۱۰ کشته بر اثر حملات هوایی ارتش میانمار به بیمارستان مرزی نزدیک چین

تهران- ایرنا- حملات هوایی ارتش میانمار به یک بیمارستان در یک شهر تحت کنترل یک گروه مسلح نزدیک به مرز چین ۱۰ کشته بر جای گذاشت. این در حالی است که جنگ داخلی این کشور بالا گرفته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که هواپیماهای نظامی دست‌کم در دو حمله هوایی، شهر «لاوکای» در شرق میانمار را با جمعیت ۲۵ هزار نفر هدف قرار دادند.

ایالت «شان» میانمار از اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر ماه) زمانیکه اتحاد گروه‌های اقلیت قومی مسلح حملات خود را علیه ارتش در یک بزرگراه تجاری متصل به چین از سر گرفتند، درگیری‌های سختی را شاهد بوده است .

گروه «ارتش اتحاد ملی دموکراتیک میانمار» (MNDAA) از زمان تحمیل یکی از بزرگترین شکست‌های چند دهه اخیر به نیروهای حکومت نظامی این کشور در ماه ژانویه، شهر لاوکای را در کنترل خود دارد. آن زمان بیش از ۲ هزار نیروی ارتش میانمار تسلیم این گروه مسلح شدند.

لی جیاون سخنگوی این گروه مسلح به خبرگزاری فرانسه گفت که حمله هوایی ارتش، یک بیمارستان در لاوکای را هدف قرار داده اما هیچ اطلاعاتی در مورد تلفات آن ارائه نکرد.

پس از آنکه MNDAA حملات خود را در شمال ایالت شان از سر گرفت و آتش‌بس به دست آمده با وساطت چین را نقض کرد، حکومت نظامی میانمار در هفته‌های اخیر چندین بار لاوکای را بمباران کرد.

در روزهای اخیر نیروهای MNDAA وارد شهر «لاشیو» در شمال ایالت شان شدند که میزبان مرکز فرماندهی شمال شرقی ارتش میانمار است.

به گفته منبع آگاه خبرگزاری فرانسه، درگیری در لاشیو در روز جمعه همچنان ادامه داشت.

رسانه‌های محلی به نقل از یکی از ساکنین لاشیو گزارش دادند که نیروهای MNDAA وارد یک بیمارستان نظامی در این شهر شدند و شمار نامعلومی از بیماران و کارکنان مرکز درمانی را کشتند.

مناطق مرزی میانمار محل زندگی بی‌شمار گروه‌های قومی مسلح است که از زمان استقلال از انگلیس در سال ۱۹۴۸ برای خودمختاری و کنترل منابع پرسود با ارتش می‌جنگند.

برخی از این گروه‌ها به «نیروهای دفاع مردمی» که پس از کودتای ۲۰۲۱ برای نبرد با ارتش به وجود آمده‌، سرپناه و آموزش داده‌اند.

ادعا می‌شود که چین یکی از متحدان اصلی و تامین کننده تسلیحات حکومت نظامی است، اما تحلیلگران می‌گویند که این کشور همچنین با گروه‌های قومی مسلح در میانمار که قلمروهایی در نزدیکی مرز دارند، در ارتباط است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha