برنج مازندران با قیمت‌های غیرقابل تحمل برای تولیدکننده وارد بازار نخواهد شد+ فیلم

ساری- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این‌که تولید برنج به دلیل شرایط مطلوب بارش‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال قبل بیشتر پیش‌بینی می‌شود، گفت: انباشت برنج از سال قبل در انبارهای استان به حداقل ممکن رسیده و بازار برنج امسال پویاتر از سال‌های گذشته خواهد بود و برنج مازندران با قیمت‌های غیرقابل تحمل برای تولیدکننده وارد بازار نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «بابک مومنی» روز شنبه طی گزارشی بر لزوم حفظ تعادل قیمت بازار برنج مازندران برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان تاکید کرد و توضیج داد: مدیریت بازار برنج مازندران طی سال های گذشته به دلیل شرایط خاص میزان واردات، منجر به این شد که رسوب برنج در استان آسیب جدی به بازار قیمت برنج تولید کنندگان بزند.

وی تصریح کرد: اما با مدیریت صحیحی که سال گذشته در موضوع واردات و خرید برنج مازاد در انبارها صورت گرفت، امسال برنج سربار از سال های قبل در استان نداریم.

از آن جایی که آفت انباری برنج به نام «ایزی» پس از گذشت یکسال متداول است، برنج هایی که از سال گذشته در شالیکوبی ها باقی بنماند به عنوان برنج سربار تلنبار و یا دپو شده تلقی می شود، مقوله ای که طی سه سال های گذشته به دلیل واردات بیش از حد برنج خارجی در مازندران بروز پیدا کرد. اما با تدابیری که دولت در اسفند ماه سال گذشته  با اختصاص حدود چهار همت برای سرمایه درگردش به فروشگاه های زنجیره ای، برنج های داخلی از انبارها خالی شد و این مشکل دربازار برنج نو امسال وجود ندارد.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران سال گذشته حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن شلتوک برنج در استان تولید شد، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان پیش بینی کرد که امسال به دلیل اجرای طرح‌های افزایش بهره‌وری و عملکرد محصولات کشاورزی، توازن در عرضه کودهای پایه، مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌های گیاهی و همچنین شرایط مساعد جوی و از همه مهمتر استقبال بی نظیر کشاورزان به کشت دوم، افزایش تولید ۱۰ تا ۱۵ درصدی  شالی رقم خواهد خورد.

وی درباره رکود و قیمت بازار برنج امسال گفت که ممکن است در حال حاضر به دلیل هیجانات بازار سنتی، خرید و فروش و برنج با رکود کوتاه مدت برای انتظار مواجه باشد، اما بدانید برنج مازندران با قیمت‌های غیرقابل تحمل برای تولیدکننده وارد بازار نمی‌شود.

مومنی تصریح کرد: کسانی که منتظر این هستند که برنج مازندران با قیمت غیر قابل تحمل برای تولید کننده وارد شود، بدانند که بازار مطالبه گر امروز برنج است، یعنی اگر بخواهند با احتکار بازار برنج را به انتظار تورمی بکشانند، متضرر خواهند شد. نظام تولید و عرضه به خصوص در مجموعه رزازان که در دل شالیکوبی های مازندران هستند، باید مدیریت شود.

وی با توضیح این نکته که حمایت دولت در رونق بازار برنج از طریق شبکه تعاون روستایی مازندران با تامین مالی مناسب برنامه ریزی شده است، بیان داشت: معتقدیم در نظام تولید نباید وارد دامنه ای از قیمت شویم که تصمیم گیرندگان کشور درب واردات را باز کنند.

وی ضمن قدردانی از دولت گفت که امروز واردات و توزیع برنج خارجی در چهار ماهه از فصل برداشت ممنوع شده است و حتی برنج ذخایر راهبردی نیز وارد بازار نمی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران پیشنهاد کرد که یارانه ای که در ازای ارز ترجیحی برای واردات برنج داده می شود و یا تفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی که ۱۳ تا ۱۵ همت است، اگر سهمی از آن برای سرمایه در گردش برای خرید برنج داخلی و یا در قالب کالا برگ برای اقشار آسیب پذیر عملیاتی شود، علاوه بر رونق بازار، برنج های داخلی با کیفیت بالاتری در اختیار جامعه مصرف کنندگان قرار می گیرد.

فیلم | قیمت برنج مازندران وارد دامنه سودهای غیر متعارف نخواهد شد

برداشت محصول شالی از۲۱۵هزار هکتار شالیزارهای مازندران اکنون به حدود ۱۵۰ هزار هکتار رسیده است و طبق بررسی میدانی همچنان بازار برنج بی رونق و شالیکاران نسبت به نبود تقاضا و قیمت پایین نگران هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی که روزانه حدود ۳۰۰ تن شالی در بیش از ۹۰۰ واحد شالیکوبی ها تبدیل به برنج سفید می شود، اما خرید و فروش برنج نو به صورت عمده ای تقریبا صفر است، وضعیتی که برخی تحلیلگران از آن به عنوان رکود انتظاری و برخی دیگر هم آن را با نگاه بدبینانه ترفند و دسیسه دلالان عنوان می کنند.

نخستین برداشت شالی برنج بیست و یکم تیرماه امسال به صورت رسمی با حضور استاندار مازندران در بابل آغاز و طبق آمار جهاد کشاورزی تا کنون برداشت محصول شالی از حدود ۱۰۰هزار هکتار از اراضی استان انجام شد، یعنی هریک از شالیکوبی ها به خصوص مناطق مرکزی استان روزانه حدود ۱۰ تن شالی را به برنج سفید تبدیل می‌کنند.

اظهارات صاحبان چند شالیکوبی در شهرستان های بابل و آمل نشان می دهد که بازار خرید و فروشی برنج نو کاملا راکد است و هیچکس حاضر به اعلام قیمت نیست و ظاهرا همه منتظر اتفاق خاصی برای خرید و فروش همراه با اعلام قیمت برنج هستند.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha