رشد اقتصادی مثبت ادامه دارد/ کاهش نرخ بیکاری رکورد زد

تهران- ایرنا- معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: متوسط رشد اقتصادی سالانه در سه ساله دولت سیزدهم با نفت ۵.۵ و بدون نفت ۴.۵ را ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سید علی روحانی امروز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کمترین نرخ بیکاری در چند دهه اخیر ثبت شد و به ۸.۱ درصد در سال گذشته رسید و در عین حال افزایش نرخ مشارکت را شاهد بودیم.

وی افزود: پیش‌بینی رشد GDP بین ایران و کشورهای منطقه توسط سازمان‌های جهانی انجام شده که ایران با رشد ۵ درصد در رتبه نخست قرار دارد که به واقعیت اقتصاد کشور نیز نزدیک است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به کاهش نرخ بیکاری و ضریب جینی در دولت سیزدهم گفت: در این دولت شاهد ثبت رکورد کاهش نرخ بیکاری هم زمان با افزایش مشارکت اقتصادی، ثبت رکورد کاهش ضریب جینی رکورد سهم ۵۵ درصدی مالیات در هزینه‌های جاری بودیم.

روحانی با اشاره به نتایج سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد کلان گفت: اگر فضای دانشگاه و حوزه اهتمام به کار بست آموزه‌ها داشته باشند، مسائل بسیار سریعتر حل می‌شود. معمولا اولین شاخصی که مورد بررسی قرار می‌گیرد رشد اقتصادی است. در سه‌ساله دولت سیزدهم رشد اقتصادی بدون نفت ۴.۴ درصد و با نفت ۵.۵ درصد بوده است. رشد محصول ناخالص داخلی ۵.۵ درصد بوده است. متوسط رشد تشکیل سرمایه‌گذاری ناخالص از میانگین منفی ۸ درصد به میانگین ۳.۸ درصد رشد رسیده است.

وی تاکید کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ شاهد رشد منفی بودیم، هم در حوزه ماشین‌آلات و هم حوزه ساختمان. پیش‌بینی رشد GDP  در مقایسه با کشورهای منطقه نشان می‌دهد که بانک جهانی رشد ایران را از بسیاری از کشور ها بالاتر می‌داند. رشد اقتصاد ایران در این دولت، از پیش‌بینی بانک جهانی و IMF بالاتر بوده است. رکاهش کورد بیکاری در سال ۱۴۰۲ شکسته شد. این کاهش نرخ بیکاری هم زمان با افزایش نرخ مشارکت رخ داده است. در اینجا نیز شاهد عملکرد بیش از حد انتظار نسبت به پیش‌بینی‌های جهانی بودیم.

در حوزه نرخ فقر و سیاست‌های بازتوزیعی نیز اقدامات خوبی انجام شده است. در سه سال دولت سیزدهم روند نزولی نرخ فقر را شاهد بودیم. از سوی دیگر با کاهش نرخ فقر بانک جهانی پیش‌بینی افزایش درآمد سرانه را دارد. در حوزه سیاست‌های باز توزیعی شاهد کاهش ضریب جینی بوده‌ایم. براساس آمارهای بانک مرکزی شاهد نرخ ۳۶ درصدی ضریب جینی هستیم که خود یک رکورد است.

روحانی گفت: در حوزه نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ با جهش نرخ مواجه شدیم اما با سیاست‌های اجرایی شاهد کنترل آن بودیم. در دولت سیزدهم شاهد تقریباً دو برابر شدن نرخ ارز بودیم. نرخ رشد نقدینگی که به صورت فزاینده در حال افزایش بود، به طور پیوسته روند نزولی به خود گرفت.  و امروز این عدد به حدود ۲۶ درصد رسیده است که پیش از آن ۴۲ درصد بود.

وی با بیان اینکه بیشترین کاهش نرخ رشد در سه سال این دولت رخ داده است، گفت: همچنین شاهد افزایش سرمایه بانک های دولتی بودیم. ۹۴ درصد کل افزایش سرمایه در دولت قبل مربوط به تجدید ارزیابی بود، اما در این دولت تنها ۱۵ درصد از این موارد مربوط به تجدید ارزیابی دارایی بود و سایر موارد مربوط به شناسایی سود بود. سهم خانوار نیز از تسهیلات بانکی افزایش پیدا کرد و در نتیجه تولیدکنندگان باید اتکا کمتری به بانک پیدا می‌کردند که اقداماتی در این زمینه در بورس رخ داد.

سرمایه‌گذاری ۵.۵ میلیارد دلاری خارجی در سال ۱۴۰۲

همچنین سرمایه‌گذاری خارجی معتبر در این دولت رکوردهایی را به ثبت رساند.این رقم در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۵ میلیارد دلار بوده است. رخ تورم در این دولت سیر نزولی پیوسته‌ای داشته است. انتشار اوراق در دولت قبل به یک نقطه هشدار دهنده رسیده بود که در این دولت کاهش پیدا کرد. در مقابل سهم درآمد مالیاتی و نفت افزایش پیدا کرد. نسبت تراز عملیاتی در دولت قبل که به ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده بود به ۳۵ درصد کاهش یافت. روند نزولی اعتبارات عمرانی نسبت به دوره قبل صعودی بوده است.

معاون سیاست‌گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد اظهار کرد: نسبت درآمدهای مالیاتی در بودجه رکورد دهه‌های گذشته را شکست و نسبت آن به هزینه‌های جاری به ۵۵ درصدرسیده است. ضمن اینکه در حوزه واردات شاهد روند صعودی بودیم اما عمده افزایش بر کالاهای سرمایه‌ای تمرکز داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha