چنین رفتاری می‌تواند ما را به جایگاهی برساند که انتظار داشته باشیم گامی ایران را به پیش ببریم.

انتظار معجزه نداریم

این پژوهشگر جامعه‌شناسی سیاسی به وضعیت کنونی جامعه ایرانی از ابعاد مختلف اشاره کرد و افزود: به عنوان یک دانش‌آموز واقع‌گرای علم سیاست می‌گویم که ما از دکتر پزشکیان نه انتظار معجزه داریم و نه باید داشته باشیم. حتی در نگاه مینیمالیستی معتقدم ما انتظار پیشرفت ایران را هم از دکتر پزشکیان نمی‌توانیم داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران افزود: به نظر می‌رسد در جامعه‌ای که درگیر مساله بقای خودش است، فکر کردن به مساله ارتقا خیلی واقع‌بینانه نیست. ما اکنون باید دست به دست هم برای ایران به دکتر پزشکیان کمک کنیم تا ایران را در یک وضعیت تثبیت شده نگه داریم.

وی پیروزی پزشکیان در انتخابات را یک تغییر شیفت، تغییر پارادایم و تغییر ریل اساسی است برای جامعه برشمرد و گفت: این انتخاب مردم که با هدایت و مشاوره و دلسوزی‌های نخبگان در سراسر ایران انجام شد موج بازگشتی از رادیکالیسم را برای ما رقم زد. امیدواریم همچنان بتوانیم با ابراز دوستی نسبت به دکتر پزشکیان و برای ایران شاهد این باشیم که ایران ما شکوفاتر، بالنده‌تر و برخوردارتر تحویل نسل بعد و دولت بعد شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha