۱۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۵۹
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85562380
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امکان افزوده شدن پیوست هایی به  ثبت جهانی هگمتانه وجود دارد

همدان-ایرنا- قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گفت: امکان افزوده شدن الحاقات و پیوست هایی به ثبت جهانی هگمتانه وجود دارد که باید از سوی وزراتخانه و مسوولان همدان پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی دارابی بعدازظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید از محوطه باستانی هگمتانه افزود: با ثبت جهانی هگمتانه شاهد آشنایی بیشتر مردم کشور و جهان با پایتخت مادها و تمدن سه هزار ساله آن خواهیم بود.

وی اظهار کرد: هگمتانه یک نشانه از گردهمایی اقوام مختلف بوده ‌روایتگر انسجام و اتحاد ملت ایران از گذشته تا به امروز است.

قایم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تبریک ثبت جهانی هگمتانه و با بیان اینکه همه ما برای صیانت از این مجموعه مسوولیت و وظیفه داریم، گفت: این اتفاق ضمن حفاظت بهتر از گنجینه ها و میراث تاریخی کشور، فرهنگ و میراث و تاریخ ما را بهتر و بیشتر به جهانیان معرفی می کند.

دارابی، ایجاد اشتغال و معرفی فرهنگ و تمدن ایران به جهانیان را از دستاوردهای ثبت جهانی هگمتانه دانست ‌و گفت: ثبت جهانی این مجموعه کاری فراتر از یک وزارتخانه بود و تلاش های زیادی در این رابطه انجام شد که یک نهضت ملی بود.

به گزارش ایرنا، محوطه باستانی هگمتانه همدان که نمادی از دوران حکمرانی مادها در ایران باستان است، مرداد ماه جاری به عنوان بیست و هشتمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

ثبت جهانی این مجموعه تاریخی در چهل و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در دهلی نو هند انجام شد.

محوطه باستانی هگمتانه در بافت تاریخی و مرکز شهر همدان قرار دارد و آثار ارزشمندی از دوره هخامنشی و ساسانی و اشکانی از آن یافت شده است.

پرونده ثبت جهانی هگمتانه پس از سال‌ها پیگیری بالاخره در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به یونسکو ارسال شده بود.

پیشتر و در سال گذشته نیز ۲ کاروانسرای فرسفج تویسرکان و تاج آباد بهار از این استان در فهرست آثار جهانی قرار گرفته بودند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha