موج واکنش‌ها به پیروزی «مادورو»؛ از کام تلخ آمریکا تا شادمانی شماری از سران آمریکای لاتین

تهران- ایرنا- «نیکلاس مادورو موروس» برای شش سال آینده (۲۰۳۱-۲۰۲۵) بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا برگزیده شد و پیروزی او موجی از واکنش‌های جهانی از اظهارت مداخله جویانه آمریکا تا پیام‌های تبریک شماری کشورهای آمریکای لاتین را به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، میزان مشارکت در انتخابات دیروز (۲۸ ژوئیه/ هفتم مرداد) ونزوئلا ۵۹ درصد بود و بر اساس شمارش ۸۰ درصد آرا، نیکلاس مادورو ۵۱.۲ درصد آرا را به دست آورد و رقیب او، ادموندو گونزالس نامزد ائتلاف اصلی اپوزیسیون با کسب ۴۴.۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت.

نظام انتخاباتی ونزوئلا، هدف حمله تروریستی

الویس آموروسو رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا همزمان با ابراز اطمینان از قطعی بودن نتایج اعلام کرد تحویل نتایج به تعویق افتاده چرا که سیستم انتقال داده‌های انتخاباتی مورد حمله قرار گرفته است. وی گفت: مشکل در حال حاضر حل شده است و به طور فوری درخواست کرده‌ایم تا تحقیقات در مورد اقدامات تروریستی انجام شده علیه نظام انتخاباتی ما آغاز شود.

دولت ونزوئلا، مداخله دولت‌های خارجی در روند انتخابات را محکوم کرد

دولت ونزوئلا از طریق بیانیه‌ای که ایوان خیل وزیر امور خارجه این کشور در حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس منتشر کرد، مداخله دولت‌های خارجی در روند انتخابات را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: بدین وسیله جمهوری بولیواری ونزوئلا عملیات مداخله‌جویانه علیه فرآیند انتخابات، حق تعیین سرنوشت ما و حاکمیت میهنمان را که توسط گروهی از دولت‌ها و قدرت‌های خارجی سازماندهی شده است، محکوم می‌کند و در مورد پیامدهای آن هشدار می‌دهد.

بر اساس این بیانیه، «این گروه که نسخه‌ای از گروه بدنام، منحله و شکست‌خورده موسوم به گروه لیما است، شامل برخی مقام‌های آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و جمهوری دومینیکن به همراه گروهی از عناصر راست افراطی است که سوابق تیره‌ای در بی‌ثبات‌کردن دولت‌ها در آمریکای لاتین دارند؛ مانند ایوان دوکه، مائوریسیو ماکری، آندرس پاسترانا، اسکار آریاس، مارکو روبیو و ریک اسکات».

کاراکاس طبق این بیانیه اعلام کرد: همان کسانی که در سال ۲۰۱۹ یک عروسک خیمه‌شب‌بازی را به رسمیت شناختند، در تلاشند تا در سال ۲۰۲۴ دوباره همین پروژه را تحمیل کنند. این عملیات اسف‌بار و مذبوحانه با شکست مواجه می‌شود، زیرا ونزوئلا کشوری آزاد و دارای حق حاکمیت است و هرگز تحمیل یا باج‌خواهی را، به‌ خصوص از سوی نهادهای خارجی فاقد صلاحیت و متعرض به حقوق ما و مردم ما، نخواهد پذیرفت.

نخستین واکنش آمریکا به نتایج انتخابات ونزوئلا

به گزارش خبرگزاری رویترز، تنها دقایقی پس از اعلام پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با طرح ادعاهای تکراری علیه ونزوئلا اعلام کرد: ما نگرانی جدی داریم که نتیجه اعلام شده، منعکس‌کننده اراده یا آرای مردم ونزوئلا نباشد.

وی گفت: این بسیار مهم است که هر رای به طور منصفانه و شفاف شمارش شود، مقام‌های انتخابات بلافاصله اطلاعات را بدون تاخیر با مخالفان و ناظران انتخاباتی به اشتراک بگذارند و جدول دقیق آرا را منتشر کنند.

مقام ونزوئلایی: آمریکا در مساله‌ای که به آن مربوط نیست دخالت نکند

کارلوس ران معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا در پاسخ به اظهارات مداخله‌جویانه برایان نیکولز معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی گفت: هنگام انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، که حرف و حدیث بسیاری هم در موردش وجود داشت، ونزوئلا به فرایند انتخاباتی آمریکا و حق حاکمیت ملی آن کشور احترام گذاشت.

وی افزود: اکنون نوبت وزارت خارجه آمریکاست که در مساله‌ای که به آن مربوط نیست دخالت نکند و به استقلال و حق حاکمیت ملّی ونزوئلا احترام بگذارد.

این مقام آمریکایی مدعی شده بود: شمار زیادی از رای دهندگان ونزوئلایی برای ابراز اراده خود در پای صندوق های رای حاضر شدند. اکنون تضمین شفافیت و دسترسی همه احزاب سیاسی و جامعه مدنی به جدول بندی آرا و انتشار سریع نتایج بر عهده مقامات انتخاباتی است. اعتبار روند انتخابات به آن بستگی دارد.

مذاق تلخ سران شیلی و آرژانتین از پیروزی مادورو

خاویر میلی رئیس‌جمهوری آرژانتین نیز در اظهارنظری مداخله‌جویانه گفت: داده‌ها، پیروزی اپوزیسیون را نشان می‌دهد. آرژانتین، تقلب را نمی‌پذیرد و امیدوار است که نیروهای مسلح از دموکراسی و اراده مردم دفاع کنند.

پاتریسیا بویریچ وزیر امنیت دولت آرژانتین، پیش از اعلام نتایج در تجمع مخالفان دولت ونزوئلا در مقابل سفارت این کشور در بوئنوس‌آیرس حاضر شد و برای اپوزیسیون آرزوی پیروزی کرد.

گابریل بوریک رئیس‌جمهوری مترقی شیلی در اظهارنظری مشابه این مقام راستگرای افراطی آرژانتین گفت: ما در شیلی هیچ نتیجه‌ای را که قابل تایید نباشد، به رسمیت نخواهیم شناخت.

ایوان خیل رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا در پاسخ به بوریک گفت: شاید یکی از نشانه‌های بی‌کفایتی این جماعت غفلت از این امر است که فرزندان بولیوار و چاوز نیازی به «به‌رسمیت‌شناختن» بی‌ارزش آن‌ها ندارند. اینجا ما با رای و حمایت مردمی فاشیسم را شکست می‌دهیم و از قیمومیت نیز فارغ هستیم، چیزی که متاسفانه دولت شما هرگز نمی‌تواند مدعی‌اش باشد.

موج تبریک دولت‌های آمریکای لاتین

دولت‌های کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی، هندوراس از جمله کشورهای آمریکای لاتین هستند که پیروزی نیکلاس مادورو را به او و مردم ونزوئلا تبریک گفتند.

اوو مورالس رئیس‌جمهوری سابق بولیوی نیز در پیامی از طریق شبکه اجتماعی ایکس نیز پیروزی مادورو در انتخابات یکشنبه را «پیروزی صلح، انقلاب بولیواری و میهن بزرگ» ارزیابی کرد.

پیام تبریک ایران به ونزوئلا

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در پیامی در شبکه ایکس نوشت: برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا را به مردم و دولت این کشور و نیز به رئیس جمهور منتخب مردم ونزوئلا تبریک می‌گوییم.

وی افزود: این انتخابات که علی‌رغم برخی تهدیدات و تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه تحمیل شده بر ونزوئلا، با حضور و مشارکت گسترده مردم و با نظارت صدها ناظر بین‌المللی از کشورها، نهادها و سازمانها برگزار شد، حاکی از نهادینه شدن روند مردم سالاری در این کشور است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مراتب حمایت و همبستگی خود را با جمهوری بولیواری ونزوئلا جهت پیشبرد ‌برنامه‌های توسعه ملی و نیز تقویت همکاریهای دوجانبه تجدید می‌نماید.

مادورو: نظام انتخاباتی ونزوئلا کاملاً شفاف است

رئیس‌جمهور ونزوئلا تصریح کرد که انتخاب مجدد وی در حقیقت پیروزی صلح و ثبات است و بار دیگر تاکید کرد که نظام انتخاباتی ونزوئلا کاملاً شفاف است.

مادرو با اشاره به تلاش غرب برای ایجاد اختلال در روند برگزاری انتخابات سالم ریاست‌جمهوری ونزوئلا گفت: روز یکشنبه، کمیسیون انتخابات مورد حمله هکری جدی قرار گرفت، ما می‌دانیم که چه کسی دستور آن را داده است.

خورخه رودریگس رئیس ستاد انتخاباتی نیکلاس مادورو، پیش از انتخابات نسبت به توطئه ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از سوی برخی مخالفان دولت هشدار داد.

وی خاطرنشان کرد که در پشت این اقدامات، آن‌ها به دنبال احیای مجدد روندی هستند که در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۹ در این کشور کارائیب انجام شد؛ زمانی که خوان گوایدو رهبر وقت مخالفان دولت، خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد.

مقام‌های مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، روز یکشنبه مصادف با هفتادمین سالگرد تولد «هوگو چاوز» رئیس‌جمهوری فقید ونزوئلا را به عنوان روز رای‌گیری تعیین کرده بودند.

امتناع اپوزیسیون از پذیرش نتایج

ماریا کورینا ماچادو از سران مخالفان و حامی اصلی ادموندو گونزالس با اعلام اینکه مخالفان نتایج را به رسمیت نمی‌شناسند، گونزالس را رئیس‌جمهوری منتخب خواند و مدعی شد: ما در همه بخش‌ها پیروز شدیم. ما تا زمانی که خواست مردم ونزوئلا محقق نشود آرام نخواهیم گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha