انرژی‌های تجدیدپذیر تیرماه چه میزان برق تولید کردند

تهران- ایرنا- برق تولید شده توسط انرژی‌های تجدیدپذیر کشور در تیرماه امسال به ۲۸۶ میلیون کیلوات ساعت رسید که این میزان تولید سهم ۰.۶ درصدی از کل تولید برق کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، گرچه عمده تولید برق کشور از طریق نیروگاه‌های سوخت فسیلی صورت می‌گیرد، اما بخشی از تولید برق توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود.

روند تولید برق نیروگاه‌های سوخت فسیلی طبق گفته مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی این‌گونه بوده که از ابتدای سال تاکنون بخش اعظم برق موردنیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین شده است.

اسماعیل نمازی اعلام کرد: میزان تولید برق واحدهای گازی در این مدت با افزایش ۱.۵ درصدی به ۲۷ میلیون مگاوات و سهم تولید واحدهای بخاری نیز به ۳۲ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه تولید روزانه نیروگاه‌های حرارتی از مرز ۱.۱ میلیون مگاوات ساعت انرژی عبور کرده است، ادامه داد: تولید برق این واحدها از ابتدای سال تاکنون با رشد دودرصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۴۰ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

بااین‌حال و بر اساس آخرین آماری که از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران منتشر شده میزان برق تولیدی نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر در تیرماه به ۲۸۶ میلیون کیلوات رسیده است.

این میزان تولید برق توسط انرژی‌های تجدیدپذیر سهمی ۰.۶ درصدی از کل تولید برق کشور بوده است.

برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر کشور سبب شده از مصرف ۷۷ معادل میلیون مترمکعب گاز طبیعی برای تولید برق جلوگیری شده و این میزان صرفه‌جویی صورت گیرد.

همچنین برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر در تیرماه ۶۳ میلیون لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی ایجاد کرده است.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق در تیرماه مانع انتشار ۱۶۰ هزار تن گازهای گلخانه‌ای در کشور شده است.

تأمین برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر موردتوجه قرار گرفته است.

کارشناسان معتقدند گرچه در ابتدای کار، این مهم بنا به دلایلی مانند به ارزان‌بودن تولید برق از انرژی فسیلی خیلی رونق نداشت، اما با مطرح‌شدن بیشتر احتمال اتمام انرژی‌های فسیلی ضرورت توجه بیشتر به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دوچندان شده است.

از طرف دیگر ارزان‌تر شدن جهانی تجهیزات مورداستفاده در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز تلاش‌های گسترده کشورهای مختلف جهان برای توسعه این نوع انرژی، ضرورت توسعه آن در کشورمان را جدی‌تر کرد.

بر همین اساس توسعه این نوع انرژی در اولویت قرار گرفت و ظرفیت آن که زمانی ۸۵۳ مگاوات بود با اقدام‌های انجام شده اکنون به نزدیکی یک هزار و ۲۰۰ مگاوات رسیده است.

این افزایش ظرفیت ناشی از انجام اقدام‌های زیرساختی موردنیاز برای توسعه است.

یکی از اقدام‌های مهم برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ترغیب سرمایه‌گذاران برای حضور پررنگ‌تر در این بخش فراهم‌شدن امکان صادرات برق تجدیدپذیرها بود که ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ فراهم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha