۱۸ مرداد ۱۴۰۳، ۲۳:۴۲
کد خبر: 85562555
T T
۱۲ نفر

برچسب‌ها

رها سازی یک قلاده توله پلنگ در طبیعت کلات

۱۸ مرداد ۱۴۰۳، ۲۳:۴۲
کد خبر: 85562555
رها سازی یک قلاده توله پلنگ در طبیعت کلات

مشهد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست کلات گفت: توله پلنگی که توسط روستاییان سررود این شهرستان زنده گیری شده بود توسط محیط بانان در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.

مسعود معصوم شاهی پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یک قلاده توله پلنگ که به دلایل نامعلومی از مادر خود جدا شده بود توسط سگ های نگهبان گله روستای سررود بخش مرکزی شهرستان لات مورد تعقیب قرار گرفت.

وی ادامه داد: توله پلنگ که برای فرار به بالای درختی گریخته بود، با تماس افراد محلی و همیاران محیط زیست با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کلات، شاهد حضور تیمی از کارشناسان این اداره در محل حادثه با تجهیزات کامل شدند.

معصوم شاهی خاطرنشان کرد: مشاهدات اولیه حاکی از آن بود که توله پلنگ حدود سه ماهه از ترس سگ ها به بالای درخت می گریخته و در ادامه نیز خوشبختانه با تماس به موقع اهالی طبیعت دوست شهرستان و اقدام به موقع کارشناسان این توله از مرگ حتمی نجات یافت.

به گفته وی، پس از زنده گیری و اطمینان از وضعیت سلامتی و جسمی این گونه ارزشمند، توله پلنگ در محل زیستگاه خود رهاسازی شد.

این مسوول خاطرنشان کرد: پس از اطمینان از سلامتی این توله پلنگ، با عنایت به گوشتخوار بودن گونه در این سن، در محلی که بارها توسط محیط بانان و جوامع محلی این توله پلنگ با مادرش مشاهده شده، اقدام به رها سازی آن کردیم.

معصوم شاهی ادامه داد: با عنایت به لزوم حفظ سلامت این گونه ارزشمند، طی چند روز آینده این منطقه و گونه تحت نظارت و پایش محیط بانان قرار خواهد گرفت.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کلات اضافه کرد: منطقه حفاظت شده ارس سیستان شهرستان کلات، یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ در کشور بوده و همیشه توسط محیط بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست و شهرستان، آموزش های لازم در خصوص نحوه برخورد و مشاهده این گونه ارزشمند در منطقه صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: از شهروندان و اهالی طبیعت دوست شهرستان کلات درخواست می کنیم، هنگام مواجهه با توله‌ها یا نوزادان حیوانات وحشی در طبیعت، با ترک کردن محل، در اسرع وقت مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست و یا از طریق سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی تحت پوشش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.

مساحت زیستگاه های طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع، شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha