دولت جدید ایران و فرصت های تقویت روابط تهران-کابل

کابل- ایرنا- همزمان با شروع به کار مسعود پزشکیان رئیس جمهوری جدید ایران و در آستانه تشکیل دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران، جمعی از اساتید دانشگاه و کارشناسان افغانستان در نشستی علمی با حافظ ضیاء احمد معاون سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت سرپرست، فرصت های جدید تقویت روابط تهران-کابل در دوره فعالیت دولت جدید ایران را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرنا در کابل،‌سخنرانان نشست علمی حکومت جدید ایران و فرصت‌های تقویت روابط کابل- تهران که به ابتکار و میزبانی وزارت امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان برگزار شد، تاکید کردند که عوامل مختلف از جمله سیاست مشترک کابل- تهران در قبال اسرائیل روابط دو کشور تقویت خواهد کرد.

ولی الله شاهین رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت امور خارجه افغانستان در این نشست گفت: افغانستان و ایران به عنوان دو کشور همسایه مشترکات دینی فرهنگی فراوان دارند و تلاش حکومت سرپرست این است که با همه همسایه‌گان خود روابط حسنه داشته باشد.

به گفته وی، افغانستان روابط و معاملات خوبی با ایران دارد و انتظار می رود با تغییر دولت در ایران روابط دوجانبه تقویت شود.

دکتر جعفر مهدوی سخنران اصلی این نشست با اشاره به سازوکار تصمیم‌گیری‌ها گفت: نظر علمی و کارشناسی در همه نهادهای نظام به ویژه دستگاه سیاست خارجی بسیار حائز اهمیت است چرا که پس از تحقیق و کاوش دقیق به دستگاه‌های ذیربط مشورت می‌دهند.

وی افزود: اگرچه مبارزه نظامی و مسلحانه به ثمر نشسته است، اما اکنون مبارزه و تلاش در بعد گسترده‌تر، پیچیده‌تر و مهمتر یعنی حکومت‌داری و به ویژه در روابط با سایر کشورهای جهان آغاز شده است. نیاز به رفع سوء تفاهم‌ها وجود دارد و بنابراین مسئولیت دستگاه سیاست خارجی بسیار سنگین و دشوار است.

مهدوی بیان داشت: تغییر حکومت‌ها در ایران تغییر چندانی در سیاست کلی ایجاد نمی‌کند اما می‌توان از آن به عنوان یک فرصت جدید استفاده کرد.

مهدوی در خصوص سیاست خارجی دولت جدید ایران در قبال افغانستان گفت: موضوع روابط با افغانستان برای ایران بسیار مهم است، زیرا هر دو کشور 950 کیلومتر مرز مشترک دارند و اشتراکات دینی، زبانی و فرهنگی زیادی دارند.

به گفته وی در سیاست خارجی ایران رابطه با اسرائیل روی خط قرمز و رابطه با امریکا روی خط نارنجی است.

او اظهار داشت: اینکه حکومت سرپرست افغانستان چه قبل و چه بعد از پیروزی موضع قاطع و روشنی در قبال اسرائیل داشت، بنابراین این نقطه مشترک می‌تواند یکی از عوامل اصلی برای نزدیک شدن حکومت سرپرست و ایران با یکدیگر باشد.

وی افزود: با توجه به عوامل مختلف، امید است که روابط ایران و افغانستان نزدیک‌تر شود.

مهدوی بیان داشت: حکومت سرپرست افغانستان بر تمام جغرافیای کشور تسلط کامل یافته، امنیت همه ملیت‌ها و مذاهب را تقویت کرده و در بخش اقتصادی دارای ظرفیت‌های فراوانی است. پروژه ها شروع شده و مشخص است که حسن نیت در مورد حقابه ایران وجود دارد.

به گفته‌ی مهدوی همچنین تصوراتی وجود دارد که با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، شاید تحولات روابط ایران و افغانستان به سرعت سه سال گذشته نباشد، اما باز هم بستگی به موضع ایران دارد.

مهدوی تاکید کرد افغانستان باید در روابط خود با کشورهای دیگر پویای و اقدامات سازنده را دنبال کند و مانع از کند شدن روند روابط شود.

وی انتقال روابط دو کشور از مرحله کامل امنیتی و ایدئولوژیک به فاز اقتصادی و فرهنگی را به نفع دو کشور دانست و گفت: اگر روابط اقتصادی شود و منافع به هم پیوند بخورد، روابط دوجانبه قوی‌تر می‌شود و مشکلات مرزی کنونی برطرف می‌شود و تهدیدهای دیگر ظاهر نخواهد شد.

در همین حال محمد حسین سعید معاون اداره دوم سیاسی وزارت امور خارجه ایران در این نشست با بیان اینکه آقای پزشکیان تعامل با کشورهای همسایه را اولویت سیاست خارجی خود خوانده است، گفت: این نکته امیدوارکننده است اما در عین حال حکومت کنونی افغانستان نیاز به افزایش تلاش برای توسعه روابط با کشورهای همسایه به ویژه ایران دارد و نکاتی وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کرد.

وی به مسائلی که روابط ایران و افغانستان را تحت تاثیر قرار می دهد اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان یک دولت مستقل با حکومت سرپرست افغانستان تعامل دارد. علاوه بر این، موقعیت ترانزیتی افغانستان، نقش مهم آن در کریدورهای اقتصادی و ارتباط منطقه‌ای، ظرفیت صادرات و واردات افغانستان و نیاز ایران به بازار افغانستان، ظرفیت‌های آبی افغانستان و... موضوعات مهمی است.

این مقام ایرانی افزود: مسائل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است ایران را به داشتن روابط مثبت با افغانستان تشویق کند.

وی اظهار داشت: تعدادی از چالش‌های مشترک وجود دارد که می توان آنها را به فرصت تبدیل کرد.

سعید تصریح کرد: تهدید گروه داعش، مرز طولانی مشترک، مواد مخدر که امارت با موفقیت با آن مبارزه کرده است مهاجرت یا قاچاق انسان و غیره چالش هایی هستند که در صورت تعامل دو طرفه می‌توانند به فرصت تبدیل شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha