۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۲۳
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 85554257
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار ماهشهر: نباید برخورد منفعلانه در پیشگیری از بیماری‌های پشه آئدس نشان داد

اهواز- ایرنا - فرماندار ماهشهر گفت: اهمیت ویژه و ضرورت خاص قائل شدن در حوزه پیشگیری برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های پشه آئدس حائز اهمیت است و نباید برخورد منفعلانه در برابر این موضوع بسیار مهم که به سلامت مردم مرتبط است نشان داد.

به گزارش ایرنا فریدون بندری چهارشنبه در نشست قرارگاه زیستی شهرستان ماهشهر با محوریت پیشگیری و کنترل پشه آِئدس مهاجم در محل فرمانداری این شهرستان بیان کرد: در دوران همه‌گیری ویروس کرونا تیم پیشگیری تشکیل شده اقدامات بسیار خوبی را برای جلوگیری از گسترش این بیماری انجام دادند و قطعا برای پیشگیری مقابله با پشه آئدس نیز از تجربیات این دوره استفاده خواهد شد.

وی گفت: تیم پیشگیری و پایش مقابله با پشه آئدس، عملکرد بسیار خوبی دارند و قطعا با همکاری و همیاری سازمان‌ها و ادارات شهرستان از استقرار آئدس مهاجم پیشگیری خواهد شد.

تا کنون یک مورد ابتلا به تب دنگی بیماری قابل انتقال از پشه آئدس ثبت شده است.

بندری افزود: با اهتمام ویژه ادارات مربوطه در انجام وظایف محوله برای پیشگیری از این پشه باید تلاش شود تا به مرحله مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال از پشه آئدس نرسیم.

فرماندار ماهشهر بیان کرد: تمامی مراکز درمانی و بهداشتی و به ویژه خانه‌های بهداشت این شهرستان برای مقابله احتمالی با پشه آئدس در حال آماده‌باش هستند.

به گزارش ایرنا، تب دنگی یا تب استخوان‌شکن، یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ آئدس منتقل می‌شود و بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان بروز پیدا می‌کند. سالانه میلیون‌ها مورد از عفونت تب دنگی در سراسر جهان رخ می‌دهد که بیشتر در جنوب شرقی آسیا، جزایر غربی اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و آفریقا شایع شده، اما این بیماری در مناطق جدیدی از جمله اروپا و جنوب ایالات متحده آمریکا نیز گسترش پیدا کرده و اخیرا هم در کشورهای عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی شیوع یافته است.

از میان طغیان‌های اخیر تب دنگی در جهان، گسترش آن در پاکستان متعاقب سیل در سال‌های اخیر و همچنین در کشور امارات در ماه‌های اخیر را می‌توان اشاره کرد که مسافران به این کشورها باید در صورت داشتن علائم بیماری بعد از ۱۴ روز بازگشت از سفر و داشتن علائمی مانند تب و درد، به نزدیکترین مراکز بهداشتی مراجعه و سابقه سفر خود را گزارش کنند.

تخم پشه آئدس بسیار مقاوم است و تا ۴۰۰ روز در شرایط خشک دوام می‌آورد. انتقال بیماری تب دنگ از طریق نیش پشه آئدس است که بر خلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در طول روز از انسان خونخواری می‌کند و حداکثر خونخواری آن نیز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب است. پس از ۶ روز از گزش پشه، بیماری آغاز شده و تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

علائم تب دنگی تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است.

آسیب‌پذیری افراد مبتلا به آسم یا دیابت ممکن است نسبت به سایر افراد بیشتر باشد و خطر مرگ ناشی از تب دنگی در موارد حاد کمتر از یک درصد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha