سینمای ایران ۷۰۰ میلیاردی شد/ رشد ۳۱ درصدی مخاطب و ۷۳ درصدی گیشه

تهران- ایرنا- سینمای ایران در نیمه مردادماه موفق شد تا رقم گیشه خود را به مرز ۷۰۰ میلیارد تومان برساند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، درحالی که انتظار می‌رفت تا گرمای کم‌سابقه هوا در کنار تلاقی تعطیلی‌های ماه محرم، ریتم استقبال از سینما را آهسته کند اما سینمای ایران توانست تا در نیمه مردادماه، با تثبیت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، گیشه خود را به ۷۰۰ میلیارد تومان برساند.

این آمار برای مدت‌زمان مشابه سال گذشته، ۹۲۵۵ مخاطب با گیشه ۴۰۵ میلیاردی بوده است که به این ترتیب، سینمای ایران طی ۱۳۹ روز نخست امسال، ۳۱ درصد به لحاظ مخاطب و ۷۳ درصد نیز از نظر گیشه با رشد مواجه بوده است که صدالبته یک آمار خوب به حساب می‌آید.

این آمار از آن جهت خوب ارزیابی می‌شود که برخی از منتقدان گیشه سال گذشته سینماها معتقد بودند که یک‌چهارم فروش سالانه متعلق به فیلم فسیل بوده که یک اتفاق به حساب می‌آمده و طبق نظر آنها، بعید به نظر می‌رسید که این اتفاق برای امسال سینماها نیز تکرار شود. اما خوشبختانه سینما رفتن به سبد ماهانه خانوارها افزوده شده و استقبال از چندین فیلم موجب گشته تا بپذیریم این روند، دیگر به یک عادت در سبک زندگی خانواده‌ها تبدیل شده و این میزان استقبال از سینماها برای امسال نیز حاصل همین تغییر رویکرد محاسبه می‌شود.

سینمای ایران طی ۱۳۹ روز نخست امسال، ۳۱ درصد به لحاظ مخاطب و ۷۳ درصد نیز از نظر گیشه با رشد مواجه بوده است

سینمای ۱۴۰۳ تا امروز، ۵ فیلم با بیش از ۱ میلیون مخاطب داشته است که این روند با توجه به چشم‌انداز اکران شش‌ماهه دوم امسال، قطعا به بیش از ۱۰ فیلم خواهد رسید. بنابراین همان گزاره‌ای که ایرنا از اواخر سال گذشته مطرح کرد و طبق آن، مخاطبان سینما با بیش از ۳۰ میلیون نفر، گیشه را به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان خواهد رساند، بیشتر از هر زمان دیگری در دسترس خواهد بود.

طی این ۱۳۹ روز، تگزاس ۳ بهترین عملکرد را از خود نشان داده است. کمدی اطیابی موفق شد تا با نمایش از هشتم خردادماه، ۳ میلیون و ۱۶۰ هزار مخاطب داشته باشد و ۱۸۰ میلیارد تومان نیز بفروشد. این عملکرد سبب شده تا مخاطبان سومین فصل تگزاس، از دو فصل قبلی این کار نیز بیشتر باشد. تگزاس ۱، ۱ میلیون و ۷۲۱ هزار مخاطب داشت و فصل دوم تگزاس نیز توانست ۲ میلیون و ۴۰۶ هزار مخاطب جذب کند.

تمساح خونی که تا همین چند روز پیش، در صدر جدول فروش و میزان مخاطبان سینمای امسال قرار داشت، حالا به رتبه دوم سقوط کرده است. فیلم جواد عزتی توانست در این مدت، ۲ میلیون و ۴۰۵ هزار مخاطب جذب کرده و ۱۴۶ میلیارد تومان نیز بفروشد.

سینمای ایران ۷۰۰ میلیاردی شد/ رشد ۳۱ درصدی مخاطب و ۷۳ درصدی گیشه

مست عشق قطعا فراتر از انتظارها ظاهر شده و توانست پس از یک‌دوره پرتنش، اکران خوبی را تجربه کند. فیلم حسن فتحی با جذب ۲ میلیون و ۵۰ هزار مخاطب، ۱۱۸ میلیارد تومان فروخت که یک آمار خوب برای این کار غیرکمدی به حساب می‌آید.

سینمای ایران برای امسال، اگر از فیلمی ۳۰۰ میلیاردی رونمایی نکند اما با چند فیلم بالاتر از ۲۰۰ میلیارد و چندین فیلم فراتر از ۱۰۰ میلیارد مواجه خواهد شد

خجالت نکش ۲ با اینکه از ۱۶ خرداد به روی پرده رفت اما اکنون در رتبه چهارم جدول آثار پرمخاطب امسال قرار گرفته و احتمال دارد با توجه به تداوم اکران این کار، فیلم رضا مقصودی رتبه خود را بهبود ببخشد. فصل دوم خجالت نکش تا امروز موفق شده تا با ۱ میلیون و ۱۹۰ هزار مخاطب، به فروش ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی برسد.

پنجمین رتبه جدول نیز در اختیار سال گربه قرار دارد که شروعی طوفانی را تجربه کرد اما به‌یک‌باره خاموش شد و نتوانست آن روند پرسرعت خود را در جدول پرفروش‌ها ادامه دهد. فیلم مصطفی تقی‌زاده موفق شد تا ۱ میلیون و ۱۷۰ هزار مخاطب، گیشه ۶۴ میلیارد تومانی را تجربه کند.

قطعا انتظارها از فیلمی مانند تگزاس ۳، فروشی بالاتر از ۲۰۰ میلیارد تومان است که احتمالا تا پایان همین ماه محقق خواهد شد. همچنین فیلم‌هایی چون پول و پارتی و حتی ملاقات با جادوگر نیز می‌توانند تا پایان تابستان، افتخارآفرینی‌های خوبی را در گیشه تجربه کنند.

با توجه به اینکه برای پائیز، فیلم‌های کمدی، اجتماعی و کودک خوبی در مسیر اکران قرار دارند، بنابراین باید منتظر اتفاق‌های خوبی در گیشه بود و اینکه سینمای ایران برای امسال، اگر از فیلمی ۳۰۰ میلیاردی رونمایی نکند اما با چند فیلم بالاتر از ۲۰۰ میلیارد و چندین فیلم فراتر از ۱۰۰ میلیارد مواجه خواهد شد که آمار مخاطبان و گیشه فروش را با تحولات بسیارخوبی همراه خواهد کرد.

سینمای ایران در شرایط امروز که از روند تولیداتی و تعدد سالن‌های خوبی برخوردار است، نیاز به این روحیه مضاعف دارد تا بتواند با جذب مخاطبانی بیشتر، زمینه را برای رشد کیفی و کمی فراهم کرده و مقوله سینما را بیش از هر زمان دیگری، در مسیر فرآیند صنعتی‌شدن قرار دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha