چرا شهروندان نگاه مثبتی به پرداخت عوارض شهری ندارند؟

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران درباره اینکه چرا مردم نگاه مثبتی به پرداخت عوارض شهرداری ندارند توضیحاتی را ارائه کرد.

مهدی عباسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر روند رشد اخذ عوارض شهری به گونه ای نیست که بتواند پاسخگوی خدمات حوزه‌های شهری باشد.

رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه مبنای اخذ عوارض شهری باید همسان با نگاه شهروندمداری باشد؛ افزود: بنا نیست برای اداره شهر با اخذ عوارض فشاری بر شهروندی وارد آید. شهروندان باید امکان و توانایی پرداخت عوارض را داشته باشند.

معتقدم اخذ عوارضی خوب است که شهروندان بتوانند علاوه برتوانایی پرداخت، تمایل و رغبتی هم دراین موضوع داشته باشند که البته همه اینها زمینه سازی فرهنگی را می‌طلبد.

چرا شهروندان نگاه مثبتی به پرداخت عوارض شهری ندارند؟

عباسی با بیان اینکه عناوین مختلفی برای عوارض وجود دارد که براساس قانون پایدار در مجلس، هر ساله این عناوین در چارچوبی مشخص توسط وزارت کشور ابلاغ می‌شود، ادامه داد: بخشی از عوارض شهری به نوسازی و شهرسازی و بخشی دیگر به نگهداشت شهر یعنی پسماند شهری مربوط می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که عوارض شهری دریافت شده کجاها صرف می شود؟ گفت: شهرداری تهران بیش ازآنچه که به عنوان عوارض پسماند از شهروندان اخذ می کند؛ با تامین از محل سایر منابع؛ صرف تامین هزینه‌های شهر و خدمات شهری می‌کند.

عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نگاه شهروندان به پرداخت عوارض شهری مثبت نیست، افزود: شاید این احساس میان پرداخت کنندگان وجود دارد که این عوارض نابجاست، آنجا که احساس شود عوارض نابجایی و نابحق از شهروندان اخذ می‌شود شوراهای اسلامی شهر موظفند موضوع را مورد ارزیابی قرار دهند در صورت لزوم میزان قیمت اخذ عوارض را تعدیل و یا آنکه آن را حذف کنند.

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تاکید کرد: آنجایی که شهروندان از پرداخت عوارض شهری شاکی هستند ممکن است نقصی در ارقام پیش بینی شده وجود داشته باشد یعنی ممکن است قانون گذار درست ارزیابی نکرده باشد و توانایی و وسع مالی شهروندانی نادیده گرفته شده باشد بنابراین قانون گذار موظف است با پایش و ارزیابی و بازخوردگیری مجدد؛ سیاست‌ها را مورد بازنگری دوباره قرار دهد.

چرا شهروندان نگاه مثبتی به پرداخت عوارض شهری ندارند؟

وی اضافه کرد: اما ممکن است در جایی سیاست‌ها درست باشد اما توانایی پرداخت در شهروندان وجود نداشته یاشد و یا آنکه انگیزه پرداخت در شهروندان نباشد که این مساله ممکن است علل مختلفی داشته باشد.

به گفته وی، یکی از علل ممکن است به دلیل ابهام در محل هزینه باشد. یعنی شهروند دقیق نداند پولی که پرداخت می‌کند، کجا رفته و صرف می‌شود بنابراین باید اعتماد کافی از محل صرف هزینه یا مواجه مسوولان با تامین عوارض ایجاد شود در غیر این صورت ممکن است چالشی برای شهروندان بوجود آید.

عباسی با تاکید بر اقناع سازی افکار عمومی تصریح کرد: این نیز مساله مهمی است که همزمان با ارزیابی توانایی پرداخت عوارض شهری توسط شهروندان باید به آن توجه شود.

این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا عوارض اخذ شده از شهروندان در محل خود صرف می‌شود یا خیر؟ افزود: انحراف در برنامه و بودجه مخصوصا در ارقام ریالی و هزینه‌ای؛ موضوع راحتی نیست چون تصمیم یک نفر نیست و افرادی متعددی در این داستان وجود دارند؛ در نتیجه می‌توانیم امیدوار باشیم این بودجه‌ها در محل خودش هزینه می‌شود.

او یادآور شد: بنده فارغ از هر گونه اختلافات سیاسی؛ به عنوان کسی که فنی و اجرایی کار کرده‌ام چه در شهرداری چه سایر دستگاه‌ها در شورای شهر با نظارت کافی بر امور شهرداری تهران شاهد آن هستم که این عوارض در جای خود ثبت و صرف می‌شود.

چرا شهروندان نگاه مثبتی به پرداخت عوارض شهری ندارند؟

عباسی درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اخذ عوارض شهری در پایتخت چگونه انجام می شود؟ اظهار کرد: در تهران عوارض به چند روش اخذ می‌شود؛ اول در بخش شهرسازی برای کسانی که درخواست نوسازی پلاک و یا تقاضای تخریب و نوسازی داشته باشند و در بخش دیگر؛ برای کسانی که تقاضای پروانه ساختمانی داشته باشند.

وی در ادامه توضیح داد: هر ساله به شهرداری تهران ضرایبی را اعلام و یک بلوک منطقه ای را مشخص می‌کنیم که بر اساس بلوک دارایی، یک عدد پایه ای را مبنا قرار م‌ی‌دهیم این شناسایی‌ها و ابلاغ‌ها بر اساس ظرفیت‌های منطقه ای یعنی مناطق برخودار، محلات برخوردار و بلوک دارایی‌ها اتفاق می‌افتد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha