گردشگری ورزشی حلقه مفقوده دیگری در مسیر توسعه مراغه

مراغه- ایرنا- ظرفیت بالای صنعت گردشگری در بازگشت سرمایه به ویژه در شهرستانی چون مراغه که هم گردشگر دارد و هم امکان سرمایه‌گذاری، بر کسی پوشیده نیست و بخشی از این قابلیت‌ در دل طبیعت و گردشگری ورزشی نهفته است.

به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان، طبیعت مراغه برای برخی از رشته‌های جذاب همچون غارنوردی، کوهنوری، موتورسواری، دوچرخه‌سواری کوهستان، پاراگلایدر و ورزش‌های آبی بستر مناسبی را پهن کرده اما از هیچیک از این ظرفیت‌های تاکنون برای رونق گردشگری و اقتصاد شهرستان استفاده نشده است.

مراغه مستعد ایجاد سایت پاراگلایدر است

رئیس هیئت ورزش‌های هوایی مراغه با اشاره به توپوگرافی مناسب این شهرستان برای توسعه گردشگری ورزشی در رشته‌های مختلفی چون پاراگلایدینگ، می‌گوید: مراغه از ظرفیت احداث سایت رسمی پرواز برای رشته ورزشی پاراگلایدینگ برخوردار بوده و در سال گذشته سه سایت برای این منظور شناسایی و معرفی شد.

«اصغر رزمی» افزود: در صورتی که زیرساخت‌های لازم در یکی از سایت‌های سه‌گانه ایجاد شود، علاقه‌مندان به این رشته ورزشی از سراسر کشور برای پرواز و بازدید از سایر ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی مراغه به این شهرستان سفر خواهند کرد.

وی تسطیح محل‌های «تیک‌آف» «لند»، شن‌ریزی و تسطیح جاده دسترسی به سایت و ایجاد امکانات رفاهی از جمله سرویس‌های بهداشتی را از اقدامات مورد نیاز برای راه‌اندازی سایت پرواز در رشته پاراگلایدینگ عنوان کرد.

رئیس هیئت ورزش‌های هوایی مراغه با اشاره به اینکه فعالیت در این رشته ورزشی محدودیت سنی و جنسیتی ندارد، اضافه کرد: رشته پاراگلایدینگ شاخه‌های مختلفی چون مسافت، هدف‌زنی و «آکروباسی» دارد و علاقه‌مندان به پرواز پس از ۱۳ سالگی می‌توانند در این رشته فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه پاراگلایدینگ در مراغه می‌تواند به صورت آموزشی یا تفریحی فعالیت کند، اظهار کرد: عده‌ای که برای تفریح یا کسب تجربه می‌خواهند پرواز کنند، می‌توانند به صورت دو نفری و همراه با مربی پرواز کنند.

به گفته «رزمی» سایت‌های مراغه از ظرفیت لازم برای میزبانی رقابت‌های کشوری برخوردار است و از آنجایی که در بالای این سایت‌ها همواره ابر تشکیل می‌شود، می‌توان در آنها تکنیک «ترمال‌گیری» را پیاده کرد.

وی ادامه داد: همچنین می‌توان مسابقات شاخه مسافت پاراگلایدر را در آنها برگزار کرد و محل «تیک‌آف» آنها هم هموار، و به اندازه‌ای بزرگ هست که چندین خلبان بتوانند به صورت همزمان «تیک‌آف» کنند.

رئیس هیئت ورزش‌های هوایی مراغه بیان کرد: جاده دسترسی مناسب، ارتفاع خوب و محل «لند» هموار از دیگر مزیت‌های سایت‌های مراغه به شمار می‌رود که می‌تواند نقطه عطفی برای توسعه این رشته ورزشی در این شهرستان باشد.

غارنوردی ظرفیت مغفول گردشگری مراغه

غارهای طبیعی معروفی چون «هامپوئیل»، «چپر» و «قره‌ناز» و ناشناخته‌های بسیار در مراغه وجود دارد که زمینه را برای سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری فراهم کرده اما بی‌شک «هامپوئیل» ظرفیت بی‌بدیل این شهرستان در بخش غارنوردی است.

گردشگری ورزشی حلقه مفقوده توسعه مراغه
غاز هامپوئیل مراغه جذابیت‌های بی‌بدیل برای گردشگران دارد

این غار به دوره دوم زمین‌شناسی تعلق دارد و طی ۱۴۰ تا ۲۰۰ میلیون سال گذشته و بر اثر تغییرات آب و هوایی به تدریج دچار دگرگونی شده است.

اولین گروه از غارنوردان در سال ۱۳۴۰ وارد این غار شدند و توفیق چندانی هم به دست نیاوردند اما در سال ۱۳۶۰ مرحوم «جمشید امری» که شاید نخستین غارنورد مراغه به شمار می‌رود، حدود ۱۰ سال در این غار اکتشاف کرد و اولین نقشه را از داخل آن کشید.

مسئول کمیته غارنوردی مراغه می‌گوید: انجمن غار و غارنوردی ایران در دهه ۸۰ شمسی بیشترین اکتشاف‌ها را در این غار انجام داد و شناسایی و نامگذاری مسیرهای معروف این غار مربوط به همان دوره است.

به گفته «بهزاد قمی» اگر از داخل غار «هامپوئیل» نقشه‌برداری شود، بدون‌شک بعد از غار «کتله‌خور» شهرستان «گرمناب» در استان زنجان به عنوان دومین غار بزرگ ایران معرفی می‌شود.

وی افزود: متاسفانه از داخل این غار به درستی نقشه‌برداری نشده است اما غارنوردان حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که «هامپوئیل» جزء بزرگترین غارهای کشور محسوب می‌شود.

مسئول کمیته غارنوردی مراغه افزود: هامپوئیل بدون‌شک یک ظرفیت گردشگری مغفول برای غارنوردان است و در صورتی که در داخل آن سرمایه‌گذاری شود، بخشی‌هایی از آن می‌تواند پذیرای عموم گردشگران باشد.

به گفته «قمی» تاکنون ۴۵ تالار، ۳۵ چاه و مسیرهای متعدد در غار «هامپوئیل» اکتشاف شده و با توجه به وسعت و عمق این غار، گردشگران نباید بدون راهنما و امکانات وارد غار شوند.

وی از دیگر غارهای این شهرستان به غار «چپر» اشاره کرد و گفت: این غار از نظر جنس و زمان شکل‌گیری با غار «هامپوئیل» تشابه بسیاری دارد.

«قمی» اضافه کرد: غار آبی «قره‌ناز»، غار «اتحاد»، غار یخی «چیبینلو» و غار «قیزلار قلعه‌سی» نیز از دیگر غارهای مراغه است و هریک از آنها می‌تواند بخشی از ظرفیت مغفول گردشگری این شهرستان باشد.

ظرفیت گردشگرپذیری سد علویان غیرقابل انکار است

رییس اداره محیط زیست مراغه نیز مجموعه گردشگری سد علویان را از ظرفیت‌های مستعد سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری آبی و بستری جذاب برای ماهیگیری با قلاب و دیگر رشته‌های ورزشی می‌داند.

«غلامرضا زارع» می‌گوید: تعداد زیادی از گردشگران به منطقه گردشگری سدعلویان تردد دارند و هر نوع سرمایه‌گذاری در بخش ورزش‌های آبی در این منطقه می‌تواند به توسعه گردشگری ورزشی مراغه منجر شود.

وی افزود: ساحل صخره‌ای در قسمت شرق سد علویان نیز با برخورداری از صخره‌هایی به ارتفاع بیش از پنج متر و ساختار توفی و سفید رنگ، فضای آرامش‌بخش برای ساعت‌ها تجدید قوای روحی و روانی ایجاد کرده است.

ظرفیت کوهنوردی در منطقه گردشگری سدعلویان مغفول مانده است

«طاهر خامنه» از طبیعت گردان مراغه با بیان اینکه کوه‌های منطقه گردشگری سد علویان برای کوهنوردان از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است، بیان می‌کند: این منطقه کوه‌های پرشیب برای صعود دارد تا جایی که در برخی از مسیرهای صعود باید به مدت نیم‌ساعت به صورت چهار دست و پا باشد.

وی با اشاره به اینکه مسیر صعود مملو از درختان است، اضافه کرد: کوهنوردان در این منطقه صعود در سایه درختان را تجربه می‌کنند و گاهی نیز در این مسیر حیواناتی چون گراز، خرگوش، روباه، گرگ و حتی خرس دیده می‌شود.

گردشگری ورزشی حلقه مفقوده توسعه مراغه
جاذبه‌های منطقه گردشگری سدعلویان مراغه برای بسیاری از کوهنوردان کشورمان ناشناخته است

وی جاذبه‌های دره «قشلاق» را برای گردشگران و به ویژه کوهنوردان بسیار بی‌بدیل می‌داند و ادامه می‌دهد: این جاذبه‌ها برای بسیاری از کوهنوردان کشورمان ناشناخته است و معرفی آنها، توسعه گردشگری ورزشی منطقه گردشگری سد علویان را همراه دارد.

سرمایه‌گذاری در پیست موتورسواری مراغه نیمه‌تمام ماند

«رضا لامکانی» رییس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی مراغه نیز سرمایه‌گذاری در پیست موتورسواری را از ۲ بعد تخلیه هیجان راکبان شهرستانی و توسعه گردشگری ورزشی مورد تاکید قرار داد و افزود: در گذشته برای تغییر کاربری بخشی از اراضی ملی و احداث پیست موتورسواری اقدام، ولی نیمه‌کاره رها شد.

وی افزود: مراغه ظرفیت قابل توجه طبیعی و استقبال بالا در زمینه موتورسواری دارد و سرمایه‌گذاری در پیست موتوری‌سواری لازمه تبدیل این ظرفیت بالقوه به بالفعل است.

وی همچنین با بیان اینکه یک پیست نیمه‌کاره دیگر نیز اکنون در اختیار هیئت قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که شهرداری مراغه ماشین‌آلات مورد نیاز برای آماده‌سازی این پیست را در اختیارشان قرار دهد.

ظرفیت‌های گردشگری ورزشی مراغه به صورت دقیق احصا نشده است

رییس اداره ورزش و جوانان مراغه نیز با بیان اینکه ظرفیت‌های گردشگری ورزشی مراغه به صورت دقیق احصا نشده، بیان کرد: هدف از گردشگری ورزشی اقامت با اهداف ورزشی است و باید برای آن در سطح شهرستان و با حضور روسای دیگر دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ریزی شود.

«ناصر قهرمان» گردشگری ورزشی را به سه دسته اقامت شامل «تعطیلات ورزشی»، «استفاده از امکانات و زیرساخت‌ها خاص» و «تماشای رویدادهای ورزشی» همچون رقابت‌های تراکتور در تبریز تقسیم‌بندی می‌کند و ادامه می‌دهد: زیرساخت‌ها و حضور گردشگران ورزشی لازم و ملزوم هم هستند و از سوی دیگر توسعه گردشگری ورزشی عاملی برای توسعه سایر زیرساخت‌ها از جمله هتل‌ها و غذاخوری‌ها و غیره و حتی مشاغل کوتاه‌مدت می‌شود.

وی تاکید کرد: مراغه بی‌شک ظرفیت گردشگری ورزشی را به صورت بالقوه دارد اما سرمایه‌گذاری در بخش ورزش نیز به مانند سایر بخش‌ها از ریسک برخوردار است و سرمایه‌گذاری در هر بخش باید امکان‌سنجی شود.

به گزارش ایرنا بیشتر اراضی مستعد برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری ورزشی مراغه به منابع طبیعی تعلق دارد و با تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری در فرمانداری و معرفی آنها به اهل فن می‌توان زمینه را برای رونق گردشگری شهرستان فراهم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha