وزیر علوم: مطالبه‌گری از عملکرد وزارت علوم را حق دانشگاهیان می‌دانیم
عکس آرشیوی است

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اقدامات انجام شده در این دوره بر اساس مطالعات و دغدغه‌های موجود گفت: مطالبه‌‎گری از عملکرد ۳ ساله وزارت علوم را حق خانواده دانشگاهی کشور می‌دانیم.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان بسیج اساتید کشور، محمدعلی زلفی‌گل، در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولان و اعضای شورای بسیج اساتید کشور با نام چالش‌ها و فرصت‌ها؛ رویکردها و راهبردها) به تشریح برخی اقدامات انجام شده در وزارت علوم پرداخت و گفت: نمایه‌سازی مجلات علمی در این دوره در دستورکار قرار گرفت و طی ۳ سال اخیر، ۷۳ مجله علمی وابسته به وزارت علوم را نمایه بین‌المللی کردیم؛ در حالیکه در ۴۲ سال گذشته و حتی قبل از انقلاب تعداد مجلات نمایه بین المللی شده وزارت علوم ۱۰۱ مجله بود و اکنون ۱۷۵ مجله است. در مرجعیت علمی، طی این مدت موفق شدیم در قیاس با سال های قبل، تعداد مجلات تحت نمایه را ۷۰ درصد رشد دهیم.

وی با اشاره به تعیین پنج اولویت برای وزارت علوم در ابتدای تصدی این مسئولیت افزود: پنج اولویت را برای وزارت علوم تعریف کردیم که یکی از آن‌ها، نقش آفرینی این وزارتخانه به عنوان مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در ادامه کمیته‌ای متشکل از افراد متخصص را ایجاد کردیم که در گام نخست با مدیران مسئول و سردبیران مجلات علمی کشور جلسه برگزار کردند تا شاهد تقویت جایگاه آن‌ها در سطح بین‌المللی باشیم.

براساس انتقادات وارده به وزارت علوم، به دنبال تبدیل علوم به فنون رفتیم تا با برنامه منسجم در این مسیر گام برداریم، متخصصان بر این باور بودند که وزارت علوم بیشتر به فکر تحقیقات بنیادین و مقاله‌محور است؛ این انتقادات را لحاظ کردیم و سعی کردیم در مسیر حل آنها گام برداریم.

سامانه نان برای احصای نیازها

زلفی‌گل از احصای نیازهای جامعه خبرداد و افزود: این نیازها ها را در معرض دید اساتید و دانشجویان قرار دادیم؛ سامانه نظام ایده‌ها و نیازها «نان» را ایجاد کردیم که تاکنون بیش از ۲۰ هزار نیاز و ایده در آن ثبت شده و در رشته‌های مختلف دسته‌بندی شده‌اند.

وزیر علوم اظهارکرد: علاوه بر این، درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان به اختصار «دانا» هم تشکیل شد. هر عضو متخصص، یک صفحه اختصاصی در این سامانه دارد و افراد براساس میزان بروندادها ارتباط برقرار می‌کنند.

زلفی‌گل در پایان با تاکید بر اینکه تقویت ارتباطات وزرا با بسیج اساتید، به نفع وزیر بوده و موجب توفیق مضاعف در عملکرد می‌شود، گفت: بسیج اساتید ظرفیت بی‌بدیلی است و هرروز شاهد رویش و زایش بیشتری است؛ هرچقدر بدنه بسیج قوی‌تر باشد، این اتفاق برای نظام و انقلاب، مفیدتر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha