ثبت‌نام یک میلیون و ۱۶۸ هزار کلاس اولی قطعی شد

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ثبت‌نام یک میلیون و ۱۶۸ هزار کلاس اولی قطعی شده است و پیش‌بینی می شود که امسال یک میلیون و ۴۹۵ هزار نفر وارد پایه اول ابتدایی شوند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمید طریفی حسینی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: امسال یک میلیون و ۴۹۵ هزار دانش‌آموز وارد پایه اول دبستان می شوند که ۱۱۰ هزار نفر نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی افزود: در مجموع ۹ میلیون و ۱۹۰ هزار نفر دانش آموز دوره ابتدایی هستند که تاکنون ۸۰ درصد ثبت‌نام پایه اول دبستان و ۹۰ درصد ثبت‌نام در کل دوره ابتدایی را انجام داده اند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: کلاس بندی ۹۰ درصد دانش‌آموزان انجام و کار سازماندهی معلمان آغاز شده است.

طریفی حسینی عنوان کرد: بخشی از معلمان ابتدایی براساس سازمان نظام دوری فعالیت می‌کنند، بخشی از معلمان که سال گذشته کلاس اول را تدریس کردند امسال به همراه دانش آموزان همان کلاس به سال دوم می‌روند و این موضوع تا کلاس سوم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ۶۰ ساعت آموزش ضمن خدمت برای توانمندسازی معلمان در نظر گرفته است، افزود: معلمان براساس سابقه کار، مدرک تحصیلی و شرکت در دوره‌های ضمن خدمت سال تحصیلی گذشته می توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال یک نیاز سنجی مدرسه محور صورت گرفته تا نیاز آنها را شناسایی و به مناطق اعلام کنند و برنامه ریزی لازم برای دوره‌های توانمندسازی به صورت حضوری از هفته سوم مرداد آغاز می شود.

طریفی حسینی با بیان اینکه برای کیفیت و کمیت نیروها ضوابطی در نظر گرفته و در اختیار مدیران قرار داده شده است، درباره بهسازی فضای آموزشی توضیح داد: قرارگاه عدالت تربیتی به همراه نوسازی مدارس بهسازی و شاداب سازی ۱۱۰ هزار کلاس درس را آغاز کرده‌اند.

الگوی مدرسه سند تراز در ۱۰ درصد مدارس دولتی و ۵۰ درصد مدارس غیردولتی اجرا می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه الگوی مدرسه سند تراز به استان‌ها ابلاغ شده است، گفت: این الگو قرار است در ۱۰ درصد مدارس دولتی مانند شاهد و ۵۰ درصد مدارس غیر دولتی انجام شود و بر این اساس باید وضعیت مدارس را با کمک راهبران تحول مشخص و ارزیابی کنند که منابعی هم برای این اقدام در نظر گرفته شده است‌.

وی درباره کمبود معلم در دوره ابتدایی گفت: بخشی از نیروهای انسانی بواسطه نیروهای حق التدریس تامین می‌شود، همچنین دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و پذیرفته شدگان آزمون استخدامی هم بکار گرفته می‌شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قرار است نرخ حق‌التدریس افزایش پیدا کند، افزود: حق‌التدریس معلمان را ماهانه پرداخت کردیم تا همکاران بتوانند به این صورت به ما کمک کنند، همچنین با بکارگیری نیروهای بازنشسته امسال کمبود چشمگیری نخواهیم داشت.

طریفی حسینی ادامه داد: استان‌ها مشخص می‌کنند که هر منطقه چه میزان کمبود معلم دارد و برچه اساس باید نیروها را بکار گرفته شود و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا ۱۰ شهریور تعداد کمبود معلم مشخص می‌شود و حدود ۲ یا ۳ هزار نفر تکمیل ظرفیت آزمون آموزگاری هم مشخص می‌شود که می‌تواند به کمبود معلم کمک کنند.

آمار بازماندگان از تحصیل دقیق نیست

وی درباره بازماندگان از تحصیل هم توضیح داد: بخشی از افراد خارج از مدرسه به لحاظ معلولیت‌های شدید ذهنی امکان ثبت‌نام ندارند، آمار این کودکان هم معمولا در گروه بازماندگان از تحصیل محاسبه می‌شود که این صحیح نیست. همچنین مرگ و میر یا مهاجرت برخی از دانش آموزان هم در آمار عنوان شده برای کودکان بازمانده از تحصیل در نظر گرفته نمی شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: آمار دقیق موالید از ثبت احوال گرفته‌ و آیین‌نامه جامعی برای جذب بازماندگان نوشته شده است که در دستور کمیسیون‌های تخصصی هیات دولت قرار گرفته است و براین اساس یک آمار دقیق از بازماندگان را بدست می‌آوریم.

طریفی حسینی با بیان اینکه سال گذشته کمتر از ۱۵۰ هزار نفر که به مدرسه نرفته بودند را بررسی کردیم و برخی از آنها معلولیت شدید داشتند، گفت: اکنون ۳۷۰ مدرسه تک دانش آموزی و ۱۰ هزار مدرسه با جمعیت کمتر از ۱۰ دانش‌آموز داریم و هرجا که نیاز باشد، شرایط تحصیل را مهیا می‌کنیم. بازماندگان از تحصیل در قالب آموزش بزرگسالان و مدارس از راه دور هم می‌توانند تحصیل کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha