جشنواره موسیقی گروه‌نوازی تهران ظرفیتی برای شناسایی استعدادهاست

تهران- ایرنا- مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه نخستین جشنواره موسیقی گروه‌نوازی استان تهران، ظرفیتی برای شناسایی استعدادها است، گفت: برنامه‌ریزی برای این جشنواره در بهمن و اسفند سال گذشته انجام شد و کار ابن‌الوقتی نیست.

به گزارش ایرنا از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، آئین رونمایی پوستر و نشست خبری نخستین جشنواره موسیقی گروه‌نوازی استان تهران ۱۴ مرداد با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

علی فروزانفر مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ابتدای این نشست اظهار داشت: نقش اصحاب رسانه در رساندن این جریان به اهالی فرهنگ و هنر و مردم بسیار مهم است، از این جهت از همه خبرنگاران حاضر در نشست تشکر می‌کنم. امروز آغاز اعلام فراخوان نخستین جشنواره موسیقی گروه‌نوازی استان تهران است. تفاوتی که این جشنواره با دیگر برنامه های مشابه دارد این است که بازه سنی خاص و جامعه هدف محدودی ندارد.

وی با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش اصلی موسیقی ایرانی و جهانی و یک بخش ویژه نوازندگی پیانو برگزار می‌شود، اضافه کرد: هدف از برگزاری این جشنواره کشف، شناسایی و توجه ویژه به گروه‌های مستعد موسیقیایی فعال در پهنه استان تهران به ویژه شهرستان‌های این استان است.

فروزانفر ضمن تشکر از انجمن موسیقی استان تهران و با اشاره به اینکه انجمن موسیقی استان کمک شایانی به شکل‌گیری مسیر اجرایی این جشنواره داشتند، ابراز داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با همراهی انجمن موسیقی استان به صورت مشترک مراحل برنامه‌ریزی و اجرای جشنواره را بر عهده دارند. شبکه هنرمندان انجمن موسیقی استان تهران مخاطب و جامعه هدف این جشنواره هستند، امیدواریم همکاری و تعامل خوبی که بین اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران و انجمن موسیقی شکل گرفته است به اتفاقات مثبت و موثری در این مسیر منجر شود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه تهران علاوه بر پایتختی سیاسی کشور میزبان و بستر شکل گرفتن تعامل‌ها و فعالیت‌های مختلف فرهنگی به تنوع تمامی اقوام ایرانی است، اظهار داشت: از این جهت می‌توان تهران را پایتخت فرهنگی کشور هم دانست. به واسطه تنوع فرهنگی و اقوام مختلفی که در استان تهران شکل گرفته است، جریان‌های فرهنگی هنری به ویژه جشنواره‌های هنری در سال ۱۴۰۳ اهمیت خاص و ویژه‌ای برای ما دارند. همانطور که جشنواره نمایش استان تهران در سال جاری یکی از جشنواره‌های مهم کشور شد، امیدواریم این جشنواره نیز با اقبال جامعه هنری مواجه شود و شاهد تنوع اقوام و سلیقه‌‎های مختلف بدون هیچ محدودیتی در آن باشیم. برنامه‌ریزی این جشنواره از بهمن سال گذشته انجام شد و سازوکارهای اجرایی، قانونی و مالی آن هم از اواخر همان سال رقم خورد، امروز روز اعلام فراخوان است و مقرر شد بعد از پایان ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) در ماه‌های محرم و صفر، مراسم اختتامیه جشنواره در مهرماه برگزار شود.

مراحل اجرای جشنواره موسیقی گروه نوازی

در ادامه مهدیه حسنی معاون هنری سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در خصوص نحوه داوری آثار ارسالی هنرمندان، ابراز داشت: آثاری که توسط هنرمندان در تارنمای اداره کل بارگزاری می‌شود، توسط اساتید و داوران برجسته کشوری در دو مرحله داوری خواهد شد. در مرحله نخست آثار به صورت تصویری و در مرحله دوم به صورت اجرای حضوری ارزیابی می‌شود. اجرای حضوری و داوری این مرحله در هفته دوم مهرماه انجام خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مراسم اختتامیه هم در هفته آخر مهر در فرهنسگرای نیاوران برگزار می‌شود.

وی در خصوص ترکیب شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره موسیقی گروه‌نوازی استان تهران، گفت: این شورا متشکل از علی فروزانفر مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، مهدیه حسنی معاون هنری سینمایی اداره، سعیده آرین مدیر گروه هنری معاونت هنری، علی تقی‌پور کارشناس موسیقی و دبیر هنری جشنواره، عباس صیادی مدیرعامل انجمن موسیقی استان تهران، مهدی خرمی‌نژاد به عنوان دبیر اجرایی جشنواره و سه کارشناس برتر موسیقی استان علیرضا ایلچی، سید محسن نورانی و لوریتا دسترنج است.

جشنواره موسیقی گروه‌نوازی تهران ظرفیتی برای شناسایی استعدادهاست

در ادامه علی تقی‌پور دبیر هنری نخستین جشنواره موسیقی گروه‌نوازی استان تهران به تشریح نحوه برگزاری این جشنواره پرداخت و اظهار داشت: جشنواره در سه بخش موسیقی ایرانی، جهانی و بخش ویژه پیانو به دو صورت سولو و دوئت برگزار می‌شود. داوری بخش موسیقی ایرانی را کارشناسان برتر موسیقی مینا افتاده، سلمان سالک و زمان خیری برعهده دارند.

در بخش موسیقی جهانی هم استاد غلامحسین مجلسی، همایون رحیمیان و گلریز پاشینی داوری خواهند کرد. داوران بخش پیانو هم از داوران جشنواره جوان هستند که به محض نهایی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود. در بخش موسیقی ایرانی و جهانی برای گروه‌های اول و دوم به ترتیب مبلغ ۴۰ میلیون تومان و ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی در نظر گرفته شده است. همچنین یک جایزه ویژه هیئت داوران به مبلغ ۲۰ میلیون تومان به عنوان جایزه استعدادهای جوان با تاکید بر هنرمندان شهرستان‌ها در هر دو بخش اعطا می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که این جشنواره برای سطح استان تهران با تاکید ویژه به شهرستان‌های استان و با هدف فعال کردن گروه‌های موسیقی شهرستان‌ها برگزار می‌شود، قرار شد تا دو کارویژه آموزشی هم در کنار این جشنواره انجام شود. در کارویژه اول، امکان حضور داورانی که حداقل کارشناسی ارشد دارند در کنار داوران جشنواره فراهم شد تا از این طریق به صورت عملی در جریان داوری قرار بگیرند و آموزش‌های لازم را ببینند. دومین کارویژه آموزشی که در کنار این جشنواره در نظر گرفته شده، برای گروه‌های مستعد به ویژه گروه‌های شهرستان‌ها است که در این جشنواره حضور دارند. پس از جشنواره هر ماه یک جلسه با حضور اساتید برای آموزش و رفع اشکال، برنامه‌ریزی شده است.

عباس صیادی مدیر عامل انجمن موسیقی استان تهران هم در این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های دبیرخانه جشنواره گفت: انجمن موسیقی استان تهران در اسفند سال گذشته تاسیس شد. در ابتدا کوشیدیم، موضوع جشنواره موسیقی گروه‌نوازی را در دستور کار انجمن قرار دهیم. از این جهت نخستین جشنواره گروه‌نوازی استان تهران، اولین قدم انجمن موسیقی استان در حوزه اجرایی است. امیدواریم این تقارن مقدمه‌ای برای اتفاقات خوب آینده باشد.
برگزاری این جشنواره یک کار ابن الوقتی و دقیقه نودی نیست

علی فروزانفر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران تصریح کرد: برگزاری این جشنواره یک کار ابن الوقتی و دقیقه نودی نیست و هیچ ربطی به اینکه بنده باشم و نباشم، ندارد. این کار یک پروژه عقلانی است که مربوط به همه زمان‌ها است. من بر این باور هستم، هر سال یک دستگاه فرهنگی باید یک رویداد در حوزه‌های تحصصی برگزار کند. کاری که ما در حوزه موسیقی و تئاتر انجام دادیم و اکنون هم شرمنده هنرمندان تجسمی هستیم که نتوانستیم برنامه‌ای را برای آنها اجرا کنیم. به هر ترتیب من امیدوارم این رویداد چه من باشم و نباشم، برگزار شود و اصلا برای ارائه بیلان کاری نیست. معتقد هستم که هر شخصی در مقام متولی فرهنگی، می بایست باید بستر حضور هنرمندان را در همه حوزه‌ها به صورت سالیانه فراهم سازد. بله این جشنواره مخاطب مردمی ندارد اما این رویداد ظرفیتی برای شناسایی استعدادها است که امیدوارم بتواند به نتایج مورد نظر برسد و بتوانیم این جشنواره را به سمت مردمی‌شدن ببریم.

جشنواره موسیقی گروه‌نوازی تهران ظرفیتی برای شناسایی استعدادهاست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تصریح کرد: واقعا هیچ کدام از ما ذهنیتی از بودن یا نبودن‌مان در صندلی مدیریت نداشتیم و بدون این تفکر بود که اقدام به برگزاری جشنواره موسیقی گروه‌نوازی استان تهران کردیم. آنچه ما انجام دادیم، حضور در یک مسیر طبیعی برای مردمی‌کردن جشنواره و انجام کارهای نکرده در موسیقی است که امیدوارم اصحاب موسیقی این جشنواره را دریابند و آن را جدی بگیرند.

در پایان این برنامه از پوستر نخستین جشنواره موسیقی گروه نوازی تهران رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha