متهم به قتل: چاقویی که در میوه فروشی پیدا کرده بودم به قلب مقتول زدم

بیرجند- ایرنا-اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قتل در مراسم عروسی یکی از روستاهای بخش نیمبلوک شهرستان قاینات خراسان جنوبی در حالی برگزار شد که متهم به قتل ادعا داشت چاقویی در یک میوه فروشی پیدا کرده و شب حادثه به طور غیرعمد در قلب مقتول فرو برده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا عروسی در یکی از روستاهای شهرستان قاینات برپا شده وعده‌ای از روستاهای اطراف دعوت بودند اما در پایان مراسم نزاع جمعی منجر به قتل مردی ۵۰ ساله می‌شود و امروز (یکشنبه) دادگاه علنی رسیدگی به این پرونده با حضور متهم به قتل و ۱۹ متهم به نزاع جمعی با حضور قاضی «حسن صیف زاده» و اولیای دم برگزار شد.

این جلسه علنی که ساعت شروع آن هشت صبح بود بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید.

در ابتدا قاضی از همسر مقتول خواست که در ردیف اول بنشیند و طرح درخواست کند البته به او تفهیم شد که بر اساس قانون همانند فرزندان در دیه سهیم است اما در قصاص نقشی ندارد.

همسر مقتول : شوهرم بی‌گناه و بی‌تقصیر بود که به قتل رسید، از متهم به قتل شکایت و تقاضای رسیدگی دارم.

قاضی: متهم به قتل با همسر شما خصومت داشته است؟

همسر مقتول: خیر سابقه خصومت بین مرحوم همسرم و «م- ک»(متهم به قتل) یا سایر اعضای خانواده نبوده و پرونده قضایی به جز این پرونده نداشتیم.

قاضی: ایشان چنین انگیزه‌ای داشته که به قصد یا سوء نیت دست به قتل بزند؟

همسر مقتول: من فیلم مراسم عروسی را که دیدم «م- ک»( متهم به قتل) عمدی به شوهرم چاقو زده است.

قاضی: انگیزه او چه بوده؟

همسر مقتول: می‌خواسته از بچه‌های روستایش حمایت و پشتیبانی کند.

قاضی: حاضر به مصالحه هستید؟

همسر مقتول: نه حاضر به مصالحه نیستم.

بعد از همسر مقتول، ۲ فرزند او به عنوان اولیای دم مورد خطاب قاضی قرار گرفتند که آنها گفتند حاضر به مصالحه نیستند و تقاضای قصاص دارند.

بعد قاضی با تفهیم سه اتهام «قتل عمدی، مشارکت در نزاع جمعی و استعمال مشروبات الکلی به صورت علنی» از متهم ۲۴ ساله خواست تا ماجرا را شرح دهد.

«م – ک» متهم به قتل: پسر عموهای زنم «الف– ح» و «م-ح» بعد از شام عروسی گفتند بریم خارج از روستا نوشیدنی بخوریم ۲۰ دقیقه‌ای را پیاده رفتیم و شیشه سبز رنگی از داخل خودرو «الف-ح» آوردند و گفتند این نوشابه انرژی‌زا هست بخوریم ولی بعدا فهمیدم که مشروب بوده است.

از آنجا که برگشتیم در جلسه عروسی دعوا شده بود دیدم پسرعموی زنم را افراد زیادی می‌زدند و یک نفر با لگد به سرش می‌زد.

آن موقع در حالت طبیعی نبودم می‌خواستم گوشی را از جیبم درآوردم و به زنم زنگ بزنم که عروسی را ترک کنیم که دیدم تو جیبم یک چاقو هست.

قاضی : چاقو از کجا در جیبت بود؟

متهم به قتل: چند روز قبل از مجلس به پنجشنبه بازار قاین رفته بودم جلو میوه فروشی این چاقو را که روی زمین افتاده بود برداشتم.

قاضی: چاقو چه مشخصاتی داشت؟

متهم به قتل: چاقوی ضامن‌دار قهوه ای رنگ بود، دسته چوبی داشت اما بسته نمی‌شد قد چاقو با تیغه و دسته به ۱۵ سانت می‌رسید.

قاضی: چاقو را حداقل ۴۸ ساعت در جیب نگه داشتی نمی‌ترسیدی که جیبت سوراخ یا پایت زخمی شود؟

متهم به قتل: روز بعد لباسم را عوض کردم با لباس کار رفتم مغازه باز دوباره روز عروسی همان لباس را پوشیدم.

قاضی: نه در نیروی انتظامی و نه در دادگاه نیمبلوک صحبتی از نوشابه انرژی‌زا نبردی و مگر چنین نوشیدنی را خارج از روستا در تاریکی می‌خورند؟

متهم به قتل: آدم ساده‌ای هستم هر چه می‌گویند باور می‌کنم.

متهمان دیگر این پرونده هم به ترتیب فراخوان شده و اتهام آنها برای مشارکت در نزاع جمعی تفهیم شد و همگی خواستار عفو و بخشش بودند.

امید به ریش سفیدان برای مصالحه

والدین متهم به قتل هم در این جلسه با تضرع و گریه از اولیای دم خواستار بخشش فرزندشان شدند و گفتند که هیچ عمدی در این حادثه وجود نداشته است.

قاضی پرونده و رئیس شعبه اول دادگاه کیفری یک استان خراسان جنوبی هم با اشاره به توصیه‌های قرآنی در خصوص بخشش و عفو از طرفین خواست که با استفاده از ظرفیت ریش سفیدان و با هر کیفیتی رضایت اولیای دم را جلب کنند.

صیف زاده تاکید کرد: البته اگر مصالحه کردند به معنای آزاد شدن متهم نیست بلکه طبق قانون مجازات اسلامی حداقل سه تا ۱۰ سال زندان خواهد رفت.

وی هم در خصوص جزئیات این پرونده گفت: قتل مربوط به سال ۱۴۰۲ در یکی از روستاهای بخش نیمبلوک شهرستان قاینات است.

اگر مصالحه‌ای انجام نگیرد، حکم قطعی قصاص است

رئیس شعبه اول دادگاه کیفری یک استان خراسان جنوبی افزود: ولنگاری و سهل انگاری ناشی از فضای مجازی موجب می‌شود که افراد به مقررات شرعی مقید نباشند و بی مهابا مشروبات الکلی مصرف کنند.

وی با بیان اینکه از این رو خواسته یا ناخواسته قتلی رخ می‌دهد عنوان کرد: مرجع رسیدگی برای حفظ نظام باید برخورد لازم و قانونی را انجام دهد لذا توصیه می‌شود در مراسم عروسی، تمام پیش بینی‌ها انجام شود تا شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم.

صیف زاده گفت: متهم به قتل قصد میانجیگری داشته که با ادعای اینکه مشروبات الکلی خورده با چاقو فردی را به قتل رسانده و اگر مصالحه ای انجام نشود برابر حکم قطعی به قصاص محکوم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این پرونده برای نزاع جمعی ۱۹ متهم و برای قتل هم یک متهم اصلی است یادآور شد: نزاع جمعی بعد از رسیدگی‌های قضایی مجازات آن حبس است ولی فعلا در مرحله تحقیقات هستیم لذا مشخص نیست که چه افرادی شرایط مجازات یا تخفیف دارند؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha