کشف حیوانات وحشی از منازل مازندرانی‌ها؛ «این‌جا آن‌جا همه‌جا!»

ساری-ایرنا- کشف حیوانات وحشی و غیر بومی از منازل مسکونی در مازندران داستانی طولانی است و به نظر می رسد این چالش و دغدغه زیستی فعالان این حوزه همچنان ادامه خواهد داشت چراکه هر روز اخباری از این دست از گوشه و کنار این استان به گوش می رسد.

به گزارش ایرنا، سابقه پیدا شدن و حضور حیوانات وحشی جنگلی در محیط و جوامع انسانی مازندران چند سالی است به عنوان بحث داغ حیات وحش استان به شمار می رود و دغدغه مندان حیات وحش از این بابت نگران هستند چرا که علاوه بر اینکه حضور این حیوانات در محیط زندگی انسان ها منجر به بروز بیماری و یا گزش ناشی از خوی وحشی آنها می شود از نظر حفظ حیات وحش نیز مساله ساز است؛ ‌چراکه این حیوانات خارج از محیط زیست و به صورت غیر طبیعی در حال رشد و نمو هستند.

این شرایط زندگی غیر طبیعی منجر به آن می شود تا حیواناتی که بدین شکل رشد و نمو کردند پس از رهاسازی قادر به ادامه زندگی نباشند و برای دستیابی به غذا و یا حتی زندگی در محیط های زندگی با مشکل مواجه باشند.

چند روزی از انتشار تصاویر و اخبر مربوط به یافتن یک قلاده گربه وحشی در منزل یکی از روستاییان لاله آباد شهرستان بابل نمی گذرد که امروز -دوشنبه- نیز اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران از شناسایی یک قلاده گربه جنگلی در خانه یکی از روستاییان معلم کلا در محمودآباد خبر داده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، ماموران یگان حفاظت محیط زیست محمودآباد یک قلاده گربه جنگلی را در خانه یکی از اهالی روستای معلم کلا زنده گیری، تا پس از تیمار و درمان در طبیعت رهاسازی کردند.

درپی دریافت گزارش مردمی مبنی بر گرفتار شدن یک قلاده گربه جنگلی در خانه یکی از اهالی روستای معلم کلا محمودآباد، ماموران یگان حفاظت محیط زیست عازم منطقه شده که پس از زنده گیری یک قلاده گربه جنگلی ماده بالغ که از ناحیه دست و پا زخمی شده بود و طی هماهنگی جهت تیمار و درمان به یکی از فعالان محیط زیست (تیمارگر) تحویل داده شد تا پس از اطمینان از سلامتی، این حیوان را درطبیعت رهاسازی کند.

کشف حیوانات وحشی از منازل مازندرانی‌ها؛ «این‌جا آن‌جا همه‌جا!»

البته سابقه پیدا شدن حیوانات وحشی در جوامع انسانی مازندران به همین جا ختم نمی شود و جنجالی ترین و شاید کم نظیرترین اتفاق از این دست مربوط به اردیبهشت سال ۱۴۰۱ باشد که یک قلاده پلنگ در خیابان های قائمشهر پرسه می زد و حتی سردرب یکی از شعب بانک این شهرستان محل استقرار و نظاره گری شرایط بوجود آمده از سوی این حیوان بود.

پس از آن نیز مشاهده مارپیتون در داخل سطل زباله ای در آمل و نیز میمون به عنوان یک گونه جانوری غیر بومی در باغات شهرستان های قائمشهر و بابل از این دست اتفاقات عجیب و نادر است.

کشف حیوانات وحشی از منازل مازندرانی‌ها؛ «این‌جا آن‌جا همه‌جا!»

در این پیوند رییس حیات وحش اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در توضیح مسائل به وجود آمده گفت‌:‌ مشاهده برخی گونه های جانوری وحشی در محیط های ناشی نشات گرفته از گسترش نقاط روستایی و تصرف محیط زیست جانوران است.

کوروس ربیعی افزود: به طوریکه این نوع جانوران با توجه به اینکه به محیط و قلمرو زیست خود عادت کرده اند در این محیط ها و کنار جوامع انسانی زیست و گاها خسارت هایی نیز به آنها وارد می کنند.

وی ادامه داد:‌ از جمله این حیوانات گربه های جنگلی هستند که در حال حاضر در مناطقی از سواحل دریا تا میان بند مناطق جنگل حضور دارند و براساس ماهیت زندگی این نوع حیوانات در نقاط پایین دست از جمله خرابه های مسکومی، ‌دشت ها و تالاب ها سکونت می کنند.

رییس حیات وحش اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران گفت:‌ این حضور و زندگی گربه های جنگلی باعث شده تا آنها برای تغذیه پرندگی پرورشی که در منازل روستاییان پرورش می یابند را شکار کنند و از این جهت موجب ضرر اهالی می شوند و از سوی دیگر فرایند زادآوری خود را در محیط روستایی نظیر انبار کاه انجام می دهند.

وی افزود: علاوه بر اثرات این تعارض منافع زیست این نوع جانوران در محیط های روستایی اتفاق افتاده که روستاییان توله این حیوانات را به عنوان یک حیوان اهلی پرورش می دهند و در منزل نگهداری می کنند.

ربیعی از گربه جنگلی به عنوان گونه جانوری حفاظت شده نام برد و گفت:‌با توجه به این تفاسیر شکار و نگهداری این حیوان توسط افراد جرم به شمار می رود.

وی توضیح داد: علاوه بر این افرادی نیز گرایش به پرورش و نگهداری حیوانات وحشی در محیط زندگی خود دارند تا این حیوانات را به صورت یک حیوان اهلی همچون سگ داشته باشند.

رییس اداره حیات وحش مازندران اضافه کرد: این در حالیست این حیوانات در سنین بزرگسالی روحیه وحشی گری در آن قوت می گیرد و می تواند موجب آسیب های جدی ناشی از گزش حیوان شوند و زمینه بروز بیماری ها را ایجاد کنند.

وی گفت: براساس ماده هشت آیین نامه اجرایی قانون شکار و صید خرید و فروش، آکنده سازی (تاکسیدرمی)، عرضه، نگهداری، حمل، صادرات، واردات و صادرات مجدد کلیه جانوران وحشی (اعم از بومی و غیربومی) زنده و کشته و اجزای آنها و جانوران وحشی آکنده سازی (تاکسیدرمی) شده بدون تحصیل پروانه از سازمان ممنوع است و متخلفین علاوه بر جبران ضرر و زیان وارده مشمول مجازات های موضوع ماده (۱۰) قانون شکار و صید - مصوب ۱۳۴۶ - با اصلاحات بعدی آن می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha