فارن پالسی: سقوط بازارهای جهانی هم به بحران‌های ژئوپلیتیک اضافه شد

تهران-ایرنا- نشریه «فارن پالسی» با اشاره به آشفتگی بازارهای سهام در آسیا، اروپا و ایالات متحده نوشت: وضعیت ناگوار بازارهای جهانی در حالی ایجاد شده که بحران جنگ‌های خاورمیانه و اوکراین، هرج و مرج در جنوب آسیا و نابسامانی‌های اجتماعی اخیر در بریتانیا، نگرانی‌های ژئوپولیتیکی را افزایش داده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از این رسانه آمریکایی، پس از رکود بازارهای سهام در آسیا، اروپا و ایالات متحده، ‌پول به پناهگاه‌های امنی مانند اوراق قرضه دولتی ایالات متحده و آلمان سرازیر شد. این نشان دهنده وحشت سرمایه‌گذاران از پیامدهای مالی ناشی از فروپاشی ناگهانی بازار بود.

این گزارش افزود: شاخص نیکی ژاپن پس از توقف چندین باره معاملات بیش از ۱۲ درصد، کاهش یافت. بازار کره جنوبی تقریباً ۹ درصد سقوط کرد، این بدترین سقوط از زمان رکود بزرگ بود. بازارهای اروپا حدود ۳ درصد سقوط کردند و بررسی های اولیه در بورس داوجونز و نزدک حکایت از دوشنبه ای تاریک داشت.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: این رکود، به دلایل زیادی مشکل ساز است، از جمله این که میلیاردها یا حتی تریلیون ها دلار از ثروت کاغذی را از بین برده و فقر ناگهانی و مجازی پس از آن می تواند به زودی به چیزهای واقعی مانند احساسات مصرف کننده، ایجاد اعتماد در تولید، بازار مسکن و ایجاد شغل و بخش مهمی از شکوفایی اقتصاد ملی و جهانی ضربه بزند.

فارن پالسی با اشاره به همزمانی این رویداد اقتصادی با نابسامانی جهانی نوشت: بدتر از همه این که این جنون مالی در زمان عدم ثبات شدید ژئوپلیتیکی رخ داد. دو جنگ بزرگ در اروپا (اوکراین) و خاورمیانه (غزه)، هرج و مرج در جنوب آسیا، اغتشاشات در بریتانیا، و مهمتر از همه، مدت زمانی کمی که به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مهم ایالات متحده باقی مانده، این شرایط اقتصادی را برجسته تر کرد.

این مقاله در بررسی "آن چه در بازار سهام جهانی رخ داد" نوشت: اولین چیزی که کاهش یافت، تعداد مشاغل زیادی بودکه بیش از حد انتظار در ایالات متحده در هفته گذشته کاهش پیدا کرد. این موضوع به احتمال کاهش رشد اقتصادی پس از سال‌ها رشد زیاد اشاره داشت. فدرال رزرو ایالات متحده، مهم ترین بانک مرکزی جهان، حتی در هفته گذشته نرخ های بهره نسبتاً بالایی را حفظ کرد، اما اکنون این کشور تحت فشار است تا برای کاهش سریع نرخ‌ها اقدام کرده و در برابر شرایط طوفانی بعدی آماده شود.

این در شرایطی است که این گزارش شغلی ناامیدکننده تنها خبر تلخ از ایالات متحده نبود. آمار و ارقام ژوئیه (تیر) فدرال رزرو، در تصویری غیررسمی از اقتصاد ایالات متحده، به نقاط ضعف احتمالی آن مانند وام های مصرف کننده یا فروش خودروهای جدید اشاره کرده است. از سوی دیگر خبرهای بد دیگری نیز از ایالات متحده به گوش می رسید و آن اعداد و ارقام بد درآمدها از غول هایی مانند اینتل و فرار پول های کلان از اپل بود.

بن استیل، کارشناس اقتصاد جهانی در شورای روابط خارجی می‌گوید: «افزایش بازار در سال گذشته ناشی از این باور بود که سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی به زودی بازدهی خود را نشان خواهند داد». اما اکنون بازار از این می ترسد که فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره بسیار عقب بوده و درآمدهای هوش مصنوعی بسیار کمتر از حد انتظار باشند.

به گزارش ایرنا، در بحبوحه ترس معامله‌گران بازارهای جهانی از وقوع رکود اقتصادی در آمریکا، روز پنجم اوت ۲۰۲۴ (۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۳) بورس‌های جهانی، از نیویورک تا توکیو سقوطی تاریخی را تجربه کردند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P ۵۰۰) آمریکا در معاملات صبحگاهی روز گذشته (دوشنبه) ۳.۱ درصد کاهش یافت و بدترین روز خود در نزدیک به دو سال اخیر را تجربه کرد. شاخص داو جونز (Dow Jones) نیز روند کاهشی داشت.

از سوی دیگر، شاخص نیکی «Nikkei ۲۲۵» ژاپن، ۱۲.۴ درصد فرو ریخت و بیشترین افت بازار بورس توکیو از زمان ریزش موسوم به «دوشنبه سیاه» در سال ۱۹۸۷ تاکنون رقم خورد.

این درحالی است که ارزش دلار برابر ین ژاپن نیز به پایین‌ترین رقم طی هفت ماه گذشته رسید و هر یک دلار برابر با ۱۴۲ ین ژاپن شد.

به دنبال سقوط بی سابقه شاخص سهام بورس نیکی، معاملات به طور موقت متوقف شد.

تشدید نگرانی‌ها از شکل‌گیری رکود فراگیر در حالی بازارهای سهام را فرا گرفت که روز جمعه تازه‌ترین اطلاعات اقتصادی آمریکا منتشر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha