۱۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۵۵
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85556098
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

چای متناسب با تولید و نیاز کشور وارد می شود

رشت - ایرنا - استاندار گیلان گفت: برای واردات چای دستورالعملی در فروردین امسال صادر شده که چای متناسب با تولید و نیاز کشور به این محصول وارد شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی روز جمعه در بازدید از یک کارخانه چایسازی در رودسر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سیاست گذاری چای، واردات و ثبت سفارش آن با حساسیت نسبت به میزان و وضعیت تولید دقت شد و اجازه واردات آن داده نشد.

وی افزود: در صورت واردات چای نیز دستورالعملی با تصمیم دولت سیزدهم در فروردین ۱۴۰۳ در زمان حیات رئیس جمهور شهید صادر شد تا چای متناسب با تولید کشور و نیاز جامعه وارد شود نه آنکه بی توجه به همه اینها واردات انجام شود.

نماینده عالی دولت در گیلان بیان کرد: ضمن آنکه در واردات چای موضوع ارز ترجیحی حذف و ارزش افزوده و عوارض نیز در نظر گرفته شد تا به این ترتیب چایکاران به تولید چای تشویق شوند.

وی با تاکید بر اینکه همه ما موظف به حمایت کشاورزان، چایکاران و مصرف کنندکان هستیم، اضافه کرد: موظفیم تا زنجیره تولید و ارزش افزوده به معنی واقعی شکل گیرد و در دولت چهاردهم نیز حمایت ها ادامه باید.

استاندار گیلان با بیان اینکه بانک ها نیز مکلف به در اختیار قرار دادن تسهیلات لازم به کشاورزان و کارخانجات هستند، اظهار کرد:دباید به موضوع نوسازی، به روزرسانی و توسعه کارخانجات نیز باید توجه شود.

وی با اشاره به در پیش بودن چین سوم چای و با بیان اینکه همه کارخانجات برای خرید برگ سبز چای فعال خواهند بود بیان کرد: کارگروهی به ریاست معاونت اقتصادی استانداری گیلان، سازمان چای و سازمان های مرتبط برای رفع مشکل کارخانجات و کشاورزان تشکیل شده است.

امسال نرخ خرید هر کیلو برگ سبز درجه یک ۱۸۰ هزار ریال و برگ سبز درجه ۲ نیز ۱۵۰ هزار ریال اعلام شده‌ که به طور میانگین نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد دارد.

بر اساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است؛ برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.

چین سوم برگ سبز چای شهریورماه انجام و در مهرماه هم برداشت پاییزه این محصول را خواهیم داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha