۹۶ درصد سلامت جامعه به ارتقای سطح سواد سلامت مردم بستگی دارد 

تهران- ایرنا- رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور بر اهمیت توجه و ارتقای سواد سلامت جامعه تاکید کرد و گفت: ۹۶ درصد سلامت جامعه به آموزش و ارتقای سطح سواد سلامت بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، علیرضا مرندی روز پنجشنبه در نشستی با خبرنگاران با اشاره به جایگاه نامطلوب سواد سلامت در کشور افزود: اگر اطلاع و آموزش سلامت را جدی نگیریم، بازگشت بیماری ها و درمان آن با مشکل مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: آموزش سلامت باید فعال باشد و با مهارت لازم صورت گیرد و عامه فهم باشد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه سواد سلامت در کشور وضع مطلوبی ندارد، گفت: بنده سخاوتمندانه می گویم که وضع سواد سلامت در کشور بد است و بسیاری از افراد و حتی برخی پزشکان نیز که باید از دانش سلامت برخوردار باشند، از آن برخوردار نیستند.

مرندی تاکید کرد: باید آموزش سواد سلامت را از خانواده و مدرسه شروع کنیم که در این مسیر رسانه ها نیز نقش بسیار زیادی دارند.

وی با بیان اینکه صدا و سیما در خصوص سواد سلامت و ارتقای آن به خوبی عمل نمی کند، اظهار داشت: توجه به سواد سلامت فقط در قشر ضعیف پایین نیست بلکه حتی در میان تحصیل کردگان در رشته‌های پزشکی نیز مطلوب نیست.

مرندی گفت: در وزارت بهداشت دنبال ساخت بیمارستان هستند اما آنچه در سلامت مردم موثر است و با میزان مرگ و میر مردم ارتباط دارد، سواد سلامت جامعه است.

به گفته وی، کمتر از ۴ درصد سلامت مردم به پزشکان ارتباط دارد و ۹۶ درصد آن به بحث آموزش و ارتقای سواد سلامت جامعه باز می گردد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه باید در آموزش سواد سلامت جامعه به زبان ساده و قابل فهم صحبت کنیم اما این مشکل هنوز وجود دارد، تاکید کرد: متاسفانه در مراکز درمانی و ویزیت بیماران گاهی به ظاهر افراد توجه می شود و در مقابل معاینه و درمان متفاوت صورت می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha