بیش از ۳۶ هزار تن علوفه خشک در دیم‌زارهای آذربایجان غربی تولید شد

ارومیه- ایرنا- مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: نخستین بار ۱۱ هزار و ۸۳۲ هکتار از دیم زارهای استان به کشت علوفه های دیم اختصاص یافت و بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۰ تن علوفه خشک از این اراضی برداشت شد.

مهدیه فلاح روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این علوفه ها شامل خلر، ماشک، اسپرس، گاودانه، یونجه دیم یکساله و یا کشت مخلوط غلات با لگوم ها بوده و بیشترین میزان تولید مربوط به مزارع دیم شهرستان های چالدران، باروق، خوی و شاهین دژ است.

وی بیان کرد: بهترین راه برای جبران کسری علوفه و اقتصادی شدن دیم زارها، تبدیل دیم زارهای کم بازده جهت تولید علوفه دام است.

وی ادامه داد: کشت نباتات علوفه ای دیم در تناوب با گندم و جو به جای آیش می تواند در افزایش عملکرد محصول آتی و حاصلخیزی خاک بسیار تاثیرگذار باشد و همچنین کمکی برای تولید علوفه دامداران محسوب شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: لازم است اقدامات ترویجی و آموزشی برای بهره برداران جهت آشنایی با این محصولات و مزایای آنها توسط مروجان و کارشناسان انجام گیرد.

وی درخصوص زمان کشت این محصولات گفت: علوفه های دیم را می توان به صورت بهاره، پاییزه و کشت انتظاری در مناطق مختلف استان کشت کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به سومین سال متوالی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: سطح زیر کشت علوفه در دیم زارهای استان در سومین سال متوالی اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها سه برابر شده است.

فلاح بیان کرد: تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی و خشکی زمین های زراعی را در پی داشته و تولید محصولات کشاورزی از جمله علوفه را تحت تاثیر قرار داده است‌ و در این راستا تولید لگوم های علوفه ای در اراضی دیم گامی موثر در تامین علوفه برای دام و طیور است.

وی ادامه داد: علوفه های دیم از جمله محصولات کم هزینه، کم آب بر و پربازده محسوب می شود و در سال هایی که با چالش کم آبی رو به رو هستیم در مدیریت مصرف آب کشاورزی نقش بسزایی ایفا می کند و باعث بهبود تناوب زراعی می شود.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای بهره‌وری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، اضافه کرد: تلاش داریم تا با نتایج و یافته های مربوط به این نوع کشت ها، کشت گیاهان علوفه ای کم آب بر را جایگزین گیاهان پرآب بر کنیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: وجود زمین های آیش در استان گزینه مناسبی برای کشت لگوم های علوفه ای یکساله و استفاده از آب سبز و تولید علوفه قابل توجه در اوایل بهار است.

به گزارش ایرنا براساس اظهارات کارشناسان بخش کشاورزی بیشترین میزان مصرف آب در آذربایجان غربی را در اختیار دارد و این موضوع در شرایط کم آبی آسیبی جدی به منابع زیر زمینی است کشت جایگزین و تغییر الگوی کشت موضوعی است که در چند سال اخیر توجه ویژه ای به آن شده و مورد تاکید کارشناسان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha