دمای هوای شهر سردسیری یاسوج به ۴۲ درجه رسید

یاسوج- ایرنا- رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیشینه دمای هوای در منطقه دولت آباد یاسوج در شبانه روزگذشته به دمای بی سابقه ۴۲ درجه سانتیگراد رسیده است.

به گزارش ایرنا،یاسوج مشهور به پایتخت طبیعت ایران در دامنه‌های کوه دنا بخشی از خطه زاگرس و در ارتفاع یکهزار و۸۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد به همین علت ثبت دمای هوای ۴۲درجه سانتیگراد سابقه ندارد.

یاسوج پس از رشت، دومین مرکز استان ایران از نظر بارش برف و باران بوده در اقلیم مدیترانه‌ای قرار گرفته‌ است.

ولی بهره مند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:بیشینه دمای هوا یاسوج در ایستگاه مستقر در فرودگاه این شهر نیز در گرمترین زمان شبانه روز گذشته ۳۹.۶ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

وی بیان کرد:حداکثر دمای هوای شهرهای سردسیری سی سخت و مارگون نیز در شبانه روز گذشته ۳۷.۶ و ۳۷.۱درجه سانتیگراد گزارش شده است.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:همچنین دمای هوای دیگر ایستگاه های هواشناسی استان در دوگنبدان ۴۲.۷، باشت ۴۴.۹،دهدشت ۴۳،امامزاده جعفر ۴۳.۸ ،لنده ۴۵.۵ و لیکک ۴۳.۷درجه سانتیگراد ثبت شده است.

بهره مند عنوان کرد:بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی استان نشان می دهد که در شبانه روز آینده جو استان صاف ،گاهی همراه ورزش باد و در برخی نقاط غبار محلی خواهد بود.

وی تاکید کرد:روند گرمای هوای استان در شبانه روز آینده پایدار است و نقشه های پیش یابی تغییر محسوسی نشان نمی‌دهد.

اوج گیری گرمای هوا در کهگیلویه و بویراحمد/ضرورت مراقب برای پیشگیری از گرمازدگی

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اگر نشانه های گرمازدگی را بشناسیم می توانیم از بروز آن در خود و اطرافیان جلوگیری کنیم گفت: پوست داغ و خشک، کاهش تعریق، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، ضعف و بی حالی، سرگیجه، نبض سریع، تنفس عمیق و سریع، سردرد،تشنج و در بعضی موارد تغییر وضعیت هوشیاری و کما از علایم گرمازدگی است.

محمدامین نیکویی نژاد افزود: برای پیشگیری از گرمازدگی از پوشیدن لباس های ضخیم خودداری و از لباس های نخی گشاد، سبک و روشن استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه باید در تابستان و هوای گرم مصرف مایعات را بیشتر کرد افزود: زمانی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب در محیط گرم قرار گرفتید، قبل و بعد و حین ورزش بیشتر از مایعات استفاده شود.

نیکویی نزاد تاکید کرد: هنگام شدت گرفتن گرمای هوا همچنین از مصرف چای، قهوه و انواع نوشابه ها که موجب از دست دادن بیشتر مایعات می شوند، خودداری شود و از سبزیجات و میوه جات به نسبت غذاهای چرب و دیرهضم و یا دارای پروتئین بالا بیشتر استفاده شود.

وی تصریح کرد: در ساعات ۱۱ تا ۱۵ به دلیل شدت گرما در تابستان در صورت امکان از منزل بیرون نروید و در صورت خروج از منزل در ساعات گرم، کمتر جلوی نور خورشید قرار گیرید.

نیکویی نژاد اظهار کرد: برای پیشگیری از گرمازدگی تمرینات ورزشی صبح زود و یا عصر انجام شود.

وی از مردم خواست تا در صورت مشاهده نشانه های گرمازدگی در کمترین زمان ممکن با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود و تا قبل از رسیدن کارکنان فوریت های پزشکی فرد گرمازده را در وضعیت خوابیده به محل خنک انتقال داده و لباس های اضافی را درآورده و توسط کیسه آب سرد روی گردن ،زیر بغل، کشاله ران فرد را خنک کرده و او را باد بزنند.

وی تصریح کرد : از دادن هر گونه داروی تب بر مانند استامینوفن به فرد گرمازده خودداری شود و اگر فرد فاقد هوشیاری است او را به پهلو خوابانده و از خوراندن مایعات یا هر نوع مواد خوراکی به وی خودداری شود

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان از شمال با چهار محال و بختیاری، از غرب با خوزستان، از جنوب غرب با بوشهر، از جنوب شرق با فارس و از شمال شرق با اصفهان همسایه است.

کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی ناهموار است به گونه‌ای که حدود چهار پنجم مساحت آن را ارتفاعات و تپه ماهورها تشکیل می‌دهد و بقیه را دشت‌ها و مناطق هموار فرا گرفته‌ است.

این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha