ارج نهادن به «ارج» مراغی در ۹۷ سالگی؛ از معلمی تا شهرداری

مراغه- ایرنا- فرهنگ ارج نهادن به شخصیت‌های فرهنگی و هنری مراغه آن هم در زمان حیات آنان، بار دیگر در آیینی با عنوان «ارج مراغی» در تالار «عبدالقادر» این کهن‌شهر تبلور یافت و این بار از «یدالله ارج نیک‌نیا» در ۹۷ سالگی قدردانی شد؛ شخصیتی که موسس پنج مدرسه و اولین شهردار مراغه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

به گزارش ایرنا «ارج مراغی» طی ۱۳۰۷ شمسی در این شهر فرهنگی متولد شد و جزو اولین دبیران زبان انگلیسی مدارس مراغه، نماینده مراغه در گروه صلح طی دهه ۳۰ شمسی، اولین شهردار مراغه پس از انقلاب اسلامی و موسس پنج مدرسه ملی بود.

ارج نهادن به «ارج» مراغی در ۹۷ سالگی؛ از معلمی تا شهرداری
مردم قدرشناس مراغه برای ارج نهادن به خدمات «ارج مراغی» دراینجا حاضر هستند

وی و خانواده‌اش به عنوان یکی از خاندان اصیل و با فرهنگ مراغه، گنجینه‌ای عظیم از تاریخ فرهنگ و معارف مراغه و مورد احترام در میان اهالی این کهن‌شهر هستند.

ارج نهادن به «ارج» مراغی در ۹۷ سالگی؛ از معلمی تا شهرداری
خانواده «ارج مراغی» از خاندان مورد احترام در میان اهالی مراغه هستند

«اصغر محمدزاده»، نویسنده و تاریخ پژوهش مراغه می‌گوید: این شخصیت فرهنگی طی سال ۱۳۲۷ به استخدام اداره فرهنگ و معارف درآمد و در سالیان بعد، ضمن ادامه تحصیل در رشته زبان انگلیسی، به عنوان یکی از نخستین معلمان زبان انگلیسی مراغه در مدارس این شهرستان مشغول به تدریس شد.

به گفته این پژوهشگر، بهبود کیفیت آموزشی و تشکیل مدارس مدرن که از آرزوهای این معلم زبان انگلیسی بود، موجب شد تا وی گروهی پنج نفری با عنوان «لقمان» برای راه‌اندازی این مدارس در مراغه تشکیل دهد.

وی ادامه می‌دهد: بخش مهمی از خدمات فرهنگی «ارج مراغی» با تاسیس مدارس ملی آغاز شد و مدارس ارم، سعدی، لقمان، آموزشگاه شبانه و پارسا محصول سال‌ها خدمات آموزشی ایشان در فاصله سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۲ شمسی است؛ مدارسی که از تجهیزات آموزشی برخوردار بود و آزمایشگاه مدرسه پارسا در سطح استان نظیر نداشت.

«محمدزاده» افزود: بُعد دیگر خدمات «ارج مراغی» در انتخاب یک مدیر کاردان برای شهرداری مراغه طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نمایان شد و وی شهرداری را با صندوق خالی تحویل گرفت.

وی ادامه داد: «ارج مراغی» با مراجعه مکرر به استانداری، بالاخره بودجه دولتی برای شهرداری مراغه دست و پا کرد و مدیریت شهری را روی پا نگه داشت.

این پژوهشگر تاریخ مراغه حال و روز کنونی «ارج مراغی» را هم اینگونه توصیف می‌کند: وی در ۹۷ سالگی تا حدی به خوداتکاست که گاهی برای خودش غذا درست می‌کند و خودباوری در وجودش موج می‌زند.

ارج نهادن به «ارج» مراغی در ۹۷ سالگی؛ از معلمی تا شهرداری
ارج مراغی در ۹۷ سالگی همچنان خوداتکاست

«محمدزاده» ادامه می‌دهد: به هیچ وجه نمی‌توانید از منیت در وجود «ارج مراغی» سراغی بگیرد و برای زندگی روزمزه و غذا خوردنش هم نظم خاصی دارد.

به گزارش ایرنا آیین قدرشناسی از خدمات «ارج مراغی» به همت جمعی از موسسه فرهنگی هنری «ری را»، نیروهای مردمی و برخی از ارگان‌ها برگزار شد تا فرهنگ ارج نهادن به شخصیت‌های فرهنگی و هنری مراغه همچنان ادامه یابد.

فرهنگی که پیش از این با برگزاری کنگره بزرگداشت میرزاحسین کریمی مراغه‌ای، کنگره سراسری بزرگداشت استاد حیدرعباسی «باریشماز»، شب فرهنگی مرحوم «یدالله صمدی» و برخی دیگر از آیین‌های نکوداشت برای شخصیت‌های فرهنگی و هنری نمایان شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha