۱۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۴۸
کد خبرنگار: 962
کد خبر: 85556264
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

گلبال، دریچه‌ای به سوی تعالی نابینایان

کرمان - ایرنا -‌ چشم‌بندها راه ورود آخرین پرتو نور را مسدود می‌کنند، حالا گوش‌ها باید هم چشم باشند و هم گوش و دست‌ها خطوط اطراف زمین و حدود دروازه ها را می سنجند، سالن بازی باید در سکوت مطلق باشد تا زنگوله درون توپ میدان‌داری کند و برای تشویق باید منتظر سوت داور بود تا خلوت بازی بر هم نخورد.

به گزارش ایرنا، گلبال ورزش پرطرفدار نابینایان و کم بینایان است که اینک در هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی لیگ استانی کرمان و دیدارهای رفت به میزبانی شهرستان بردسیر در حال برگزاری است.

این رقابت‌ها با حضور پنج تیم ازجمله تربیت کرمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تیم بردسیر، بافت و تیم سیرجان در قالب ۱۰ رقابت طی روزهای پنجشنبه و امروز(جمعه)یازدهم و دوازدهم مردادماه در محل سالن ورزشی مولای متقیان بردسیر برگزار شد.

اهمیت و اثرات اجتماعی گلبال در کرمان

مربی پیشین و پیشکسوت ورزش گلبال که به گفته خودش بیشتر از ۳۰ سال را در خدمت نابینایان و کم بینایان استان کرمان بوده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: ورزش، زندگی این افراد را تغییر می دهد و طی این سال‌ها نابینایان و کم‌بینایان زیادی از طریق ورزش گلبال توانستند از جایگاه اجتماعی برخوردار شوند.

نوید جعفری با بیان اینکه این افراد ضمن ورزش کردن، تشویق شدند که درسشان را ادامه دهند یادآور شد: امروز با افتخار می گویم اکثر بچه‌ها که برخی در ابتدای ورود حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند، تا مقطع کارشناسی تحصیل کردند، تشکیل خانواده دادند و مشغول به کار هستند که از میان آنان سه نفر تا مقطع دکترا نیز ادامه تحصیل داده اند.

وی می گوید: سال‌ها پیش وقتی به خانواده ای که سه فرزند کم بینا داشت گفتم فرزندانت می توانند از طریق ورزش پیشرفت کنند، به تیم ملی راه پیدا کنند و مثل ستارگان ورزشی دیگر در مسابقات جهانی و رقابتهای المپیک شرکت کنند، حرف مرا باور نمی کردند.

این پیشکسوت گلبال همچنین گفت: اما امروز همان بچه ها هم درسشان را خواندند، هم عضو تیم ملی گلبال هستند و هم در رقابت‌های بین المللی شرکت کرده اند.

مشکلات ورزش گلبال کرمان از توپ‌های پاره تا کمبود تجهیزات

عضو تیم ملی گلبال که در این دوره از مسابقات استانی شرکت داشت، نیز مهمترین مشکل ورزش گلبال کرمان را نداشتن حامی مالی برشمرد و گفت: در مسابقات باشگاهی بچه ها با کمبود تجهیزات ورزشی روبه رو هستند و ما برای تمرین از توپ های پاره که بارها دوخته شده اند، استفاده می کنیم.

خلیل شهریار نسب، کمبود توپ را یک مشکل سراسری دانست و افزود: فدراسیون هم در این زمینه باید به همه استان‌ها توجه کند و توپ در اختیار ورزشکاران قرار بدهد زیرا استان کرمان مسابقات بیشتری را نسبت به سایر استان‌ها برگزار می کند.

وی در ادامه علاوه بر تهیه لباس، به مشکلات مسکن و اشتغال نابینایان نیز اشاره کرد و گفت: ما نیز مانند رشته های دیگر و کشورهای دیگر می‌توانیم حرفه ای ورزش کنیم، ما جزو برترین تیم‌های کشور هستیم و بارها مقام‌های برتر کشوری را کسب کردیم.

این عضو تیم ملی گلبال، آینده این ورزش را در صورت حمایت مالی مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: گلبال می تواند موقعیت‌های برتری در سطح کشور کسب کند و بازیکنان بیشتری به تیم ملی اعزام کند.

وضعیت مناسب جایگاه گلبال کرمان

همچنین مسئول انجمن گلبال استان کرمان (که برادر خلیل است) در مورد وضعیت گلبال استان می گوید: گلبال کرمان جایگاه خوبی در کشور دارد و در گذشته به مقام دوم کشوری نایل شده، کرمان در لیگ دسته یک کشور قرار داشته و همواره در رده چهارم تا پنجم تیم‌های برتر این لیگ قرار می گیرد.

روح الله شهریار نسب افزود: جایگاه کرمان در سطح ملی خوب است و یک بازیکن تیم ملی داریم که ۱۵ سال جزو بازیکنان برتر کشور هست ولی امسال متاسفانه به دلیل مشکلات شخصی نتوانست به رقابت‌های پارالمپیک پاریس اعزام شود.

وی ادامه داد: ۲ دوره مسابقه در طول سال برگزار می‌کنیم که یکی مسابقات لیگ باشگاهی استان که همین مسابقات فعلی دور رفت آن در حال برگزاری است و دور برگشت آن احتمالا مهر ماه در شهرستان سیرجان برگزار خواهد شد و از پنج تیم حاضر، تیم بافت برای اولین بار در این رقابت‌ها حاضر شده است.

این مسئول کمترین دستاورد گلبال را ورود افراد کم توان به عرصه اجتماع و قرار گرفتن در موقعیتی که بتوانند مانند افراد عادی به ورزش و فعالیت بدنی بپردازند برشمرد.

شهریار نسب تاکید کرد: استان کرمان معادن و صنایع زیادی دارد و انتظار می رود حمایت شایسته ای از افراد نابینا به‌خصوص در زمینه ورزش گلبال و اعزام تیم‌ها داشته باشند تا بتوان این بخش از جامعه را نیز توان افزایی و مستعد رشد و شکوفایی کرد.

مسئول انجمن گلبال استان کرمان گفت: کسانی که می خواهند کمک کنند به عنوان کسی که ورزشکار حرفه ای هست نگاه کنند ضمن اینکه هزینه های این ورزش بسیار کمتر از سایر رشته های ورزشی و در مقایسه با برخی رشته ها یک ششم هزینه آنهاست.

نداشتن حامی مالی بزرگترین مشکل گلبال کرمان است

داور بین المللی گلبال و عضو هیات داوران این دوره از مسابقات نیز کیفیت فنی بازی‌ها را خوب ارزیابی کرد.

نادیا جعفری جایگاه گلبال استان کرمان را نسبت به سایر استان‌ها متوسط رو به بالا دانست و گفت: انتظار دارم تیم کرمان با تمرینات بیشتر و جدی تر بتواند جایگاه بهتری را در کشور به دست بیاورد، ما در حال حاضر فقط یک عضو تیم ملی داریم در حالی که مستعد داشتن اعضای ملی بیشتری هستیم.

وی بیشترین مشکل ورزشکاران گلبال را نداشتن حامی مالی دانست و گفت: بازیکنان در تهیه کفش و لباس، مواد مصرفی مثل پد و چسب، توپ و دیگر مایحتاج در کمبود هستند و نمی‌توانند در هر تورنمنت لباس جدید بپوشند و ناچار هستند از همان لباس‌های قبلی استفاده کنند.

داور بین المللی گلبال ادامه داد: همچنین ورزشکاران خودشان کفش تهیه می کنند و گاهی مجبور می شوند با کفش‌های پاره بازی کنند لذا اگر اسپانسر نباشد هیات‌ها و فدراسیون هزینه ها را بر عهده بگیرند و از بازیکنان حمایت مالی داشته باشند.

وی ورزش گلبال را یک ورزش حرفه ای دانست که از بازی‌های اصلی المپیک است و عنوان کرد: شهریار نسب بازکن کرمانی گلبال به دلیل مشکلات شخصی نتوانست به مسابقات پاریس اعزام شود ولی این بازیکن خوب و حرفه ای و در تیم کرمان است.

برترین های دور رفت لیگ گلبال کرمان معرفی شدند

دور رفت هفدهمین دوره لیگ گلبال نابینایان استان کرمان، نیمروز جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ در سالن ورزشی مولای متقیان شهرستان بردسیر به کار خود خاتمه داد.

پنج تیم شرکت کننده در دور رفت این دوره از رقابت ها ازجمله تیم های تربیت کرمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، هیات‌های بردسیر، بافت و سیرجان، بودند که طی روزهای پنجشنبه ۱۱ و جمعه ۱۲ مرداد، به صورت دوره ای با یکدیگر به رقابت پرداختند.

همچنین در ۱۰ بازی انجام شده در این مرحله از مسابقات، در مجموع ۲۲۷ گل از خط دروازه ها گذشت که تیم هیات بردسیر با ۵۵ گل زده و ۲۶ گل خورده، عنوان بهترین خط حمله و بهترین خط دفاع را به خود اختصاص داد.

خلیل شهریار نسب بازیکن شماره یک بردسیر آقای گل این مرحله از مسابقات شد و تیم های هیات بردسیر، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تربیت کرمان، هیات سیرجان و هیات بافت، به ترتیب در رده های اول تا پنجم قرار گرفتند.

دور برگشت رقابت‌های گلبال استان کرمان قرار است مهرماه سال جاری به میزبانی شهرستان سیرجان برگزار شود.

شهرستان بردسیر در فاصله ۶۵ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha