حرم زینبیه (س) اصفهان سالانه میزبان ۵۰۰ هزار زائر خارجیست

اصفهان - ایرنا - مدیر اجرایی آستان زینبیه(س) اصفهان گفت: حضور سالانه بیش از ۵۰۰ هزار زائر خارجی در این مکان مقدس یکی از ظرفیت های مهم حرم مطهر خواهر امام رضا(ع) است.

به گزارش ایرنا و به نقل از مدیریت ارتباطات و رسانه آستان مقدس خواهر امام رضا (ع) در اصفهان، حجت‌الاسلام محسن صادق زاده روز دوشنبه با اشاره به اینکه دیدگاه مدیران حرم مطهر خواهر امام رضا (ع) در اصفهان از یک دهه پیش تاکنون، تاکید بر توسعه فیزیکی این مکان مقدس بوده است، گفت: توسعه فیزیکی حرم مطهر و پیرامون آن می‌تواند موتور محرک توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم منطقه باشد و در همین راستا طرح توسعه این مجموعه زیارتی با وسعت حدود پنج هکتار در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: توسعه حرم حضرت زینب(س) توسط بخش خصوصی باعث توجه ویژه مسوولان شهری به این منطقه شهری شده است که همین امر ارائه خدمات شهری و کالبدی بهتر و متعددی توسط نهادهای حاکمیتی در این منطقه محروم را در پی داشته است.

مدیر اجرایی آستان مقدس خواهر امام رضا(ع) در اصفهان با بیان اینکه مدیریت حرم مطهر از ظرفیت های مختلفی برای شناساندن حرم مطهر به مردم استفاده می کند، افزود: تولید و پخش ویژه برنامه سحرگاهی ماه رمضان در برنامه های صدا و سیمای اصفهان، یکی از مهمترین برنامه های حرم مطهر برای معرفی حضرت زینب (س) بوده است.

وی در ادامه به آسیب‌های اجتماعی موجود در منطقه ۱۴ شهری اصفهان که حرم مطهر در آن قرار گرفته است نیز اشاره کرد و گفت: آستان مقدس خواهر امام رضا (ع) در اصفهان، چند سالی است که بر انجام فعالیت‌های اجتماعی در این منطقه متمرکز شده است؛ فعالیت‌هایی مثل ارائه خدمات روانشناسی فردی و گروهی، برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های مهارت افزایی به صورت روزانه با مشارکت فعالات اجتماعی، آموزش مهارت‌های تولید و اشتغال به زنان سرپرست خانوار به منظور توانمندسازی و کسب درآمد، راه اندازی میز فروش (هم در منطقه ۱۴ و هم دیگر مناطق شهری)، برگزاری دوره های آموزشی برای فعالان اجتماعی و معلمان و مدیران مدارس از جمله مواردی است که در راستای ارتقاء سطح فرهنگ اجتماعی منطقه پیرامون حرم مطهر در حال انجام است که نهایتا منجر به افزایش عزت نفس و امید به زندگی شهروندان و مجاروان این حرم مطهر خواهد شد.

حجت‌الاسلام صادق زاده در پایان با اشاره به طراحی و معماری ویژه حرم مطهر حضرت زینب (س) اصفهان، اظهار داشت: طراحی و اجرای معماری حرم مطهر در حوزه های مختلف و متعدد مانند نوآوری در طراحی و اجرای گنبد، طراحی های خاص، نحوه اجرای مقرنس ها و .... می تواند این حرم را به عنوان الگو و نماد معماری جمهوری اسلامی معرفی کند.

به گزارش ایرنا، بقعه حضرت زینب (س) معروف به امامزاده زینبیه در شمال شهر اصفهان واقع شده است.

حضرت زینب(س) یکی از دختران بلافصل امام موسی بن جعفر(علیه السلام) و خواهر امام رضا و احمد بن موسی(علیهما السلام) و حضرت معصومه(س) می باشد که مضجع شریف او در روستای ارزنان –که هم اکنون به اصفهان متصل شده و نام زینبیه بر آن شهرت یافته قراردارد.

این بارگاه باعظمت از دیر باز ملجاء و پناهگاه عاشقان و دلباختگان خاندان عصمت و طهارت از سراسر دنیا و خیل عظیمی از بزرگان و علماء مانند شیخ عباس قمی(صاحب کتاب گران سنگ مفاتیح الجنان) بوده و هست.

مضجع شریف حضرت زینب بنابر تحقیقات شیخ ابوالحسن عمری ملقب به «ابن صوفی نسابه» در کتاب «المجدی فی انساب الطالبیین» در روستای ارزنان (زینبیه کنونی) واقع شده است که مرحوم میرزا مهدی خان بدایع نگار نیز در کتاب خود «بدایع الانوار» این مطلب را آورده است. در کتاب منتهی الامال -که یکی از معتبرترین کتب تاریخ تشیع می باشد- با نام بردن از اسامی دختران حضرت امام موسی بن جعفر(علیهم السلام) نقل شده است که حضرت زینب: دختر بلافصل حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) می باشد. همچنین مرحوم علامه میرزا محمد علی معلم حبیب آبادی بنا به دستور آیت الله شیخ محمد حسین فشارکی شروع به تالیف کتابی با عنوان «کشف الخبیه عن مقبره الزینبیه» پیرامون معرفی این بانوی باکرامت نمود که با تحقیقات مفصل و با تقریظ آیت الله فشارکی به زیور طبع، آراسته شد. در بهمن ماه سال ۱۳۷۰ علامه فقید سید مصلح الدین مهدوی نیز کتابی با نام «تاریخچه ارزنان و مقبره علیا جناب زینب خاتون» در معرفی منطقه و آستانه زینبیه نوشت و با مقدمه ای وزین از دکتر محمد باقر کتابی به چاپ رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha