تمام هزینه‌های جایزه ادبی شهید «محمدحسین حدادیان» بر دوش پدر و مادر شهید است

تهران- ایرنا- دبیر ادبی دومین جایزه ادبی «محمدحسین حدادیان» گفت: تمام هزینه مالی این جایزه بر دوش پدر و مادر شهید است. زیرا این جایزه نذر فرهنگی خانواده شهید است. 

به گزارش ایرنا، مهدی غلامپور پنجشنبه شب در آیین پایانی دومین دوره جایزه ادبی شهید محمدحسین حدادیان در باغ کتاب تهران گفت: برای برگزاری این جایزه من، فرهاد حدادیان پدر شهید و فاطمه تاجیک مادر شهید و خود شهید بود، همین و بس. هیچ نهادی پشت ما نبود و البته نخواستیم که به جایی وابسته باشیم. امروز هم میزبان به نشر هستیم به خاطر لطفی که برای چاپ کتاب «گلستان هفتم» کرده است.

وی افزود: تمام هزینه مالی این جایزه بر دوش پدر و مادر شهید است. زیرا این جایزه نذر فرهنگی خانواده شهید است. همیشه پدر و مادر شهدا به یاد فرزندان خود نذری می‌دهند و همه این نذری‌ها خوب است. خانواده شهید حدادیان فرهیخته هستند که برای برگزاری یک جایزه ادبی هزینه و نذر کردند و اتفاق مبارکی را رقم زدند. الگو برداری از این اتفاق، خوب است.

دبیر دومین جایزه ادبی محمد حسین حدادیان خاطرنشان کرد: در دوره اول خسرو باباخانی سرداور ما بود و این دوره قاسم محمدزاده و رقیه کریمی داوران ما بودند.

وی سپس بیانیه هیات داوران را قرائت کرد که به این شرح است: در دومین دوره جایزه ادبی شهید محمد حسین حدادیان حدوداً ۱۶۰ اثر به دبیرخانه رسید که این تعداد اثر نسبت به اولین دوره این جایزه ادبی کاهش کمی داشت اما به لحاظ کیفی با آثاری به مراتب عمیق‌تر و پژوهش‌هایی قوی‌تر مواجه بودیم و این نشان از این دارد که این جایزه ادبی در نگاه جامعه داستان نویس جدی‌تر از دوره قبل دنبال شده است.

تمام هزینه‌های جایزه ادبی شهید «محمدحسین حدادیان» بر دوش پدر و مادر شهید است



وی افزود: آثار به دست آمده در این دوره شناخت عمیق‌تر نسبت به جریانات انحرافی و خرافات و شناخت بیشتر شخصیت شهید حدادیان بوده است. هیات داوران این دوره افتخار دارد که از بین ۱۶۰ اثر رسیده به دبیرخانه تعداد ۱۴ اثر را برگزیده و شایسته تقدیر معرفی نماید که در مجموعه داستانی به چاپ خواهد رسید. باشد که جهانی وسیع‌تر پیش چشم نویسندگان و اهالی قلم گشوده شود.

حضرت آقا سه بار از محمد حسین به عنوان «نور» یاد کردند
پدر شهید با بیان اینکه شهادت محمد حسین در قلب تهران و داعش وار بود، عنوان کرد: دو روز بعد شهادت،حضرت آقا هیاتی به منزل ما فرستادند و ۱۴ روز بعد خودشان به منزل ما تشریف آوردند. ایشان سه بار از محمدحسین به عنوان «نور» یاد کردند و فرمودند «بعد از شهادت محمد حسین، پرچم راه این شهید دست خانواده ایشان سپرده می‌شود.»

تمام هزینه‌های جایزه ادبی شهید «محمدحسین حدادیان» بر دوش پدر و مادر شهید است

وی ادامه داد: با توجه به فرمایش حضرت آقا، تصمیم گرفتیم در زمینه فرقه‌های ضاله به خصوص صوفی روشنگری کنیم. متوجه شدیم خیلی‌ها تشنه این دانسته‌ها هستند و در مسیر با خانم غلامپور آشنا شدیم و جایزه ادبی محمدحسین شکل گرفت. افراد زیادی در کنار ما قرار گرفتند و خیلی‌هایی که انگیزه نداشتند، با توجه به نوع شهادت محمد حسین انگیزه پیدا کردند.

این پدر شهید تصریح کرد: هر کسی حاضر نمی‌شود در مورد فرقه‌های ضاله و نوظهور با توجه به نفوذی که این گروه‌ها دارند، قلم بزند. آنهایی که قلم زدند و رمان و داستان نوشتند، بدانند هر قدمی که برمی‌دارند شهدا اجازه نمی‌دهند که دینی بر گردنشان باشد و جبران می‌کنند.

حدادیان افزود: به نشر پشتیبانی قوی از ما کردند و از آنها تشکر می‌کنم و برای تک تک آنها آرزوی موفقیت دارم. کتاب «گلستان هفتم» را خواندم و با تک تک داستان‌ها یاد روز شهادت محمد حسین افتادم. همه افرادی که در چاپ این کتاب نقش داشتند، مطمئن باشند که اثرش را روی نسل، کار و زندگی‌شان می‌بینند و برکتش را خواهند دید.

کتاب «گلستان هفتم» نوعی فناوری فرهنگی است
مسعود فرزانه مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی(به نشر) گفت: کتاب «گلستان هفتم» نوعی فناوری فرهنگی است. در اوایل ورود بنده به به نشر نام «گلستان هفتم» را از زبان همکاران شنیدم و به آن علاقمند شدم. بعد از چاپ این کتاب را خواندم و با رویدادی مواجه شدم که فراتر از کتاب بود. در واقع یک فضای ترکیبی بود از کتاب، نذر فرهنگی و موضوعی چالشی که طرحش نیاز به شجاعت داشت. این جایزه یک رویداد چند منظوره است که می‌تواند الگویی برای حرکت‌های بعدی باشد.

مدیرعامل به نشر اظهار داشت: در نگاه ما شهدا زنده‌اند اما برخی از شهیدان زنده‌تر هستند زیرا این شهدا مشعل هدایت هستند و وارد فضای دهشتناکی می‌شوند که کسی به آن ورود نیافته است. شهید محمد حسین حدادیان پرچمدار یکی از این فضاهاست. مسئله دیگر استفاده از فضاهای عظیم نذر است که بیشتر تبدیل به پول و گوسفند شده است اما نذر در این رویداد به یک کتاب و جریان ویژه‌ای تبدیل شده است. این مساله باید الهام بخش و تسری داده شود. باید کمک کرد که این مدل نوین، پربرکت‌تر و درخشان‌تر باشد. این حرکت را در به نشر جدی می‌گیریم.

پرداختن به شهدا در دوره معاصر دچار دوگانه مسئله ساز شده است
وی با بیان اینکه پرداختن به شهدا در دوره معاصر دچار دوگانه مسئله ساز شده است، عنوان کرد: از طرفی مسکوت ماندن و سکوت درباره شهدا و شهادت باب طبع برخی نویسنده‌هاست . از سوی دیگر کلیشه سازی، قهرمان سازی تمایل به اینکه شهدا انسان‌های دست نیافتنی هستند، وجود دارد. برای اینکه در این دوگانه نیفتیم و مسیر را درست طی کنیم باید به قلم‌های نو اجازه ظهور و بروز دهیم. مثل اتفاقی که در این رویداد افتاده است.

فرزانه ادامه داد: جایزه ادبی شهید حدادیان با داستان کوتاه توانسته است بخشی از این ماجرا را طی کند. اگر وظیفه نویسنده در این خصوص درست انجام شود، میل به تکثیر اتفاق می‌افتد. اگر نویسنده‌ای را تکریم کنیم، هم سایرین می‌خواهند الگوبرداری کنند و مثل او بنویسند و بدین ترتیب، جریان تکثیر می‌شود.

وی افزود: گفت و گو نیاز به ابزارها و روش‌های خود دارد. امروزه باید از رسانه استفاده کنیم و رسانه امروز ما، داستان است. با ایجاد و خلق داستان یک رسانه تولید می‌کنیم. به عنوان مثال در کتاب «گلستان هفتم» به تعداد ۲۲ داستانی که دارد، ۲۲ رسانه برای مبارزه با فرقه‌های ضاله ایجاد شده است. داستان های این کتاب، پرسش برانگیز و چالشی است اما پاستوریزه نیستند. در این داستانها بخشی از وحشی‌گری و خوی ددمنشانه به تصویر کشیده است.روایتها کامل است و توضیح اضافی ندارد. داستانها متعهدانه هستند و مخاطب را درگیر می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: ادبیات انقلاب اسلامی از موضوعی رنج می‌برد و آن این است که ما فرزند زمانه خود نیستیم و لحظه را درک نمی‌کنیم . وقتی موضوع بیات می‌شود، نانویسنده‌هایی شروع به نوشتن می‌کنند. باید فرزند زمانه خود باشیم. امروز به متن و محتوا نیاز داریم و باید رسالت خود را در این زمینه به درستی انجام دهیم.


محمد حسین، شهیدِ جریان ساز و برپاکننده انقلاب را دوست داشت
فاطمه تاجیک مادر شهید حدادیان با بیان اینکه به نشر با چاپ کتاب «گلستان هفتم» کار بزرگی کرده است، گفت: جایزه ادبی محمد حسین به خواست و مدد شهید اتفاق افتاده است. یکی از عناوین محمدحسین، خادم الحسین است. لباس خادمی ایشان را حضرت آقا ‌بوسیدند و ما به این بوسه افتخار می‌کنیم .محمد حسین در کسوت خادمی در دنیا و در کسوت خادمی معنوی حضرت ثامن الحجج قرار دارد. محمد حسین بارها در حرم امام رضا دیده شده و گفته است که من خادمی می‌کنم.

وی ادامه داد: محمد حسین ۲۰ ساله بود و عازم سوریه شد. حرف‌های زیادی به من گفت. الان می‌فهمم که چرا انقدر از سقیفه می‌گفت و به حضرت علی(ع) عشق داشت. محمد حسین پیامش را به من رساند. پیامش این بود « روزی تو پرچمدار خون من خواهی شد و باید به عنوان رسالت به آن نگاه کنی.» محمد حسین می‌گفت «مامان شهادت خیلی خوب است اما شهیدی که تیر بخورد و تمام شود نه. شهیدی که جریان ساز باشد و انقلاب به پا کند.» خوشبختانه این اتفاق برای خودش افتاد.

معرفی آثار شایسته و نفرات برگزیده

۱۱ اثر شایسته تقدیر دومین دوره جایزه ادبی شهید محمد حسین حدادیان عبارتند از:
هدا حشمتیان با اثر سترون
مرضیه ولی حصاری با اثر گلستان هفتم
طاهره معلم چی با اثر ترده
فرزانه زینالی با اثر آدم برفی شیری
مریم اجدری با اثر خورشید در خانه
کمیل عباسی با اثر مستور
مرضیه خلیلی با اثر مثبت ۲
سمانه تبریزی با اثر ایستاده در غبار
محدثه قاسم‌پور با اثر سید بهایی
حدیث عباسی با اثر رد خون
مهدی زارع با اثر تازیانه

تمام هزینه‌های جایزه ادبی شهید «محمدحسین حدادیان» بر دوش پدر و مادر شهید است


نفرات برگزیده:
نفر اول: میثم محمدی با اثر آنوسی
نفر دوم: خدیجه حسینی با اثر به خاطر گلناز
نفر سوم: محمدرضا مهرآریا با اثر برج جنگا

بعد از تقدیر از نویسندگان ۱۴ اثر برگزیده کتاب «گلستان هفتم» و عکس یادگاری، از کتاب« گلستان هفتم» و لوح یادبود شهید محمد حسین حدادیان رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha