سلماس در مسیر توسعه پایدار/ تجارت بین الملل جدیدترین نقش آفرین

ارومیه- ایرنا- شهرستان سلماس که یکی از مناطق مرزی آذربایجان غربی به شمار می رود، در سال های اخیر توسعه خوبی یافته که البته انتظار می رود با حضور نقش آفرین جدیدی در راستای پیشرفت این منطقه به عنوان تجارت بین الملل و مرزی، زمینه ارتقای شاخص های توسعه این سلماس بیش از پیش فراهم شود.

به گزارش ایرنا، شهرستان سلماس که در حدفاصل ۲ شهرستان بزرگ و پرجمعیت آذربایجان غربی یعنی ارومیه و خوی قرار داشته، همواره مسیرهای رشد و پیشرفت را با سرعت بسیار کم پیموده بوده است.

اما یکی از مهمترین موارد توسعه این منطقه، موضوع مرز و استفاده از ظرفیت های مرزی بوده که در سال های طولانی گذشته مورد غفلت واقع شده بود و با اهتمام استاندار آذربایجان غربی، استفاده از این ظرفیت در دستور کار قرار گرفت تا زمینه های توسعه فراهم شود.

زمینه استفاده رسمی و پایانه ای از مرز کوزه رش که به گفته بسیاری از مردم منطقه، در سال های دور مورد استفاده تجاری قرار می گرفت، در ماه های اخیر و با سفر رییس جمهور شهید به ترکیه و توافق در این سفر، فراهم شد که البته رسیدن به اهداف این امر به زیرساخت هایی نیاز دارد که به نظر می رسد این زیرساخت ها در سریع ترین زمان آماده شده و چهارمین پایانه مرزی جمهوری اسلامی ایران با ترکیه راه اندازی شود.

عملیاتی شدن پایانه مرزی کوزه رش زمینه ساز تحولی بزرگ در اقتصاد منطقه و حتی کشور

سلماس در مسیر توسعه پایدار/ تجارت بین الملل جدیدترین نقش آفرین

استاندار آذربایجان غربی در سفری که به سلماس داشت، در این خصوص با اشاره به نقش استان در رسیدن به هدف تجاری جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری گفت: ظرفیت‌های مرزی آذربایجان غربی و وجود سه پایانه مرزی بین‌المللی در استان با آماده شدن شرایط لازم برای ایجاد چهارمین پایانه تجاری و مسافری بین المللی در کوزه رش، می‌تواند زمینه رسیدن به این هدف والای اقتصادی را فراهم کند.

محمدصادق معتمدیان با اشاره به توافق جمهوری اسلامی ایران و ترکیه برای ایجاد پایانه مرزی تجاری و مسافری کوزه رش، افزود: با پیگیری‌های انجام شده و با نظر شهید آیت الله رئیسی در سفر اخیر ایشان به ترکیه، این توافق با جمهوری ترکیه صورت گرفت که با عملیاتی شدن این پایانه مرزی، تحولی بزرگ در حوزه اقتصادی کشور صورت خواهد پذیرفت.

فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی چهارمین پایانه مرزی ایران و ترکیه در دستور کار است

سلماس در مسیر توسعه پایدار/ تجارت بین الملل جدیدترین نقش آفرین

وی همچنین با حضور در بین اهالی روستای مرزی کوزه رش سلماس اضافه کرد: فراهم کردن مقدمات راه اندازی چهارمین پایانه مرزی بین ایران و ترکیه در منطقه کوزه رش شهرستان سلماس در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار کرد: آذربایجان‌غربی نقش موثری در رسیدن به هدف گذاری مبادلات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری جمهوری اسلامی ایران با ترکیه دارد و در این خصوص ارتقای زیرساخت های تجاری با قدرت در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با توافق انجام شده با کشور ترکیه، چهارمین پایانه بین المللی بین ایران و ترکیه در منطقه مرزی کوزه رش سلماس و باش قلعه ایجاد می شود.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه مقدمات احداث پایانه مرزی در کوزه رش فراهم می شود، ادامه داد: ایجاد پایانه مرزی کوزه رش موجب بهبود معیشت مردم و بهبود فضای کسب و کار برای مردم منطقه خواهد شد.

بهره مندی از ظرفیت مرز زمینه ساز توسعه روزافزون سلماس است

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی هم در این سفر با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت کم نظیر مرز در این شهرستان گفت: این امر می تواند زمینه توسعه روزافزون سلماس را فراهم کند.

یعقوب رضازاده افزود: نشست مشترک هیات های امور خارجه ۲ کشور ایران و ترکیه برای بازگشایی مرز کوزه رش - گلینجک در ماه آتی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: موضوع مهم مرز سلماس و تصویب آن در هیات دولت و شروع مقدمات احداث آن مدیون اقدامات رییس جمهور شهید، استاندار آذربایجان غربی و دیپلمات شهید امیر عبدالهیان است.

وی اظهار کرد: با تلاش های صورت گرفته، پس از چندین دهه به خواسته دیرینه مردم سلماس رنگ واقعیت داده شد.

بازدید از طرح های نیمه تمام و تلاش برای تکمیل هرچه سریع تر آنها

سلماس در مسیر توسعه پایدار/ تجارت بین الملل جدیدترین نقش آفرین

البته استاندارآذربایجان غربی در سفر به شهرستان سلماس، از برخی طرح های نیمه تمام نیز در این شهرستان بازدید کرد و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

معتمدیان سپس به چند واحد تولیدی از جمله مرغداری تخم گذار تمام اتوماتیک این شهرستان رفت و در جهت تامین تسهیلات بانکی برای راه اندازی این واحد تولیدی دستورات لازم را صادر کرد.

روند احداث بیمارستان ۲۲۰ تخت خوابی سلماس نیز مقصد بعدی وی بود که این طرح بیمارستانی در چهار طبقه با زیربنای ۱۸ هزار و ۸۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۵۲ هزار مترمربع احداث می‌شود و در حال حاضر با بیش از ۴۸ درصد پیشرفت در حال اجراست.

سلماس در مسیر توسعه پایدار/ تجارت بین الملل جدیدترین نقش آفرین

معتمدیان همچنین از مرکز آموزشی بهورزی در حال ساخت این شهرستان بازدید کرد و از روند اجرای این طرح که بیش از ۸٠درصد پیشرفت دارد، قرار گرفت.

سلماس از شهرهای شمالی آذربایجان غربی است که در ۸۵ کیلومتری ارومیه قرار داشته و یکی از شهرستان هایی است که در مسیر ورودی آذربایجان شرقی و مسیر خروجی به سمت ترکیه نیز قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha