۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۴۵
کد خبر: 85551846
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۲۰ ویژه برنامه رونق اقتصاد شهری در بندر لافت جزیره قشم تدوین شد

قشم - ایرنا - شهردار لافت از تدوین و تهیه ۲۰ ویژه برنامه متنوع با هدف رونق اقتصاد شهری، تقویت ارزش ها، ایجاد حرکت و کاربری های محرک در این بندر تاریخی جزیره قشم در قالب جشنواره، رویداد، کارگاه آموزشی و ورزش های آبی خبر داد.

محمد آتشین ماه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: شهر تاریخی لافت یکی از زیباترین جاهای دیدنی جزیره تمدنی قشم است که با وجود جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی از جمله جنگل حرا، اسکله باستانی، چاه های تلا، ساحل زیبا، معماری بی نظیر با بادگیرهای بر افراشته متنوع، غروب زیبا، قلعه نادری، نماد لنج بوم و غذاهای محلی هر ساله گردشگران بسیاری را از داخل و خارج کشور به سمت خود می کشاند.

وی ادامه داد: این بندر کهن، از گنجینه‌های ارزشمند معماری گرمسیری ایران و نمونه از هماهنگی معماری و طبیعت و درهم‌ تنیدگی آنها با زندگی انسانی، میراث دیروز و گنجینه فردا برای توسعه متوازن نگین خلیج فارس است.

شهردار لافت با بیان اینکه چندان اغراق نخواهد بود چنانچه این مجموعه زیستی را یکی از میراث فرهنگی ایران زمین بدانیم که ارزش معرفی در سطح بین‌المللی را داراست، توضیح داد: آمیزه ساحل، دریا و کوه با معماری درخشان این شهر که در چشم انداز خود جنگل دریایی همیشه سبز حرا را دارد، وقار و زیبایی ویژه‌ای به این بندر تاریخی خلیج فارس بخشیده است.

آتشین ماه با اشاره به برنامه های متنوع فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری لافت در راستای رونق گردشگری، اقتصاد، نشاط شهری و غنی سازی اوقات فراغت گردشگران تابستانی ورودی به این بندر تاریخی اضافه کرد: این برنامه ها شامل برگزاری مسابقه شنا، آشنایی با روش های ماهیگیری برای کودکان، روش های ماهیگیری (برنج پالو)، ملوک کنی(صدف استوانه ای) با استفاده از سیخ، برگزاری بازی سنتی و محلی خروس جنگی در آب، پدل برد سواری، چربه کو روی گل در بافت تاریخی لافت، کارگاه جاهازکو و هله پلو (صید میگو) است.

وی بیان کرد: برگزاری مسابقه دو میدانی در آب، مشتا نگری، آشنایی با تقویم جز و مد با کمک ناخدایان قدیمی، آشنایی با گونه شناسی حرا، آشنایی اسامی خورهای دریای بندر لافت، حرا چینی، بادنگری و آشنایی جهت های وزش باد برای کودکان، پرنده نگری، بزرگداشت کا عیسی(صیاد نابینای که به دریا می رفت) و پرش از لنج از دیگر برنامه های فصل تابستان در بندر تاریخی لافت جزیره قشم است.

شهردار و مدیر پایگاه بافت تاریخی لافت اظهار کرد: این شهرداری برگزاری رویداد تجزیه و تحلیل معماری لافت، برگزاری کارگاه های آموزشی تاج بادگیرها، برگزاری کارگاه نقش‌مایه (موتیفای معماری)، برگزاری کارگاه آموزشی خنکو (ساخت خانه های گلی توسط کودکان) و آشنایی کودک معمار با اقتصاد در راستای مهارت آموزی و نشاط آفرینی گردشگران فصل تابستان ورودی به این بندر تاریخی را تدارک دیده است.

وی از ساخت نام نما (برند کودک معمار) برای بندر تاریخی لافت جزیره قشم خبر داد و گفت: این نام نما فضایی تعاملی است که در آن کودکان خالق در فرآیندی هدفمند و بازی گون با مفاهیم سواد بصری، شناخت و تجربه فضای پیرامون و ادراک فضا و جاذبه های گردشگری و تاریخی در این بندر تاریخی آشنا می‌شوند.

به گزارش ایرنا، جزیره قشم به وسعت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع، دارای جاذبه های مختلف گردشگری از جمله غارهای خوربس، غار نمکی، جنگل های دریایی حَرّا، جزایر ناز، خلیج دلفین ها، دره ستاره ها، تنگه و دره چاهکوه و بام قشم است.

همچنین سواحل زیبا، قلعه پرتغالی ها، موزه ژئوپارک، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، چاه های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت از دیگر جاذبه های گردشگری این جزیره است.

در جزیره قشم بیش از ۲۰۰ محوطه تاریخی از قبیل تپه، دخمه، بقایای کنار ساحل مانند غار، بندر و سازه های آبی مانند سد و نظایر آن شناسایی شده که تا کنون ۳۰ اثر از آن به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

بافت تاریخی لافت به شماره ۱۶۳۱۵ در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha