بیش از نیمی از غرق‌شدگی‌ها در رودخانه‌ها و استخرهای کشاورزی رخ می‌دهد

تهران - ایرنا - رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی گفت: بیش از نیمی از غرق‌شدگی‌ها در رودخانه‌ها و استخرهای کشاورزی رخ می‌دهد و این موارد بیشتر در فصل تابستان و ماه مرداد اتفاق می‌افتد.

علی ضیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره آمار غرق شدگی‌ها در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: در این مدت ۲۸۳ نفر غرق شدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ تفاوت چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه بیشتر موارد غرق شدگی حادثه است، نداشتن مهارت شنا و فقدان شناخت جریانات آبی را از جمله دلایل این اتفاق دانست.

رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی در تعریف غرق شدگی گفت: غرق شدگی عمدتاً به معنای غوطه‌وری در مایع که در اغلب موارد آب است، اتفاق می‌افتد.

غرق شدگی خشک چیست؟

وی با تاکید بر غرق ‌شدگی‌های ناشی از حوادث، افزود: عموم افراد تصور می کنند غرق‌شدگی به دلیل ورود حجم زیادی آب داخل ریه یا دستگاه گوارش رخ ‌می‌دهد اما همیشه این طور نیست؛ در برخی موارد با غرق‌شدگی خشک نیز مواجه هستیم یعنی آب زیاد وارد دستگاه تنفس نشده است اما اسپاسم و گرفتگی حنجره سبب مرگ می‌شود.

بیش از نیمی از غرق‌شدگی‌ها در رودخانه‌ها و استخرهای کشاورزی رخ می‌دهد

ضیایی با اشاره به نشانه‌های غرق شدگی در معاینات پزشکی قانونی گفت: غرق شدگی علائم و نشانه های اختصاصی در معاینات اولیه ندارد و نیازمند معاینات و بررسی‌های تکمیلی است.

رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی، ورود آب به ریه‌ها، افزایش حجم ریه‌ها، چروک شدن پوست بدن به خاطر قرار گرفتن طولانی مدت در آب و تغییر شکل را از جمله یافته‌ها در اجساد غرق شده است.

کاهش ۱۲ درصدی آمار غرق شدگی‌ها

ضیایی درباره آمار پزشکی قانونی از غرق شدگان در سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: سال گذشته ۱۰۱۴ نفر دچار غرق شدگی شدند که از این میزان ۸۴۸ نفر مرد و ۱۶۶ نفر زن بودند و نسبت به سال ۱۴۰۱، کاهش ۱۲ درصدی در میزان غرق‌شدگی‌ها را شاهد بودیم.

وی درباره بیشترین محل غرق شدگی‌ها در سال ۱۴۰۲ گفت: ۲۸۲ مورد از غرق شدگی ها در رودخانه، ۲۱۴ مورد در استخرهای کشاورزی و ۱۶۸ مورد در دریا بوده است که از میزان ۱۶۸ غرق‌شدگی در دریاها فقط پنج مورد در طرح‌های سالم سازی دریا رخ داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha