۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۱۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85553356
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تولید ۹ هزار تن بذر رسمی گندم در خراسان شمالی

۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۱۳
کد خبر: 85553356
تولید ۹ هزار تن بذر رسمی گندم در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری در استان ۹ هزار تن بذر رسمی و گواهی شده گندم تولید و در بین کشاورزان توزیع شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جلیل علوی روز سه شنبه در جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی‌ استان بر استفاده بذر رسمی غلات تاکید کرد و افزود: نیاز استان ۱۲ هزار تن بذر گندم است که تلاش می کنیم سطح زیر کشت گندم بذری را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: بعضا برخی از کشاورزان افزایش ۳۵ درصدی عملکرد تولید گندم با بذر رسمی و گواهی شده را تنها به علت قیمت بذر نادیده می گیرند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: کشاورزان این استان بیشتر خرده مالک هستند که با کمبود درآمد مواجه هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کمبود نیروی انسانی این استان اشاره کرد و گفت: کل نیروهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی ۵۳ نفر با احتساب نیروهای شرکتی است که در بخش باغی و دامی با کمبود شدید مواجه هستیم این در حالی است که استان خراسان شمالی در این خصوص ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد.

اجرای ۵۰ طرح تحقیقاتی

علوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سالانه حدود ۵۰ طرح تحقیقاتی در استان عملیاتی می شود که از این تعداد ۲۵ طرح در مرکز تحقیقات شیروان انجام می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بارش‌های بهاره امسال و رطوبت بالا گندمکاران استان با زنگ زرد مواجه شدند.

وی خواستار اختصاص بذر گندم مقاوم به زنگ زرد و خشکسالی شد و افزود: در این خصوص باید کشاورزان را حمایت کنیم.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha