گام بلند حاکمیت به سوی مردمی‌سازی فرآیند تخصیص مالیاتی/ ارتقای فرهنگ مالیاتی در کشور

تهران- ایرنا- دستیار مردمی‌سازی رئیس سازمان مالیاتی با اشاره به اینکه مودیان می‌توانند محل هزینه‌کرد مالیات پرداختی‌شان را انتخاب کنند، گفت: رویکرد مشارکت دادن مردم در تصمیمات کلان حوزه مالیاتی و مردمی‌سازی فرآیند تخصیص مالیات نه‌تنها موجب افزایش اعتماد مردم به دولت می‌شود، بلکه حس مشارکت و مسئولیت‌پذیری را در جامعه تقویت می‌کند. 

حمید بهزادی بخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به حرکت سازمان امور مالیاتی به سمت مردمی‌سازی حکمرانی مالیاتی اظهار کرد: مردمی‌سازی حکمرانی در نظام مالیاتی به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی، نیازمند اقدامات بنیادینی است که بر پایه شفافیت و مشارکت عمومی بنا شده باشد.

وی افزود: با توجه به اهمیت روزافزون اعتماد عمومی و ضرورت مشارکت مردم در فرآیندهای تصمیم‌گیری مالی، یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سازمان امور مالیاتی، تدوین و اجرای آیین‌نامه‌هایی است که شفافیت و پاسخگویی در سیستم مالیاتی را افزایش می‌دهد و مشارکت مردم را در بخش‌های مختلف فرآیند مالیاتی به همراه خواهد داشت.

دستیار مردمی‌سازی رئیس سازمان مالیاتی گفت: تصویب و اجرای آیین‌نامه نشان‌دار کردن مالیات‌ها در کشور، نمونه بارزی از این تلاش‌هاست که با هدف مردمی‌سازی حکمرانی مالیاتی و بهبود رابطه بین دولت و مردم به اجرا درآمده است که در آن مودیان مالیاتی به انتخاب محل هزینه‌کرد مالیات خود بین پروژه‌های استانی و ملی می‌پردازند.

مردم می‌توانند به طور مستقیم انتخاب کنند که مالیات‌هایشان در چه پروژه‌هایی هزینه شود و در فرآیند توسعه کشور مشارکت کنند

بهزادی بخش ادامه داد: با تصویب آیین‌نامه نشان‌دار کردن مالیات‌ها توسط هیات دولت، نظام مالیاتی کشور به سوی شفافیت و مشارکت بیشتر مردم در فرآیندهای مالیاتی حرکت کرد. این اقدام، به عنوان یک گام کلیدی در مسیر مردمی‌سازی حکمرانی مالیاتی، نقش بسزایی در ارتقای اعتماد عمومی به دولت و نظام مالیاتی ایفا می‌کند و با ایجاد شفافیت بیشتر در نحوه خرج‌کرد مالیات‌ها، تمکین در پرداخت مالیات نیز بهبود بخشیده می‌شود و زمینه‌ساز مشارکت فعال‌تر مردم در امور مالیاتی می‌شود.

وی با اشاره به پروژه‌های متنوع زیرساختی تعریف شده برای انتخاب مودیان جهت به کارگیری مالیات پرداختی ‌شان، بیان کرد: اجرای این آیین‌نامه نه‌تنها به افزایش شفافیت در فرآیند مالیاتی کمک می‌کند، بلکه به مردم این فرصت را می‌دهد که به طور مستقیم شاهد تأثیرات مثبت پرداخت‌های مالیاتی خود باشند.

دستیار مردمی‌سازی رئیس سازمان مالیاتی تصریح کرد: پروژه‌های مختلف ملی و استانی در ذیل این سازوکار تعریف شده تا مودیان مالیاتی ذیل تبصره ماده ۱۰۰ به راحتی بتوانند در میان پروژه‌های زیرساختی کشور انتخاب کنند که مالیات‌شان در کدام پروژه و به چه میزان در پروژه‌های زیرساختی هزینه شود. این پروژه‌ها که در زمینه‌های مختلفی چون بهداشت، آموزش، زیرساخت‌های حمل‌ونقل و توسعه منطقه‌ای تعریف شده‌اند، نشان‌دهنده عزم جدی دولت جهت مشارکت مستقیم مردم در حکمرانی مالیاتی کشور است.

بهزادی بخش گفت: رویکرد مشارکت دادن مردم در تصمیمات کلان حوزه مالیاتی و مردمی‌سازی فرآیند تخصیص مالیات نه‌تنها موجب افزایش اعتماد مردم به دولت می‌شود، بلکه حس مشارکت و مسئولیت‌پذیری را در جامعه تقویت می‌کند. به این ترتیب با مصوبه اخیر مردم می‌توانند به طور مستقیم انتخاب کنند که مالیات‌هایشان در چه پروژه‌هایی هزینه شود، و از این طریق به طور فعال در فرآیند توسعه کشور مشارکت کنند.

وی تاکید کرد: در نهایت، مردمی‌سازی حکمرانی مالیاتی به عنوان یکی از اهداف اصلی این آیین‌نامه، می‌تواند به ارتقای فرهنگ مالیاتی در کشور کمک کند. زمانی که مردم احساس کنند که در فرآیندهای مالی و تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی کشور نقش دارند و می‌توانند تأثیر مستقیم پرداخت‌های مالیاتی خود را ببینند، انگیزه و اشتیاق بیشتری برای همکاری با دولت و مشارکت در امور مالیاتی پیدا می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha