۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۳
کد خبر: 85560334
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خانه «توکلی» مازندران صاحب حریم قانونی شد

۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۳
کد خبر: 85560334
خانه «توکلی» مازندران صاحب حریم قانونی شد

ساری-ایرنا- خانه "توکلی" واقع در شهرستان بهشهر با وجود اینکه بیشتر از یک دهه از قرار گرفتن این بنای تاریخی در لیست آثار ملی می گذشت حریم حفاظتی و معماری برای آن تعریف نشد اما با پیگیری های انجام شده این حریم مشخص و ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا،‌ این خانه قدیمی که قدمت آن به دوره قاجاری بر می گردد در سال ۱۳۹۰ به شماره ۳۰۷۴۲ در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و جز بناهای تاریخی فهرست شده کشور قرار گرفته است.

در آثار تاریخی حریم محدوده‌ای است که متولی اثر تاریخی بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی تعیین می‌کند. حریم آثار تاریخی، باعث حفظ موجودیت و یکپارچگی اثر می‌شود.

در انواع حرایم آثار تاریخی،‌ حریم حفاظتی به محدوده ای گفته می شود که برای جلوگیری از فروریختن و آسیب دیدن کل اثر تعیین می‌شود. در این حریم، فعالیت‌ها، کاربری‌ها و ساخت‌وسازهای نامناسب بر روی نقشه مشخص می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران امروز سه شنبه از ابلاغ نقشه حریم حفاظتی و معماری خانه توکلی شهرستان بهشهر، خبر داد.

حسین ایزدی اعلام کرد: در اجرای بند ۱۲ از ماده ۳ قانون اساسنامه میراث‌فرهنگی کشور در خصوص حفظ آثار ملی، نقشه محدوده عرصه، حریم و ظوابط حفاظتی و معماری مربوط به اثر ملی فرهنگی، تاریخی خانه توکلی که در سال ۱۳۹۰ در لیست آثارملی کشور به ثبت رسیده است ابلاغ شد.

وی افزود: محدوده حریم اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت میراث‌فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی جرم محسوب شده و مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha