۱۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۵۰
کد خبر: 85555410
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رویداد تخصصی "نوروز دریا" در قشم برگزار شد

۱۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۵۰
کد خبر: 85555410
رویداد تخصصی "نوروز دریا" در قشم برگزار شد

قشم - ایرنا - رویداد تخصصی نوروز دریا و گاهشمار دریایی خلیج فارس به مناسبت آغاز سال جدید دریایی با هدف حفظ و احیای این آیین سنتی در محل سالن همایش های مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این برنامه، بازخوانی روایت های محلی رویداد نوروز دریا و گاهشماری دریایی ساحل نشینان خلیج فارس و روایت گری نوروز دریا؛ مستند نگاری و بازنمایی در رسانه های خبری در کارگاه های تخصصی با موضوع «دانش بومی و میراث ناملموس»، «فرهنگ دریا پایه، هنر و رسانه» و «واکاوی گاهشمار دریایی و تدقیق آن با اصول نجوم و تقویم های ایرانی» اجرا شد.

در حاشیه برگزاری این رویداد تخصصی نمایش (اکران) اختصاصی مستند «نوروز دریا» ساخته فرشید ایران پرست، مستندساز هرمزگانی انجام شد.

در این رویداد تخصصی عبدالرضا دشتی زاده(مردم شناس و پژوهشگر میراث فرهنگی)، محمد صالح رضوانی(پژوهشگر فرهنگ عامه، روستای رمچاه) محمد زبیری(پژوهشگر دانش بومی؛ روستای دیرستان) احمدنور دریایی(پژوهشگر دریایی؛ بندر کنگ)، مهدی ده دار(بنیانگذار رسانه «دریانما» و پژوهشگر دریایی) به ایراد سخنرانی پرداختند.

فیروز اسماعیلی و ایرج گلشنی (مدیر مسئول و سردبیر تنها روزنامه دریایی ایران اقتصاد سرآمد)، حجت حاجی زاده (نویسنده و پژوهشگر فرهنگ و هنر خلیج فارس)، احمد بازماندگان قشمی (رییس انجمن عکاسان خلیج فارس)، احمد مرادی(رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی قشم)، محمد حسین طالع زاده(مدرس انجمن نجوم ایران و بنیانگدار موسسه آموزش نجوم زانکو) و احمد بازماندگان خمیری(پژوهشگر و استاد تاریخ دانشگاه پیام نور قشم) از دیگر میهمانان این رویداد تخصصی بودند.

نوروز دریایی به عنوان یکی از آیین های کهن بیشتر در بین دریانوردان خلیج فارس و دریای عمان متداول بوده است و از روز نهم مرداد آغاز می شود و هجدهم آبان به پایان می رسد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha