وزیر خارجه ترکیه: صلح و امنیت در منطقه بدون تشکیل کشور فلسطین امکانپذیر نیست

تهران - ایرنا - وزیر خارجه ترکیه گفت: صلح و امنیت در منطقه بدون تشکیل کشور فلسطین امکانپذیر نیست و راه رسیدن به صلحی عادلانه و پایدار از طریق اجرای راه حل دو دولتی است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، «هاکان فیدان» اظهار داشت: فراموش نکنیم تا زمانی که کشور مستقل فلسطین ایجاد نشود، صلح در منطقه وجود نخواهد داشت.

وی افزود که درد و غم فلسطینی ها با شروع حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه در هفتم اکتبر۲۰۲۳ ( ۱۵ مهر ۱۴۰۲) آغاز نشد، بلکه اشغال سرزمین های فلسطینی توسط این رژیم چندین دهه است که ادامه دارد.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه « اسرائیل عادت به دزدی از سرزمین فلسطین را ترک نمی کند»، افزود که رژیم صهیونیستی به بهانه تامین امنیت، نوار غزه را ویران و وحشیگری های مستمر این رژیم، ناتوانی نظام کنونی جهان را آشکار کرد.

وی ادامه داد که رژیم اسرائیل حتی اجازه نمی دهد که کمک های بشردوستانه برای ساکنان نوار غزه ارسال شود، همه ارزش‌های اولیه انسانی در این منطقه توسط این رژیم از بین رفته است.

فیدان اضافه کرد که رژیم اسرائیل نه تنها کل نوار غزه را بمباران می دهد، بلکه با گرسنه و تشنه نگه داشتن مردم این منطقه، آنها را به طور سازمان یافته نابود می کند.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه «ما در غزه با «سربرنیتسای جدیدی روبه رو هستیم»، گفت: غرب به ویژه اروپا دوباره در سمت اشتباه تاریخ قرار گرفته است.

قتل عام سربرنیتسا یا نسل‌کشی سِربْرِنیتسا در سال ۱۹۹۵ میلادی به قتل عام بیش از ۸ هزار مسلمان بوسنیایی شهر سربرنیتسا توسط ارتش صربستان گفته می‌شود. این کشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به‌ شمار می‌آید.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که عاملان کشتار غزه نباید از مجازات فرار کنند.

فیدان درباره موضع کشورهای غربی از جمله آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا در قبال جنایات رژیم اسرائیل افزود: غرب اشغالگری در اوکراین را جنایت می‌داند، در حالی که برای آنها اشغال فلسطین توسط اسرائیل امری طبیعی و مشروع است.

وی اضافه کرد: کسانی که مردم را به مقاومت در اوکراین تشویق می کنند، مقاومت فلسطینی ها را جنایت می دانند و بدون قید و شرط از مقاومت در اوکراین و متجاوزان جنایتکار در فلسطین حمایت می کنند.

وزیر خارجه ترکیه اشاره کرد که آنکارا از تمام ابزارهای دیپلماتیک برای اجرای راه حل دو دولتی و به رسمیت شناختن کشور فلسطین و تضمین صلح و امنیت منطقه استفاده خواهد کرد.

فیدان گفت که رژیم اسرائیل باید درک کند که با هدف قرار دادن ساکنان غزه به هیچ چیز دست نخواهد یافت.

تلاش ها برای برقراری آتش بس

فیدان به ایجاد یک «گروه تماس» در غزه به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب اشاره و اضافه کرد: پس از تشکیل این گروه، جلساتی را با همتایان خود در بسیاری از پایتخت های مهم برگزار کردیم و آنچه ظاهر شد نشان داد که ما متحد هستیم.

وی با اشاره به نشست گروه ۸ در استانبول در ماه ژوئن (خردادماه) افزود: ما همچنین در این نشست دیدیم که توجه به مساله غزه در تمام محافل بین المللی رو به افزایش است.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که کمک های لازم به قطر و مصر که نقش میانجی را در این زمینه ایفا می کنند، ارائه شد تا در مذاکرات به نتیجه مثبت برسیم.

فیدان تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش بس در غزه را یک تحول مثبت دانست و از رویکرد سازنده حماس نسبت به این موضوع قدردانی کرد.

وزیر خارجه ترکیه ابراز امیدواری کرد که رژیم اسرائیل نیز در این زمینه موضع مثبتی داشته باشد و درک کند که با هدف قرار دادن تمام ساکنان غزه به هیچ نتیجه ای نمی رسد.

وی اضافه کرد که راه رسیدن به صلح عادلانه و پایدار از طریق اجرای راه حل دو دولتی است.

فیدان با تاکید بر اینکه آشتی میان گروه های فلسطینی در این دوره اهمیت بیشتری پیدا کرده است، گفت: لازم است که گروه های فلسطینی در کنار هم با اتحاد کار کنند.

این مقام ترکیه ای افزود: در این زمینه آنکارا از بیانیه تصویب شده توسط گروه های فلسطینی در پکن در ۲۲ ژوئیه استقبال کرد.

۱۴ گروه فلسطینی ۲۲ ژوئیه گذشته (اول مرداد) در بیانیه ای و در پایان نشست پکن موافقت خود را برای دستیابی به وحدت ملی فراگیر که شامل همه گروه ها در چارچوب سازمان آزادیبخش و تشکیل یک دولت موقت مورد اجماع ملی است، اعلام کردند.

حملات رژیم اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه که از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ ( ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ) آغاز شده است همچنان ادامه دارد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین، تاکنون ۳۹ هزار و ۶۲۳ شهروند فلسطینی در این منطقه به شهادت رسیدند و بیش از ۱۰ هزار نفر مفقود شدند که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha