۱۳۰۰ سازمان مردم نهاد جوانان در دولت سیزدهم مجوز دریافت کردند

تهران- ایرنا- مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان از ارائه مجوز به ۱۳۰۰ سازمان مردم نهاد جوانان در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش ایرنا، علی پارسانیا روز دوشنبه در آیین رونمایی از نظام‌نامه آموزش سازمان های مردم نهاد در معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص برنامه های مشارکت اجتماعی این وزارتخانه اظهار داشت: صدور مجوز، نظارت و توانمندسازی سازمان های مردم نهاد جوان بر عهده این معاونت است و در بحث توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم‌نهاد برنامه ریزی لازم انجام شده است.

وی افزود: تعریف و اجرای رویداد همنا، شبکه سازی سازمان های مردم‌نهاد در ۱۱ موضوع، ایجاد ۱۱ دبیرخانه ملی و استانی در موضوع شبکه سازی تعریف شد که پنج هزار سازمان مردم نهاد در آنها فعالیت دارند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه پنج هزار سازمان مردم نهاد از دوازده سال پیش تا کنون مجوز دارند، گفت: در دولت سیزدهم به یک هزار و ۳۰۰ سازمان جدید مجوز داده شد که معادل ۲۶ درصد کل سازمان های مردم نهاد است که تا کنون به آنها مجوز داده شده است.

پارسانیا شناسایی و تقدیر از سمن های جوانان و تقدیر از ۴۰۰ سمن را از اهداف این جشنواره عنوان کرد.

وی درباره نظامنامه آموزش سازمان های مردم نهاد جوانان اظهار داشت: چهار اتفاق خوب آموزش و توانمندسازی سازمان های مردم نهاد جوانان در این نظام‌نامه پیش بینی شده است.

پارسانیا ادامه‌ داد: در این نظام‌نامه، آموزش ۵۵ ساعت سرفصل های عمومی و ۸۰ تخصصی برای اعضا و مدیران سازمان های مردم نهاد جوانان پیش بینی شده است.

وی افزود: شیوه اجرای این نظام‌نامه آموزشی، وظایف ستاد و استان‌ها مشخص شده و محتوای آموزشی تعیین شده و پرونده آموزشی برای سمن های جوانان تشکیل می شود.

رتبه اول ایجاد تشکل در دنیا را داریم/ صرفا تشکیل تشکل‌ها شاخص خوبی برای مشارکت نیست

سینا کلهر معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در ادامه این آیین با بیان اینکه در دولت سیزدهم چند اتفاق مهم و تأثیرگذار در موضوع مشارکت و تشکل ها رخ داده است، اظهار داشت: همه این اتفاق ها در پی مسأله شناسی و شناخت خلاء ها انجام شد.

وی افزود: رشد ۲۵ درصدی صدور مجوزهای تشکل های مردم نهاد، ارتقای سامانه های مجازی و مجازی شدن فرآیندها، حمایت های چهار برابری از تشکل ها و برگزاری دوره های آموزشی تخصصی از اتفاقات مهمی بود که در دولت سیزدهم رخ داد.

کلهر با تأکید بر اینکه مشارکت یک مسأله زیرساختی است و به موضوع امنیت ملی باز می گردد، گفت: جامعه ای که مردم آن بی تفاوت هستند و مشارکت نداشته باشند ، زیرساخت امنیتی مخدوشی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت هم یک مهارت و هم یک روحیه است، افزود: تقویت روحیه مشارکت و مسئولیت پذیری و تقویت با جمع کارکردن و پیوستن به جمع ، جزو نظام ارزشی ما است.

کلهر ادامه‌داد: مشارکت به عنوان یک مهارت نیاز به آموزش دارد ، در برخی رویدادهای بین المللی حس‌ می کردیم برخی از این گروه‌ها در ارتباط گرفتن و گفت وگو کردن، مهارت دارند.

وی با بیان اینکه اعتبار این آموزش ها تامین شده است، ابراز امیدواری کرد که نظام نامه اجرایی شود.

معاون جوانان ‌وزارت ورزش و جوانان، کیفیت مشارکت را به اندازه کمیت مهم عنوان کرد و افزود: برای مثال ، تشکلی که یکی از زبان های خارجی را بداند، کم داریم تا حداقل توان ارتباطی که زبان است را داشته باشد.

وی با بیان اینکه، پنج هزار تشکل جوانان داریم و بر اساس آمار در کشور بیش از ۲۰۰ هزار تشکل وجود دارد ، خاطر نشان کرد: به نسبت جمعیت کشور احتمالا رده اول تعداد تشکل ها در دنیا هستیم؛ اما صرفا تعداد تشکل و ثبت و صدور مجوز برای تشکل، شاخص خوبی برای مشارکت نیست.

وی با اشاره به مشکلات کیفی تشکل ها بر ضرورت آموزش مشارکت تاکید کرد و گفت: اگر تشکل‌ها به خوبی آموزش داده شوند و بتوانند در طول سال موضوع مشارکت را توسعه دهند، بخشی از مشکلات رفع خواهد شد.

معاون جوانان ‌وزارت ورزش و جوانان در پایان از استان‌ها خواست اجرای نظام نامه را جدی بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha