۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85560327
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تاکید پیشکسوتان فوتبال کردستان؛ از خانه تکانی هیات استان تا بازنگری در اساسنامه فدراسیون

سنندج- ایرنا- نشستی در مکانی فرهنگی برگزار شد تا ریش سفیدان مستطیل سبز کردستان در آن، هم از نگرانی‌های کم‌کاری‌های هیات فوتبال استان بگویند و هم خواستار تغییر اساسی در اساسنامه فدراسیون فوتبال شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حدود هشت ماه از دوران ریاست قانونی رضا رحمانی گذشته ولی انتخابات هیات فوتبال کردستان به دلایل نامعلومی هنوز برگزار نشده است و دوستداران، مربیان، مسئولان و فوتبالیست های استان از این بلاتکلیفی نگرانند و این قضیه در رسانه ها هم بارها مطرح شده است.

رضا رحمانی ۲ دوره رئیس هیات فوتبال کردستان و قبل از آن هم چهار سال دبیر هیات بود اما آذر سال گذشته که ریاستش تمام شد و دیگر صلاحیتش برای نامزدی هیات احراز نشد.

این وضعیت باعث شد روز سه شنبه پیشکسوتان فوتبال کردستان در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های استان، در نشستی، برای ابراز نگرانی خود دست به دامن خبرنگاران و اصحاب رسانه شوند.

لزوم خانه تکانی در هیات فوتبال کردستان

پیشکسوت فوتبال کردستان در ابتدای این نشست گفت: سنندج از ۱۳۱۴ سابقه فوتبال دارد و از ۵۱ تا ۵۴ در مسابقات منطقه غرب اول و دوم بوده است.

علی خشنودی افزود: تاریخچه فوتبال کردستان به استناد مستندات همواره حرف برای گفتن داشته و این رشته رو به توسعه بوده است.

وی با بیان اینکه هیات فوتبال موروثی و دائم نیست و نباید شاهد تغییر و تحول بود؟، اضافه کرد: بحث از سر کینه نیست و با هیچ شخصی مشکل نداریم به دنبال تقویت و بر طرف کردن ضعفهای آن هستیم.

پیشکسوت فوتبال کردستان با اشاره به اینکه عملکرد هیات فوتبال ضعیف است، ادامه داد: پنج مورد از اشکالات و تخلفات را به فدراسیون فوتبال نوشتم که اصلاح کند ولی جوابگو نبوده است؛ ضمن اینکه متاسفانه فدراسیون منافع افراد در نظر گرفته و منافع فوتبال کردستان را زیر پا گذاشته است.

خشنودی یادآور شد: هشت ماه است وضعیت هیات فوتبال بلاتکلیف و کم لطفی فدراسیون است باید حامی جامعه فوتبال باشد نه لطمه به بدنه این رشته بزند.

ترجمه صحبت‌های علی خشنودی پیشکسوت فوتبال کردستان: فوتبال کردستان باید خانه تکانی و ساختار آن عوض شود. تغییرات و تحولات اساسی در فوتبال استان ضروری بوده و این وظیفه هیات فوتبال است. افراد صادق و سالم باید وارد هیات فوتبال شوند که بتوانند کارساز و موثر باشند و با همکاری کادر فنی و همکاران هیات فوتبال، تلاش کرده و عکس العمل نشان دهند. هیات فوتبال باید برنامه ریزی و تقویم سالانه داشته باشد ولی متاسفانه در ۱۲ سال گذشته چیزی از هیات ندیدیم و گلایه ما این است که فدراسیون فوتبال اساسنامه را رعایت نمی کند. پنج مورد از اشکالات و تخلفات را به فدراسیون فوتبال اعلام کردم که اصلاح کند ولی جوابگو نبوده است. متاسفانه فدراسیون منافع افراد را در نظر گرفته و منافع فوتبال کردستان را زیر پا گذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه اساسنامه نیازمند بازنگری به نفع جامعه فوتبال باشد، اضافه کرد: فوتبال جنگ اعصابی شده که تحمل آن در توان پیشکسوتان نیست و اداره کل ورزش و جوانان باید بر هیاتها نظارت داشته باشد؛ چرا فوتبال را مجزا از ۵۲ هیات دیگر دانسته و آن را رها کرده و به فدراسیون فوتبال محول کرده است.

پیکشسوت فوتبال کردستان فراخوان دوم هیات فوتبال را خلاف مقررات دانست و گفت: فوتبال کردستان باید خانه تکانی و ساختار آن عوض شود؛ تغییرات و تحولات اساسی در فوتبال استان ضروری بوده و این وظیفه هیات فوتبال است.

خشنودی اضافه کرد: افراد صادق و سالم باید وارد هیات فوتبال شوند که بتوانند کارساز و موثر باشند و با همکاری کادر فنی و همکاران هیات فوتبال، تلاش کرده و عکس العمل نشان دهند.

وی یادآور شد: هیات فوتبال باید برنامه ریزی و تقویم سالانه داشته باشد ولی متاسفانه در ۱۲ سال گذشته چیزی از هیات ندیدیم و گلایه ما این است که فدراسیون فوتبال اساسنامه را رعایت نمی کند. پیشکسوت فوتبال کردستان یادآور شد:

خشنودی به سابقه طولانی فوتبال کردستان و جایگاه آن در غرب کشور طی سال های گذشته اشاره داشت و افزود: هیات فوتبال استان را افرادی باید مدیریت کنند که توانایی این کار را داشته باشند.

وی تاکید کرد: پیشکسوتان در سن و سال بالا هیچوقت انتظار این را ندارند وارد هیات فوتبال شوند ولی ینده و امثال بنده که شب و روز برای فوتبال استان تلاش کردیم، می توانیم پیشنهادهایی برای بهبود حال فوتبال استان بدهیم.

پیشکسوت فوتبال کردستان ادامه داد: افرادی باید فوتبال کردستان را مدیریت کنند که دلسوز و صادق باشند.

خشنودی اشاره ای به اساسنامه و مطرح آن شدن توسط رسانه ها داشت و گفت: هیج مرجعی غیر از هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، اساسنامه فدراسیون را تایید نکرده است.

وی یادآور شد: اساسنامه در ۴۷ ماده نوشته شده که از دیدگاه ما هشت تا ۱۰ مورد ایراد دارد، چرا که منافع فوتبال کردستان در نظر گرفته نشده و منافع فردی مورد نظر است.

پیشکسوت فوتبال کردستان تاکید کرد: راهکار ما این است افراد صالح و سالم وارد هیات فوتبال شوند و ما نیز از نظر فکری کمک می کنیم و آنچه برای بهبود و توسعه فوتبال لازم باشد، انجام می دهیم.

اساسنامه فدراسیون فوتبال ایراد دارد

کارشناس فوتبال کردستان هم اظهار کرد: اگر براساس فوتبال دنیا طرح موضوع کنیم با قوانین کشورمان فرق دارد؛ ضمن اینکه در مورد اساسنامه هم وزارت ورزش و جوانان هیچ نقشی ندارد.

عابد خورشیدی با بیان اینکه حقی که فدراسیون فوتبال برای خود قائل شده، براساس ضوابط فیفا هم نیست، افزود: اساسنامه ببراساس منافع گروهی و فردی بومی سازی شده است.

وی ادامه داد: کسانی به عوان کارشناس حقوقی در فدراسیون فعالیت دارند، جای سوال است چرا که به اذعان یکی از نمایندگان فدراسیون به لحاظ حقوقی کارشناس نیست.

کارشناس فوتبال کردستان، آیین نامه فوتبال را دارای مشکل دانست و اضافه کرد: از دیدگاه من برای رشد و توسعه فوتبال، باید باشگاه های توانمند و قوی براساس ساختارهای خود داشته باشیم.

خورشیدی با بیان اینکه فعالیت فوتبال بیشتر سیاسی شده و نه ورزشی، ادامه داد: غیراصولی و غیرمنطقی، انتصاباتی بر اساس منافع فردی و گروهی و نه توانمندی شکل گرفته که مختص استان ما نیست و در دیگر استانها از جمله خراسان رضوی نیز این روال به چشم میخورد.

وی یادآور شد: در استان کردستان صنایع و معادن با وجود بهره‌برداری از منابع غنی استان، هیچ حمایتی از ورزش استان ندارند و تعیین سهم بخش ورزش، فرهنگ و هنر از این صنایع بر عهده نمایندگان مجلس و مسوولان ارشد دولت در کردستان است که تاکنون اجحاف شده و برای همین ورزش ما پیشرفتی نداشته است.

این کارشناس فوتبال کردستان اضافه کرد: تصداوسیما بدون کوچکترین قرارداد با فدراسیون‌ها تمامی مسابقات را پخش می کند ولی این سازمان هم حمایت نمی کند.

تاکید پیشکسوتان فوتبال کردستان؛ از خانه تکانی هیات استان تا بازنگری در اساسنامه فدراسیون

خورشیدی گفت: رئیس کنونی هیات فوتبال کردستان ۱۲ سال در مسند کار بوده و به دلیل نبود بینش واقع‌بینانه و حتی ضوابط و مقررات خود فدراسیون باعث شده که رئیس و نایب رئیس خود باشگاه داری کنند که خلاف مقررات و موجب ایجاد تعارض است.

کارشناس فوتبال کردستان تاکید کرد: در دنیا فوتبال دردست بخش خصوصی است و براساس قوانین آن کشور سرمایه گذاری می کنند ولی در کشور ما ضوابط کشور این اجازه را نمی دهد.

خورشیدی یادآور شد: ورزش برای ما هیچ نفعی ندارد مگر کسی که به صورت رانت وارد کار می شود و در قالب باشگاه های دولتی، از منابع مالی استفاده می کند که همین موضوع مشکلات زیادی برای فوتبال ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ساختار فوتبال دولتی است، باید دولت را مکلف کرد تا از منابع خود استان برای فوتبال هزینه کنیم.

خورشیدی افزود: باید بتوانیم به وسیله دستگاه های دولتی در جهت منافع ورزش و فوتبال کردستان با حمایت کارشناسان درآمد پایدار کسب کنیم؛ بهرحال باید در قالب همین ساختار معیوب سهمی داشته باشیم؛ به عنوان مثال چرا از معادن طلا برای ورزش استان هزینه نمی شود و فقط خطرات محیط زیستی آن شامل مردم می شود.

کارشناس فوتبال کردستان گفت: در حال حاضر باشگاه هایی مثل آبیدر و کانی در لیگ های کشوری از جیب خود هزینه می کنند و همواره با مشکل مالی مواجه هستند.

مشکل فوتبال ضعف مدیریت است

کارشناس فوتبال کردستان هم اظهار کرد: بنده طی سه سال اخیر با هیات فوتبال استان همکاری داشتم و بارها به آقای رحمانی رئیس هیات تماس گرفتم اما جوابگو نبود.

رسول گل محمدی با بیان اینکه کسی که از اوضاع فوتبال استان بی خبر است و رد صلاحیت شده، چرا خود را رئیس هیات می خواند، افزود: مشکل ما ضعف مدیریت است و تا زمانی که این وضعیت درست نشود، حامی مالی نیز ورود نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: باید مدیریت هیات فوتبال کردستان تغییر یافته و فردی دلسوز و جوابگو و سالم این پست را در اختیار داشته باشد.

شفاف نبودن حساب های مالی هیات فوتبال کردستان

دیگر کارشناس فوتبال کردستان هم گفت: ۱۲ سال است که برای هیات فوتبال کردستان شب و روز کار می کنم ولی اکنون واقعا مدیری ندارد و کسی پاسخگو نیست.

منصور ذوالقدر افزود: بنده مسابقات فوتبال بانوان را بدون هیچگونه توقعی با هزینه شخصی برگزار کردم و هزینه های زیادی برای فوتبال استان کرده ام.

وی با بیان اینکه اعضای هیات فوتبال افتخاری برای این هیات تلاش می کنند، اضافه کرد: رئیس هیات فوتبال استان کسانی را که با وی مخالف باشند، به رسمیت نمی شناسد و از گردونه همکاری خارج می کند.

ذوالقدر به تخلفات زیاد رئیس هیات فوتبال اشاره داشت و گفت: هیات درآمد خوبی در بحث برگزاری کلاس های داوری و حق ورود باشگاه ها دارد که باید شفاف اعلام شود.

وی به این هم اشاره کرد حسابدار هیات فوتبال باید توسط اداره کل ورزش و جوانان تعیین شود تا تخلفی صورت نگیرد.

به گزارش ایرنا، حالا باید ببینیم با وجود این نشست و خبرها و گزارش هایی که طی ماه های اخیر راجع به بلاتکلیفی هیات فوتبال کردستان، منتشر شده، آیا فدراسیون گامی اساسی برای رفع این مشکل و برگزاری انتخابات هیات فوتبال استان برخواهد داشت یا خیر؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha