۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۵
کد خبر: 85560026
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ناآرامی‌های بنگلادش؛ تلاش برای حضور برنده صلح نوبل در ترکیب دولت موقت

تهران– ایرنا– معترضان بنگلادشی که اعتراضات خونبارشان در هفته‌ها و روزهای گذشته، دیروز (دوشنبه) به استعفای نخست وزیر منجر شد، می‌خواهند «محمد یونس» برنده جایزه صلح نوبل، نقش پررنگی را در ترکیب دولت موقت در کشورشان برعهده گیرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر افزود: ناهید اسلام رهبر معترضان دانشجویی در یک پیام ویدئویی خواستار قرار گرفتن محمد یونس در راس دولت موقت بنگلادش شد.

وی در این پیام تصویری گفت: تصمیم گرفته ایم که در شکل‌گیری دولت موقت، محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل که از مقبولیت گسترده ای برخوردار است، مشاور ارشد باشد.

محمد یونس، ۸۴ ساله برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۶ میلادی است.

ژنرال واکر الزمان (Waker-Uz-Zaman)، فرمانده ارتش بنگلادش بعدازظهر روز گذشته به وقت محلی (دوشنبه) در تلویزیون دولتی اعلام کرد که شیخ حسینا استعفا کرده و ارتش، دولت موقت تشکیل خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد: نا آرامی‌های مرگبار در بنگلادش تاکنون در مجموع ۴۰۹ کشته برجای گذاشته است.

این خبرگزاری همچنین دیشب گزارش داد: رئیس جمهور بنگلادش دستور آزادی خالده ضیا نخست وزیر سابق و رهبر مخالفان را صادر کرد.

به گزارش ایرنا، اعتراضات بنگلادش اول ژوئیه برابر با ۱۱ تیر۱۴۰۳ آغاز شد؛ زمانی که فعالان دانشجویی در دانشگاه داکا، بزرگترین دانشگاه این کشور، به شدت با پلیس و هواداران دولت درگیر شدند، شدت یافت.

این اعتراضات در یک نظام بحث برانگیز سهمیه‌بندی مشاغل ریشه دارد که تا ۳۰ درصد مشاغل دولتی را به اعضای خانواده مبارزان جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ علیه پاکستان موسوم به «مبارزان آزادی» اختصاص می‌دهد.

شیخ حسینا، ۷۶ ساله از سال ۲۰۰۹ میلادی بعنوان نخست وزیر بنگلادش بر سرکار آمد و در انتخابات ژانویه گذشته نیز برای چهارمین بار در انتخابات پیروز شد. این ناآرامی‌ها در دوره صدارت وی بی‌سابقه بود.

نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش تظاهرکنندگان را «تروریست» خوانده بود ولی با افزایش شمار کشته‌های این اعتراضات به بیش از ۳۰۰ نفر، مردم به کاخ نخست‌وزیری یورش برده و شیخ حسینا را مجبور به ترک کشور کردند.

درگیری‌های شدید روز یکشنبه (۱۴ تیرماه ۱۴۰۳) بین پلیس و معترضان در بنگلادش به کشته شدن دست‌کم ۱۰۰ نفر انجامید و به این ترتیب تظاهرات مسالمت‌آمیز دانشجویی که در آغاز برای مخالفت با سهمیه‌های استخدام در دولت شکل گرفته بود به یک کارزار سراسری نافرمانی مدنی با هدف سرنگونی نخست وزیر بنگلادش تبدیل شد.

نگرانی های بین‌المللی برای انتقال قدرت در بنگلادش

درهمین حال آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بدنبال تحولات اخیر در بنگلادش و خروج شیخ حسینا از کشور، تمامی طرف ها را در بنگلادش به آرامش و خویشتنداری فراخواند و بر اهمیت انتقال مسالمت آمیز و دموکراتیک قدرت تاکید کرد.

از سویی دیگر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به اینکه انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در بنگلادش در راستای تعهدات بین‌المللی این کشور امری ضروری و حیاتی است، گفت: انتقال قدرت در بنگلادش باید به شیوه‌ای شفاف انجام شود و با کنار گذاشتن خشونت‌ها، شرایط برای مشارکت همه مردم این کشور در این امر فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha