کره‌جنوبی در طرح ریلی تاجیکستان سرمایه‌گذاری می‌کند

تهران- ایرنا- دولت کره‌جنوبی در راستای پیشبرد طرح جدید «جاده ابریشم کره جنوبی - آسیای میانه» تصمیم دارد که در توسعه طرح ریلی «تاجیکستان-افغانستان» سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری آسیا پلاس، دولت تاجیکستان تصمیم دارد که با حمایت کره‌جنوبی طرح ریلی «ترکمنستان - افغانستان - تاجیکستان» (TAT) را که در ۱۵ خرداد ۱۳۹۲، کلید خورد اما به‌دلیل وضعیت نابسامن افغانستان و کمبود بودجه مالی متوقف شده بود را دوباره به جریان بیاندازد.

در همین راستا، عظیم ابروهیم وزیر حمل و نقل تاجیکستان به همراهی سراج‌الدین مهرالدین وزیر امور خارجه این کشور با جئون سونگ‌سیک سرپرست سفارت کره‌جنوبی در دوشنبه، دیدار و طرفین بر سرمایه‌گذاری سئول برای توسعه مسیر ریلی «تاجیکستان-افغانستان» توافق کردند.

ابروهیم با اشاره به اینکه این مسیر ریلی تجارت منطقه‌ای را گسترش خواهد داد، تاکید داشت: این طرح بر دسترسی به بازارهای جنوب آسیا (افغانستان، پاکستان، هند) متمرکز شده است تا بتواند از شدت بار ترافیکی بزرگراه‌ها و جاده‌های کشور کاسته شود.

مهرالدین هم در این نشست، اعلام کرد: در صورت اجرای موفقیت‌آمیز این طرح، تاجیکستان به یک کشور ترانزیتی ریلی تبدیل می‌شود و می‌تواند سرعت انتقال کالاها به کشورهای همسایه‌ را گسترش دهد که این امر به نفع ما و سایر کشورهای منطقه خواهد بود.

سونگ‌سیک هم به نمایندگی از دولت کره‌جنوبی، تاکید داشت: این طرح گامی مهم به سوی آینده مترقی تاجیکستان است.

وی افزود: این طرح به تاجیکستان امکان دسترسی به آب‌های آزاد و تبدیل شدن به یک حلقه کلیدی را در راهروی بین المللی می دهد.

لازم به یادآوری است که یون سوک‌یول رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در سفرش به ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان، از طرح جدید «جاده ابریشم کره جنوبی - آسیای میانه» رونمایی کرد که به گفته وی بر تحقق آزادی، صلح و رفاه متمرکز است.

سونگ‌سیک با بیان اینکه این اولین طرح توسعه مسیر ریلی کره‌جنوبی در آسیای میانه است، گفت: امیدواریم در طول سه سال آینده این پروژه به پایان برسد.

براساس گزارش وزارت حمل و نقل تاجیکستان، بودجه طرح توسعه ریلی‌ «تاجیکستان- افغانستان» که شهرستان «جلولی الدین بلخی» استان‌ «ختلان» را به پل دوستی «افغانستان و تاجیکستان» در منطقه مرزی «پنج پایین» وصل می‌کند چهار میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

این مسیر ریلی ۵۱ کیلومتر و شامل ساخت ۲۸ پل و ۱۶۰ سیستم زهکشی است.

مسیر ریلی «تاجیکستان-افغانستان» بخشی از طرح ریلی «ترکمنستان-افغانستان-تاجیکستان» (TAT) است که در دیدار روسای جمهوری ترکمنستان و تاجیکستان با رئیس‌جمهوری سابق افغانستان در ۳۰ اسفند ۱۳۹۱در عشق آباد، امضاد شد و بر اتصال شهرهای «آکینا-اندخوی» افغانستان، «آتامورات-یمانظر» ترکمنستان و پنچ شهر تاجیکستان متمرکز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha